Gå til innhold

Hvordan gå frem for å selge bilder til aviser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min avis skjer alle lønningene 1 mnd på etterskudd ihvertfall, dvs, at på den siste arbeidsdagen i mai, får jeg for arbeidet jeg gjorde i april. Gjelder både fast ansatte og frilanserne der ihvertfall.

takker. fikk akkurat epost fra dem faktisk der de skrev at utbetaling av honorar er 30. hver mnd.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvilke preferanser har avisene. Hva ønsker de av oppløsning? JPG format? Ønsker de oppskarpede bilder? Går ut i fra minst mulig redigering.

JPG - Ferdige til publisering. DVS ferdig redigerte - innenfor de etiske rammene en kan redigere et pressefoto. I svært enkle trekk vil det si at man ikke skal endre \ fjerne elementer i bildet (rusk på sensor \ objektiv er unntak), og ellers ikke forvrenge virkeligheten ved overdreven fargekorrigering eller andre måter som gjør at bildet blir unaturlig i forhold til hva du kunne se med egne øyne.

Ellers ønsker de* som regel bildene i relativt stor oppløsning, men nå skjer det svært sjeldent at et bilde blir printet noe særlig større enn A4. Har i det minste kun opplevd at et av mine bilder ble spredt utover 2 sider en enkelt gang, Oppskarping er med under kategorien "ferdig redigert".

*Når jeg sier de, uttaler jeg meg kun om hva "min" avis ønsker, kjenner ikke andre avisers praksis, men vil gå ut ifra at det er noe tilsvarende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan dette virker i forhold til rettigheter? Er det sånn at hvis man selger bildet til en avis så kan jman ikke selge samme bildet til flere? Kan den avisen som kjøpte det selge det videre til andre aviser?

Fikk ingen føringer på dette når jeg solgte bildet

Jeg regner med avisa kun har kjøpt bruksrettigheter - så du eier fortsatt bildet og kan gjøre hva du vil med det. Men det er slettes ikke sikkert at avisa blir så veldig glad om du selger det til andre heller. Det kan dermed være lurt å ikke selge det samme bildet til konkurrerende aviser og publikasjoner, om du har ambisjoner om å jobbe for de ved en senere anledning.

Kan også være en mulighet at avisa selger bilder videre til andre aviser/byråer, så ville hatt med en klausul som gir royalties.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er mange artikler på nettsider der de bruker flere bilder.

Jeg sytnes det er flott at mange artikler og viser flere bilder.

Et bilde viser ikke alltid alt.

Det kommer selvsagt også litt ann på hendelsen da.

Er det en artikkel om en politikker, så trenger vi ikke 4 bilder av politkkeren.

Men f.eks brann, ulykke og andre hendelser, da er det kjekt med flere bilder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg jobber i desken på en liten lokalavis. Vi foretrekker størst mulig oppløsning av bilder, helst JPEG (eller TIFF). Minst mulig redigert, men gjerne behandlet, men det sies vel fordi noen er vel ivrige i redigeringsspakene. Og selvfølgelig er hurtighet på kontakt / levering av bildet alltid viktig.

Er det personer som er villige til å være med på bildet, krever vi fullt navn på disse, så vi får en meningsfull bildetekst.

Når vi kjøper bilder oppsøker vi i min avis ofte fotografen /byrået selv. Det er ikke så ofte dette skjer ho oss, men så er vi av liten skala.

Men det hender seg at fotografer (amatører og proffe) tilbyr oss bilder av lokale personer som har vært på arrangement (f.eks. sportskonkurranser) der fotografen har vært. Det er da viktig for oss å vite om fotografen har tilbydd bilder til konkurrentene våre, vi har sagt nei til bilder fordi de har kontaktet konkurrenter først, og disse har takket ja. Da har vi forsøkt å fått bilder fra de aktuelle sakene på annen måte. Er det viktige bilder kan fotografen starte budrunde, men det skal mye til at lokalaviser matcher honnorar som distrikt/riksaviser gir.

Hos oss er det vanlig praksis at vi ikke lagrer bildene som ikke er tatt av våre folk (frilansere og journalister) i arkivene våre. Vi betaler for en gangs bruk, evt. for én gang på trykk og én på nett, til samme sak. Dette er hos oss iallefall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...