Gå til innhold

fem grunner til å bruke 50mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den videon så jeg for en stund siden..

Har litt lyst på 50mm 1.8. Jeg har ikke noe spessielt jeg tar bilde av, men det er vel bare noe man prøver ut.

Har pengene, trenger bare å få meg selv til å tro det er et bra kjøp :p

Edit: Har ikke råd til 1.4 enda. Har nettop spart opp til 1.8. Er 1.4 verdt prisen?

Edit: Husk at jeg har et 550D og ikke et full frame kamera som deg.. :)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Hadde jeg vert deg ville jeg prøvd f/1.8 versjonen først for å se om dette er en brennvidde som er noe for meg. Kjøp gjerne en brukt til rundt 5-600,- Denne for du solgt igjen for omtrent samme pris hvis du ikke liker brennvidden.

Har du bestemt deg for at 50mm er tingen for deg og vet dette, så ville jeg kanskje vurdert f/1.4 versjonen, da denne er mer robust bygget. Er du over middels entusiast og vil ha det beste uansett pris, så er sef. f/1.2L versjonen det grommeste. Men denne må man betale ut av nesa for å få kloa i.

Hadde ikke SIgma hatt problemer med fokusfeil på objektivene sine ville jeg valgt Sigma 50mm f/1.4. Denne koster like mye som Canon's f/1.4 men er langt mer robust bygget og skal vist i følge rykter være optisk bedre også.

Men går du for Sigma, så test objektivet først med tanke på front/bak fokusering før du kjøper. Er ergelig å rote med dette i etterkant.

Selv så har jeg hatt to slike og begge fokuserte fullstendig galt. Sørger du for å få et fint eksemplar, så er Sigma'en det beste valget (Bortsett fra f/1.2L så klart)

Lenke til kommentar

Takk, tror jeg kjøper Canon 50mm 1.8. Da får jeg testet 50mm, Prime og det blir ikke så dyrt :)

Jeg er som du kanskje vet, ikke den beste fotografen enda. Jeg føler bare at KIT objektivet (18-55) hindrer i å ta fine bilder i forskjellige situasjoner, f.eks i litt dårlig lys.. Det irriterer meg.

Når det gjelder brukt kjøping, så veit jeg at det er smart, men jeg betaler gjerne litt mer sånn at jeg får en splitter ny med god garanti osv.

Kjøper jeg fra komplett eller elkjøp eller noe kan jeg jo bare "låne den" i 45 dager. Jeg veit det ikke fungerer helt sånn, men :p ( Jeg veit forresten at k.no har bruker her... )

Mener at vis jeg ikke liker den da selfølgelig.

Litt o/t, men er det bare jeg som hører at han høres kliss lik James May ut når han gjør voiceover-segmentene :D

Jepp, han snakker litt sånn ;)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Kjøper jeg fra komplett eller elkjøp eller noe kan jeg jo bare "låne den" i 45 dager. Jeg veit det ikke fungerer helt sånn, men :p ( Jeg veit forresten at k.no har bruker her... )

For elkjøp sin del så er det vel nettopp sånn det fungerer. De sier jo "om du ikke er fornøyd" så. :)

Lenke til kommentar

Jepp..., Kai har mange fine videoer. Litt utenom det vanlige. ... og har gjerne et litt annet fokus enn andre reviews.

Uansett - 50mm'en er en flott brennvidde. Husk at crop-sensor diskusjonen kommer også her, men uansett, så står poenget med størrelse/pris/etc på 50mm'ene.

... og for de som ennå ikke har oppdaget det; fastoptikk er gøy. - og bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I denne videoen snakker vi om 50mm på FF som faktisk er 50mm. Skal man ha tilsvarende utsnitt på Crop, så blir det 35mm, men disse er litt dyrere i forhold til hva man får.

Noen økonomiske goder må jo vi med FF ha også :)

Lenke til kommentar

Så du sier jeg ikke burde kjøpe 50mm 1.8 til mitt 550D?

Det er over hodet ikke noe galt med f/1.8 objektivet optisk. Det som derimot er den største svakheten er den elendige byggekvaliteten. Ta ut batteriene av pcmusa di, så har du omtrent samme vekt/følelse. Skikkelig plastikk altså. Bajonettfatningen (den du skrur inn i kameraet) er også i plast.

Men så koster den jo også nesten ingen ting.

Skulle jeg godt ett steg opp, ville jeg valgt Sigma 50mm f/1.4. Men merk deg det jeg skrev om fokusproblemene med denne.

Lenke til kommentar

Herlig video - må si meg enig i argumentene til Kai.

Uansett - 50mm'en er en flott brennvidde. Husk at crop-sensor diskusjonen kommer også her, men uansett, så står poenget med størrelse/pris/etc på 50mm'ene.

Det er egentlig kun et av punktene som er viktig for de som bruker crop kamera: #3 - Looks right. Men det er alfa og omega i denne sammenhengen da 50mm på et crop kamera er noe helt annet. For å få samme utsnitt med et crop kamera må man jo ned på 28-35mm. Og det gjør en del med #5 - bokeh; dvs det er mest økt dybdeskarphet på samme brennvidde som er resultatet. Når det gjelder pris og størrelse så er f.eks. Nikons 35mm f/1.8 i samme leiren.

Misforstå meg rett, jeg liker godt 50mm på crop. Men jeg hadde ikke brukt den til street.

... og for de som ennå ikke har oppdaget det; fastoptikk er gøy. - og bra.

Et godt råd, som jeg er helt enig i.

I denne videoen snakker vi om 50mm på FF som faktisk er 50mm. Skal man ha tilsvarende utsnitt på Crop, så blir det 35mm, men disse er litt dyrere i forhold til hva man får.

Noen økonomiske goder må jo vi med FF ha også :)

Nå er jo Canon's 35mm f/2 og Nikons 35mm f/1.8 DX rimelige og kompakte objektiver som kan anbefales.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hmm 35mm på et crop kamera er som 52.5mm på et full frame...

Det stemmer. 28mm er nok en mer riktig brennvidde for Canon. Men EF 28mm f/1.8 synes jeg er for dyr.

35mm F2.0 koster 2500,- på FotoVideo..

Auda. Du kan jo sjekke om den finnes brukt. Sjekk foto.no sitt bruktmarked.

Lenke til kommentar

Nå er jo Canon's 35mm f/2 og Nikons 35mm f/1.8 DX rimelige og kompakte objektiver som kan anbefales.

Joda, jeg er klar over det, men når jeg mente prisgunstig så mente jeg at man får mer for pengene ved å velge en 50mm med tanke på lysstyrke etc.

35mm f/2 er sikkert rimelig, men den har også dårligere lysstyrke.

De optiske kvalitetene på 35mm'ern kontra 50mm f/1.8 eller f/1.4 vet jeg dog lite om, annet en at alle sier at 50mm f/1.8 er et kanonkjøp til prisen med tanke poå de optiske kvalitetene :)

Lenke til kommentar

Jeg kan fint anbefale seg å kjøpe 50mm 1.8 til canon crop. Til den prisen får du veldig mye for den. Selv har jeg nikons gamle 50 1.8D som jeg bruker nesten hver dag på D7000 (også crop), og jeg kommer ikke til å bytte den bort før den går i stykker ;)

Lenke til kommentar

Hva som passer til hver enkelt er jo uansett ganske forskjellig, så det er ikke slik at man er "rar" hvis man ikke har en 50mm i kofferten til en hver tid, slik kanskje videoen gjør uttrykk for. Alt kommer jo ann på bruken.

Poenget er bare at en 50mm gir omtrent det samme utsnittet som menneskeøyet (altså det vi kan fokusere på med øynene, og ikke alt vi får med oss i sidesynet) og derfor blir det for mange en veldig "riktig" brennvidde. Det at objektivene er rimelige i forhold til ytelse og kan brukes til både portrett og landskap etc. så blir det meget allsidig, og spesielt til slik bruk han viser på videoen, hvor man går gatelangs i byer etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...