Gå til innhold

treningsprogram for nybegynner?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne å trene, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har lest litt her og der ser at mange liker RYP. Kan en nybegynner starte med et sånt program? Jeg så gjennom noen av øvelsene og jeg vet ikke hvordan 80% av de skal gjennomføres.

Det er bare ett spenst treningssenter i nærheten, aner ikke hvor dyre de er. Et mulig "problem" er at jeg jobber turnus så er ikke hjemme hverdag kl 17.15 for å si det sånn. Er det noen øvelser jeg kan gjøre hjemme(i en liten leilighet), uten at jeg må invistere alt for mye penger i dyrt utstyr? kostholdet må jo også justeres litt tenker jeg, men tar det i en annen tråd i riktig underforum

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må da ikke begynne på et program med en gang, men heller gjøre deg kjent med øvelsene i praksis.

F.eks

Mandag: Biceps og mage

Tirsdag: Spinning

Onsdag: Bryst, triceps, skuldre

Torsdag: Hvile

Fredag: Bein, rumpe, lår, rygg

Lørdag: Hvile

Søndag: Bryst, triceps, skuldre

Dette er hvordan jeg gjør det, så det var bare et eksempel på hvordan en uke kan være. Mye grunnleggende som du sikkert vet om er å ikke trene samme muskelgruppe 2 dager etter hverandre. Trener du benkpress så unngå å tren rygg dagen før.

Gjør deg som sagt kjent med øvelsene, og fokuser på teknikk framfor vekt, og med det mener jeg at det er viktigere å gjøre det riktig, enn å ha så tungt som mulig på.

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/ Her finner du en del bra øvelser til de forskjellige muskelgruppene :)

Lenke til kommentar

leste den 'veiledningen for nybegynnere' og Delavar nevner at hjemmesnekkra program ikke er noe bedre enn et profesjonelt program, spesielt hvis en nybegynner har satt det opp.

Hvilke øvelser er enklest å gjøre hjemme? holder det at jeg bare kjøper noen manualer eller no?

Endret av Mobyone
Lenke til kommentar

Hvilke øvelser er enklest å gjøre hjemme? holder det at jeg bare kjøper noen manualer eller no?

Tja. Spørs veldig på formålet syns jeg. Med kun noen manualer blir det fort vanskelig å få til noe særlig. Øvelser som burde være i alle treningsprogram: en form for knebøy, markløft, skulderpress og brenkpress. Med nok vekter på manualen og litt kreativitet kan du få gjort gobletsquat, brenkpress med manualer og diverse skulderøvelser. Men markløft blir litt vanskelig å få til om en bare har manualer. Så om du kun vil ha noe enkelt hjemme anbefaler jeg: Chin/hangup bar man fester til døra, en benk, ei stang med olympiske vekter og manualer. Da kan du utrette en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...