ratm Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Hei.. Når jeg starter datamaskinen mi får jeg denne beskjeden: "CPU is unworkable or has been changed. Please re-check - CPU SOFTMENU" Skjønner ikke hvorfor jeg får denne meldingen, jeg ikke gjort noen forandringer i bios og maskinen fungerer ellers perfekt. Får disse videre disse valgende. F1 to continue eller DEL for sofmenu.. Prøvde å komme inn i bios, men det gikk ikke. Fik kun en svart skjerm med en blå linje nederst... Koblet derfor av en kabinett vifte og kom in i bios, men jeg vet ikke hva jeg må forandre. Hvordan løser jeg dette problemet?? Resette cmos?? I såfall kan noe hjelpe meg med dette, har nemlig mistet hovedkort manualen. Hovedkortet er Abit TH7 2 - Raid Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Hmm... blå linje sier du? Prøv å koble fra viftene som er koblet på hovedkortet, evt koble dem rett på PSU. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Er kortet gammelt,kan det vere batteriet som er dårlig så kortet ikke holder på de innstiilngene som er i bios?? Lenke til kommentar
ratm Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 Tror at batteriet er fint. Leste på forumet om flere som har samme problem. Løsningen deres var å resette cmos.. Hvordan gjør jeg dette?? Lenke til kommentar
Free2fly Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Du kan finne (cmos1) sitter ved floppykontakten i retning cpu. Flytt jumper fra pinne 1-2 til 2-3, å la den stå der i ca 5 sek. Husk å dra ut strømkontakten først. Lenke til kommentar
ratm Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 Du kan finne (cmos1) sitter ved floppykontakten i retning cpu. Flytt jumper fra pinne 1-2 til 2-3, å la den stå der i ca 5 sek. Husk å dra ut strømkontakten først. Må jeg starte maskina med jumperen i clear cmos posisjon, altså pinne 2 og 3?? Eller resetter man den bare mens pc'n er skrudd av ??? Lenke til kommentar
Free2fly Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Jeg kunne kanskje vært mer presis i formuleringen (litt trøtt), men den skal tilbake i pos 1-2 før du starter igjen. (derfor 4-5 sek.) Lenke til kommentar
ratm Skrevet 28. august 2003 Forfatter Del Skrevet 28. august 2003 Cel da har jeg endelig lært meg å resette cmos.. Alt er ikke så lett da man greier å miste manualen... Skriften hvor det stod cmos var ikke akkurat stor. Vel uansett problemet ble ikke løst. Får fortsatt opp feilmeldinga.. Noen forslag?? Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Du har vel ikke Abit NF7-S med xp2500+ vel? Da er det flere enn meg so0m har problemet.. Prøv å oppdater bios til nyeste og se om det hjelper Lenke til kommentar
Free2fly Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Her er adr. for manulen. ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/fae/th7-e.pdf kanskje du finner no mer der. Lenke til kommentar
ratm Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Her er adr. for manulen.ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/fae/th7-e.pdf kanskje du finner no mer der. Takk for det, men får fortsatt opp feilmeldingen Lenke til kommentar
Zink Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 får fortsatt opp feilmeldingen. Er ikke et spesielt utbredt kort vil jeg tro ( for rd-ram ), evt. ikke så mange med erfaring - sjekket hva som finnes av oppdaterte Bios og drivere ? Her Prøvde å komme inn i bios, men det gikk ikke. Fik kun en svart skjerm med en blå linje nederst... Koblet derfor av en kabinett vifte og kom in i bios, men jeg vet ikke hva jeg må forandre. Sjekk at viftene står på rett header. . Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Dette kan skyldes dårlig batteri, bare en liten overspenning et sted i maskina di eller en fysisk forranding - eller bare random bad luck Uansett, løsningen er stort sett enkel, gå inn i BIOS ved å trykke "DEL" - gå inn i "softmenu II setup" - se her at "CPU operating speed" er riktig (pil opp, pil ned) - trykk "ESC" for å gå tilbake - vel "save & exit setup" Så ser du forhåpentligvis ikke feilen igjen Hjelper ikke dette så er det trolig noe galt med maskinvaren din, prøv en BIOS update. Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg har akkurat det samme problemet. Eneste jeg gjør er å gi inn i BIOS og CPU SOFTMENU og trykke F10 så er alt i orden at. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Dette kan skyldes dårlig batteri Jepp, har vært noen batterifeil med nyere kort her på forum i det siste - merkelig igrunnen: har satt opp 11 gamle skolePC-er fra scratch denne uka ( 1997, Cinet PII233++ samme årsklasse ) og denslags er "offtopic"... ...likevel, godt mulig du har rett... . Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 http://forums.techguy.org/t136457/s.html Kanskje dette kan hjelpe deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå