Gå til innhold

Hard Rocx Xtrainer - gjenoppbygge eller kvitte meg med den?


Faller

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har nevnte sykkel som er fra ca. 2002/2003 tror jeg. Den er ikke veldig godt tatt vare på, men krank + bakhjul m/ kassett har blitt byttet en gang tidligere for 4-5 år siden. Jeg mistet interessen og den har blitt stående uten noen form for service eller lignende de siste årene.

 

Nå vil jeg begynne å sykle igjen, men siden jeg er student har jeg ikke så veldig god råd. Jeg vurderer om det vil være mest prisgunstig å kjøpe nye deler som komplett krank-sett, nytt kjede, drev, stiv frontgaffel, nytt hjulsett som er bedre egnet til asfaltskling eller om jeg skal prøve å finne meg en billig hybridsykkel som kan brukes til by-sykling. Legger ved noen bilder av sykkelen og dens tilstand.

 

Hva vil dere anbefale å gjøre?

 

Og såklart; flere bilder kan taes på forespørsel :)

 

 

 

Mvh Faller

post-100437-0-34301200-1335989136_thumb.jpg

post-100437-0-96004300-1335989152_thumb.jpg

post-100437-0-87988400-1335989158_thumb.jpg

post-100437-0-74607300-1335989164_thumb.jpg

post-100437-0-03131100-1335989180_thumb.jpg

Endret av Faller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen åpenbare tegn på at kassetten er nevneverdig slitt. Kjedet ser veldig møkkete og fettete ut. Akkurat smurt det? I så fall tørk av. Fett på overflaten bare tiltrekker seg dritt. Skejj kjedet om det har strukket seg. enten med en kjedestrekkmåler eller målbånd. Hvert ledd er eksakt 1 tomme. Er det blitt mer enn 0.75% lengre enn dette byttes det (Mål over så mange ledd du kan). Du skal ha 8 spd kjede.

 

Går krank og nav rundt uten nevneverdige rumle eller skrapelyder? I så fall er de nok ok. Hvordan er girene? Jeg gjetter det er overveldende sannsynlig at sykkelen trenger nye wire og strømper*. Det koster deg noen hundrelapper i deler om du bytter de selv (ca 30 min. jobb). Sykkelbutikken klipper opp for deg om du tar med strømpene (Husk det er forskjell på bremsewire/strømpe og gir).

Justere girene må helt sikkert gjøres.

 

Bremsene er viktige. Sjekk at det er en del matriale igjen på klossene og at det ikke er dype furer i felgen. (Er det det ser du på nye hjul, i så fall ken det hende det er best å bare bytte), sjekk funksjonen at du kan låse bakhjul, og at du bremser godt på forhjul.

 

Sjekk også at du får løsnet setepinnen. Ha på nytt fett på denne så den ikke ruster fast. Sadelen peker mot himmelen, den vil du sikkert justere litt ned så den er nærere i vater.

 

Sjekk til sist gaffelen. Om den har stivnet er det ikke sikkert det er så mye å gjøre, men gi den ihvertfall litt vasking.

*) Dette ser man om det er mye motstand når man girer eller om man ikke får justert inn for giring til høyere gir på kasetten eller lavere på kranken.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det som jeg vet er slitent er krank + klinkene. Klinkene beveger seg nesten 1 cm fra side til side noe som gjør det fryktelig ustabilt å tråkke med mye kraft. Nav? Tenker du på til felgene eller til kranken? Jeg hører absolut knirkelyder fra kranken

 

Kassetten er vel det nyeste på sykkelen, så den burde ikke være slitt :) Jeg skal sjekke kjedet. Tror uansett det kan være en fordel å bytte det da jeg tror at det ikke har vært byttet noen gang siden sykkelen var ny.

 

Jeg skal gå over wire til både bremser og gir.

 

Bremseklosser er sjekket og de holder en god stund enda. Har også ekstra sett liggende.

 

Setepinnen går fint av. Tok den faktisk av når jeg satte sykkelen på hodet og smurte kjedet. Men jeg skal nok se om jeg ikke får justert den ja.

 

Takk for svar så langt.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Det som jeg vet er slitent er krank + klinkene. Klinkene beveger seg nesten 1 cm fra side til side noe som gjør det fryktelig ustabilt å tråkke med mye kraft. Nav? Tenker du på til felgene eller til kranken? Jeg hører absolut knirkelyder fra kranken

Hvis du har en cm slark i klingene så er det ikke rart du har litt ulyder. Er det bare klingene som er løse eller er hele kranken slarkete. Prøv med å ta tak i en krankarm og dytte/trekke mot/fra rammen. Krankarmen skal ikke ha noe slark denne veien. Har den det må den strammes opp. Er det bare klingene som er løse er det en enkel fiks. Bare stramme klingeboltene. De er de røde boltene i dette bildet: tisofsa.jpg

 

Obs. Klingeboltene går inn i mutre, ikke i gjenger i selve klinga eller kranken. Du må derfor holde i mot mutteren på innsiden. Det krever noen ganger spesialverktøy:

31lGlKGMXVL._SL500_AA300_.jpg

Dette koster imidlertid ikke mange kronene, og er ikke alltid nødvendig.

 

Kassetten er vel det nyeste på sykkelen, så den burde ikke være slitt :) Jeg skal sjekke kjedet. Tror uansett det kan være en fordel å bytte det da jeg tror at det ikke har vært byttet noen gang siden sykkelen var ny.

Hvis kjedet er vesentlig eldre enn kasetten bør det skiftes ja, hvis ikke vil det ganske raskt ødelegge kasetten.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at krankarmene sitter godt festet til kranken, og at det ikke er noe slark noe sted der. Klinkene er jeg noe usikker på, men mener å huske at de sitter godt fast de også. Jeg skal undersøke når jeg kommer hjem for å verifisere hva som stemmer. Takk for gode svar så langt :)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Da har jeg undersøkt klinkene, og virker ikke som at de sitter dårlig. Det virker derimot som at de var unaturlig lette å bøye på. Tror kanskje det er noe tretthet som gjør de så påvirkelige for press. Tenker at det uansett kan være greit å bytte alle 3 klinker siden de har sittet på sykkelen siden de var nye ;)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Jeg brukte ikke håndmakt, men skulle nok klart å bøye det litt med håndmakt også.

 

Spørsmålet videre blir hva du kan anbefale av deler samt butikker å handle på? Jeg har sett litt på bikeshop.no da jeg har sett den på forumet her med gode tilbakemeldinger.

 

Det jeg trenger/ønsker blir da:

- komplett krank-sett m/ klinker

- nytt kjede

- stiv frontgaffel

- nytt hjulsett beregnet på asfaltsykling.

 

Kunne du anbefalt en "pakke" som ikke er alt for dyr basert på de nevnte komponentene?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Trenger du ny krank? I så fall må du vite hvilken type BB shell du har i rammen og få et kranksett med kranklager som passer din ramme. Alternativt kan du bare skaffe nye klinger, da trenger du bare vite hvilken BCD (Bolt circle diameter) of antall klingebolter kranken din har.

 

Når det er sagt så er ikke et enkelt MTB kranksett veldig dyrt. Ett SLX M660 hollowtech 2 kranksett med strandard 44/32/22 koster ca tusenlappen. Ett komplett sett med nye klinger koster ca 500.

 

Jeg har god erfaring med KMC kjeder. Billige og bra.

 

For gaffelen må du sjekke at du får riktig dimensjon på kronrøret. En ramme fra 2002 har nesten helt sikkert (tror jeg) 1 1/8" rett styrerør, så det er den typen gaffel du vil ha. Det er ikke særlig stort utvalg stive gafler for 26" hjul, men så en i alu til ca 700,-. Det fleste stive gaflene er karbongafler til ca 3000.

 

Trenger du ett nytt hjulsett? En utfordring er at nesten alt av tredjeparts hjulsett for 26" er eksklusivt for skivebrems. Din sykkel har V bremser og må ha hjul tilpasset dette. Det eneste jeg finner i farten er weinmann hjul hos bikeshop, men hvis hjulene du har er nogenlunde rette ville jeg ha beholdt de. Det vil koste minimum 1000 for et nytt hjulsett, og det er absolutt ikke sikker at slike billighjul er noe bedre enn de som er på. Hvis det bare er litt kast i hjulene du har kan de rettes av en sykkelbutikk.

Lenke til kommentar

Da har jeg litt å sette inn meg inn i ;)

 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg trenger ny krank, men finnes det noen god måte å sjekke kranken på? Godt tips ang. klinker.

 

Jeg får undersøke gaffeldiameteren en dag jeg har tid. og mulig jeg bare trenger ny felg foran som er smalere. Jeg ser for meg at man triller bedre/lettere med smalere dekk.

 

Takk for gode svar og råd så langt :D

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Da har jeg litt å sette inn meg inn i ;)

 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg trenger ny krank, men finnes det noen god måte å sjekke kranken på? Godt tips ang. klinker.

 

Når kjedet er av, går kranken greit rundt? Er det noe rumling i lageret? Ta tak i en krankarm og alternerende presse/dra i akselretningen (Altså 90 grader på rotasjonsretningen) Det skal ikke være noe slark i krankarmene når du gjør dette.

 

Jeg får undersøke gaffeldiameteren en dag jeg har tid. og mulig jeg bare trenger ny felg foran som er smalere. Jeg ser for meg at man triller bedre/lettere med smalere dekk.

 

Takk for gode svar og råd så langt :D

 

 

Mvh Faller

 

Smalere dekk gjør to ting: De lar deg bruke høyere trykk og de har mindre luftmotstand. På 26" dekk er det begrenset med smale dekk tilgjengelig. Med lavere trykk får du litt mer rullemotstand. Du kan motere nær sagt hva som helst av dekk med riktig diameter uansett felgbredde, men veldig smale dekk på brede felger får en ubehagelig form, og store dekk på smale felger kan overbelaste felgen. Når det er sagt så hadde ikke brydd meg med å bytte felger bare for den lille forskjellen du eventuellt kan oppnå, og som sagt så er det ikke særlig med dekk å finne som er for smale for felgen din. Sats heller på ca 40mm slicks, de burde passe fint.

 

Ang. gaffelen. Du vil måtte flytte kronlager fra den gamle til den nye, samt flytte/Sette i ny stjernemutter i den nye. Ingen av delene er helt enkelt uten spesialverktøy.

 

Kan lønne seg å sette seg litt inn i hvordan styrelageret på en sykkel fungerer:

250px-Bicycle_headset_%28threadless%29_exploded_view-en.png

 

Se også: http://www.parktool....headset-service

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Takk for link og hjelpefull informasjon :) Merker at jeg kanskje skal høre med en bekjent som har jobbet med sykkel på gaffel og styreløsningen.

 

Slicks på 40 mm, høres ikke så dumt ut.

Da har jeg litt jobb foran meg i alle fall. Takk så langt!

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...