XmasB Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg har ved et par anledninger kommet over mine egne bilder på diverse utenlandske nettsider. Først fant jeg dette på flere spansktalende sider, et par av dem som faktisk solgte produktet jeg har tatt bilde av (som kanskje også strengt tatt ikke er helt i henhold til lov om produktfoto?), og også en som har laget en mobil bakgrunn av det - med skiftende farger i GIF. Fra tid til annen tar jeg noen stikkprøver på de bildene jeg har lagt på fotoblogg og (min døende) flickr-konto, og noen ganger kommer jeg over bruk av mine bilder uten tillatelse. Siste funn er en iransk side, hvor mitt bilde av en gammel skrivemaskin ikke bare er brukt, men faktisk modifisert for å få inn url'en til siden det er brukt på. Jeg tok kontakt via kontaktskjema tidligere idag, og har allerede fått svar på at de skal fjerne bildet. Jeg skrev da at bruken av bildet er ulovlig, men at vi kan komme til enighet om pris dersom dette er ønskelig. Og avsluttet kort med at fortsatt bruk uten tillatelse ville føre til "legal actions from my part". Totalt er jeg vel oppi et titalls sider som har brukt eller bruker mine bilder uten lov. 3 har jeg fått til endre bilde, mens resten har vært vanskelig å få kontakt med. Hva kan jeg egentlig gjøre med de som bruker bildene mine uten lov? Hva har jeg rett til, og hvor langt kan jeg gå for å hindre videre bruk? Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Du slipper dette ved å ikke poste bildene dine på nettet. Men det er veldig lett å ta bildene dine; høyreklikk og last ned, jeg prøvde dette med Pink Rose bildet ditt og fikk et flott bilde på 1920x1920piksler(noe over 3,6MP). En størrelse som holder til det aller meste på nettet og til utskrift på 30x30cm(fikk tre gule stjerner på japanphotoxxl, det betyr god bildekvalitet.). Hvis du fjerner muligheten for å høyreklikke/drag&drop av bildene dine så hjelper det masse. Da må de som vil ta bildene dine gjøre en skjermdump/print-screen/shift+cmd+4(mac). Hold deg til 1024-1280 piksler på lengste side(1024piksler på bilder i portrettformat.) Endret 2. mai 2012 av kelux78 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Bilder, som med alt annet på nett, brukes og misbrukes på kryss og tvers. De som kjøper bilder kan videreselge dem osv. Det beste er vel å ha tekniske løsninger som beskytter mot å laste ned bildene du legger ut Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Du skal ha akkurat de samme rettighetene som om det hadde vært noen i Norge. (tror jeg) Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg har lenge vurdert ulike metoder for sikre bildene bedre, men synes samtidig at de fleste løsninger med vannmerke også ødelegger mye av bildet. Et minimum burde nok vært en signatur i et hjørne, så jeg får ve vurdere å se litt på det. Kanskje sammen med et nesten usynlig vannmerke eller noe. Her er nok et eksempel jeg nettopp fant via Google Image Search. Litt usikker på hvor godt den linken virker... Det er forøvrig Google jeg har brukt for å finne denne bruken. Har tidligere testet tineye, og vet mange anbefaler den, men den finner typisk ingenting. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Du må bare forvente at alt du legger ut av bilder kan og vil bli missbrukt før eller siden. Enten hele bildet, retusjert (f.eks for å fjerne vannmerker/logo) eller croppet. Det å gå til sak med advokat og hele pakka vil nok i de fleste tilfeller være bortkastet tid med mindre det er en stor avis eller firma som står bak ugjerningen. Er det en tilfeldig blog e.l. så skal det vel mye til både å spore opp vedkommende og evt vinne noe på det. Prøve å beskytte et bilde med java som slår av høyreklikk funksjon er failure fra dag en. Hold shift inne og høyreklikk i firefox og man har tilgang likevel. Eller man kan bruke plugins som Downloadhelper eller webspider software som Teleport til å kopiere hele siter om nødvendig. Det finnes alltids en løsning for å stjele det som ligger på nettet, og det er alltid noen som gjør det for å tjene penger på det igjen. Disse er de du vil stoppe, ikke en fjortiss som bare vil printe et kult bilde. Nest beste løsning er minimum størrelse på bildet og en gjennomgående logo(vannmerke) som går over hele bildet på en slik måte at det vil ta for mye tid å fjerne den i photoshop e.l. Skal du være tilnærmet helt trygg så la være å poste bildet. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Skal du være tilnærmet helt trygg så la være å poste bildet. Det er som om jeg skulle skrevet det selv. Å slå av høyreklikk har jeg aldri vurdert, nettopp fordi dette er noe som plager meg på noen sider fra tid til annen, ettersom jeg i Chrome har mange ekstrafunksjoner nettopp via høyreklikk. Det er klart at å skru av høyreklikk vil hindre "fjortisene", men kanskje kun de også. En stund la jeg ut alle bilder i maks 800px i bredde, men fant ut at dette ble litt smått etterhvert som skjermer ble større. Og det er like mange av de bildene jeg har funnet rundt omkring, da bildene typisk er blitt brukt i mindre størrelse uansett. Vannmerke synes jeg skjemmer bildet i altfor stor grad, så jeg har egentlig ikke lyst å legge på det. Men skal prøve meg litt frem og se om jeg finner et kompromiss. Konklusjon må være at jo større nettside/organisasjon som bruker bildene, jo større er sannsynligheten for at jeg får gjort noe med det. Og det stemmer forsåvidt bra med det jeg har fått av svar også. De få jeg har fått tilbake. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Om du bruker vannmerke så lag det så gjennomsiktig som overhodet mulig , og sørg for at det er repeterende over større deler av bildet slik at de ikke kan croppe det ut. Tekst som står i 45 grader vinkel og repeterer © XmasB vil bli slitsomt å redigere vekk. Og kan de ikke croppe det vekk så gidder de neppe. Men det bør være så gjennomsiktig at du må se godt etter for å se mønsteret. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Om du bruker vannmerke så lag det så gjennomsiktig som overhodet mulig , og sørg for at det er repeterende over større deler av bildet slik at de ikke kan croppe det ut. Tekst som står i 45 grader vinkel og repeterer © XmasB vil bli slitsomt å redigere vekk. Og kan de ikke croppe det vekk så gidder de neppe. Men det bør være så gjennomsiktig at du må se godt etter for å se mønsteret. Takk. Skal prøve meg litt frem. Men med fullt navn, selvsagt. Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Legger du inn et forstyrrende vannmerke kan jeg garantere at du kommer til å miste lesere, og irritere en stor andel av de som titter på bildene dine. Jeg hater vannmerker, og er ikke alene om det. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Legger du inn et forstyrrende vannmerke kan jeg garantere at du kommer til å miste lesere, og irritere en stor andel av de som titter på bildene dine. Jeg hater vannmerker, og er ikke alene om det. Nei, det er du ikke. Jeg hater de selv jeg, og det er nettopp grunnen til at jeg ikke har brukt det selv enda. Og derfor jeg forsøker å finne en løsning som ikke ødelegger bildet, men samtidig beskytter det til en viss grad. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Det kan jeg være enig i, store stygge vannmerker eller logoer generellt kan ofte ødelegge mere enn noe annet. På den annen side er det fullt mulig å legge inn et repeterende mønster/logo som er vrient å fjerne (for å stjele bildet) men som samtidig er så tett på usynlig at det ikke skremmer vekk alle besøkende. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Takk for et veldig godt eksempel på hvordan det kan gjøres. Første link er et typisk eksempel på hvordan mange faktisk gjør det. Det er flere fotoblogger jeg ikke lenger følger fordi et plagsomt vannmerke ble introdusert. Jeg har en grei formening om hvor jeg ligger i "fotolandskapet". Samtidig som jeg ikke tjener penger på mine bilder (ikke mye ihvertfall), og egentlig ikke har noe mål om det heller, så vil jeg jo beskytte det som er mitt. Det har etterhvert blitt litt vel mange eksempler på at bildene mine blir misbrukte, så jeg må finne på noe. Det komiske er jo det at jeg mest sannsynlig hadde gitt tillatelse til bruk (med kreditering) hadde jeg bare blitt spurt... 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hvis du fjerner muligheten for å høyreklikke/drag&drop av bildene dine så hjelper det masse. Da må de som vil ta bildene dine gjøre en skjermdump/print-screen/shift+cmd+4(mac). Man trenger ikke være rakettforsker for å klare å hente ned bildet bare fordi man ikke kan høyreklikke på det. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 18. august 2012 Forfatter Del Skrevet 18. august 2012 Hvis du fjerner muligheten for å høyreklikke/drag&drop av bildene dine så hjelper det masse. Da må de som vil ta bildene dine gjøre en skjermdump/print-screen/shift+cmd+4(mac). Man trenger ikke være rakettforsker for å klare å hente ned bildet bare fordi man ikke kan høyreklikke på det. Nei, men mest sannsynlig har du likevel fjernet gode 90% av de som prøver. Personlig bruker jeg mange av funksjonene ved extensions som nettopp legger seg i en høyreklikk-meny, så jeg er langt fra noen fan. Smått irriterende når jeg for eksempel vil sjekke EXIF-info (om det er noen), og får opp en melding "Ikke stjel bildene mine, Copyright Ola Nordmann". Likevel er jeg overbevist om at det hjelper mot de fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå