g0b Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Hei alle hw nerder: ) Trenger en ny pc nå, som skal brukes til surfing og spill. Tror jeg for det meste skal holde meg til starcraft 2 og diablo 3. Men kunne kanskje tenkt meg å kanskje spilt mass effect, skyrim og kanskje prøve bf3. Planen var i utgangspunktet å kjøpe en high end pc med ivy bridge, nvidia 690 og ssd. I så fall kommer pcen til å koste over 20 000, dessuten må jeg kanskje smøre meg med tålmodighet for å få tak i 690en. Vet heller ikke om jeg tør å bygge så dyr pc selv, i tilfelle jeg får noen problemer med booting eller blåskjerm osv. Og selv om jeg har råd, så syns jeg det er i overkant mye penger å bruke på pc også. Så har tenkt litt på å bygge en bang for buck pc, og heller oppgradere om 2 - 3 år istede. Tenkte i såfall på i5 2500k osv. Hva er deres formening? Hvor mye bedre ytelse får man egentlig for de ekstra 10000? Vil gjerne ha forslag til oppsett, som enten er highend eller bang for buck, eller begge deler: p Har skjerm, tastatur, headset og mus fra før! Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Til spill er det begrenset hvor mye høyere ytelse du får av å slenge inn mye ekstra penger i annet enn GPU. Atså er en i5-2500K/i5-3570K en god plass å starte. Legg ved et Z68/Z77 hovedkort til rundt 1000-1200,- så har du mer enn nok hovedkort også. Når det kommer til GPU (skjermkort) mener jeg at høyeste high end ikke er verdt pengene. Et HD 7870 for eksempel yter 30 % dårligere enn et GTX 680 til 60 % av prisen, det er i det området mitt fokus ligger. Hvis du kjøper en av i5'ene, et greit HK, en god PSU, SSD og resten, samt et HD 7870 (eller lignende) vil du kanskje få behov for å oppgradere GPU om 2-3 år (kommer an på både kravene dine og kravene til spillene som kommer), og CPU om 3-4 år (med samme forbehold). Jeg sitter i dag på et mid end skjermkort, og en lavere mid end prosessor. Dette ble kjøpt inn for snart 3 år siden, og en ny GPU kommer til å bli kjøpt senere i år (enten HD 7870 eller GTX 660 (Ti)/GTX 670), og prosessoren blir nok ikke byttet ut før i 2013 med Haswell. Mine krav i spill er relativt høye, men jeg har ikke behov for 100 %, eller "full pupp" om du vil, med alt av eye candy på maks. Så langt har jeg to spill liggende på vent som skjermkortet mitt vil ha problemer med (Metro og The Witcher 2), alt annet jeg har spilt har gitt meg en god spillopplevelse. Så, for å gjøre et langt innlegg litt lengre, det kommer an på dine krav. Må du ha alt på maks? Vel, da må du betale for det. Kan du nøye deg med å ha ting på 90-100 %? Da kan du fort spare mange tusen. -Deluze Edit: Om ingen kommer med forslag kan jeg komme med et selv senere, men de neste par timene er jeg opptatt. Endret 2. mai 2012 av Deluze Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Du skal ha ganske ekstreme krav for å merke forskjell på en PC til 20 000 kr og en til 10 000 kr. En PC til 20 000 kr vil heller ikke vare i nærheten av dobbelt så lenge, kanskje et år lenger om du er heldig. Antall kroner du må betale for 10% ekstra ytelse stiger eksponensielt fra rundt 1500 kr. Et GTX 680 yter for eksempel ca 50% bedre enn et 7850 til tross for at 680 er mer enn dobbelt så dyrt, og det er heller ikke særlig mange spill som faktisk trenger mer ytelse enn 7850 klarer å levere i dag for å kjøre på en skjerm med oppløsning 1920x1080. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 jaja, kommer med ett oppsett jeg da dette er hva jeg vil anse som optimalt: - Ikke noe SLi tull - God kvalitets strømforsyning som vil følge deg i mange år - Litt fargebaserte valg av deler - Du kan legge til det kabinettet du liker, det er veldig viktig at du tar det du liker - Greit med lagringsplass på både SSD og HDD - Gode funksjoner som for eksempel innebygget trådløst nettverk på hovedkortet - Deler som ikke gir noe særlig til lyd fra seg, den beste GPU kjøleren som du kan få kjøpt påmontert, en av de beste CPU kjølerene og en PSU som ikke lager mye til varme og der med ikke lager det meste av lyd Lenke til kommentar
g0b Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Til spill er det begrenset hvor mye høyere ytelse du får av å slenge inn mye ekstra penger i annet enn GPU. Atså er en i5-2500K/i5-3570K en god plass å starte. Legg ved et Z68/Z77 hovedkort til rundt 1000-1200,- så har du mer enn nok hovedkort også. Når det kommer til GPU (skjermkort) mener jeg at høyeste high end ikke er verdt pengene. Et HD 7870 for eksempel yter 30 % dårligere enn et GTX 680 til 60 % av prisen, det er i det området mitt fokus ligger. Hvis du kjøper en av i5'ene, et greit HK, en god PSU, SSD og resten, samt et HD 7870 (eller lignende) vil du kanskje få behov for å oppgradere GPU om 2-3 år (kommer an på både kravene dine og kravene til spillene som kommer), og CPU om 3-4 år (med samme forbehold). Jeg sitter i dag på et mid end skjermkort, og en lavere mid end prosessor. Dette ble kjøpt inn for snart 3 år siden, og en ny GPU kommer til å bli kjøpt senere i år (enten HD 7870 eller GTX 660 (Ti)/GTX 670), og prosessoren blir nok ikke byttet ut før i 2013 med Haswell. Mine krav i spill er relativt høye, men jeg har ikke behov for 100 %, eller "full pupp" om du vil, med alt av eye candy på maks. Så langt har jeg to spill liggende på vent som skjermkortet mitt vil ha problemer med (Metro og The Witcher 2), alt annet jeg har spilt har gitt meg en god spillopplevelse. Så, for å gjøre et langt innlegg litt lengre, det kommer an på dine krav. Må du ha alt på maks? Vel, da må du betale for det. Kan du nøye deg med å ha ting på 90-100 %? Da kan du fort spare mange tusen. -Deluze Edit: Om ingen kommer med forslag kan jeg komme med et selv senere, men de neste par timene er jeg opptatt. Takk for kjapt og bra svar : ) Er mest kravstor til fps'en i spill, da jeg liker best konkurransebaserte spill, og vil at alt skal flyte smooth. Og regner med at jeg kommer til å bruke mye tid på diablo 3, som egentlig ikke krever så mye tror jeg. Hm, høres fornuftig ut det du sier, vil kanskje kjøpe meg nvidia 660 selv, har det release samtidig med 690 ? Og nå som det er kommet en del ny hardware, har prisene sunket eller burde jeg vente litt til prisene justerer seg? sett gjerne opp et bang for buck oppsett, kan sikkert strekke meg litt lenger når det gjelder skjermkort enn hva som er fornuftig Du skal ha ganske ekstreme krav for å merke forskjell på en PC til 20 000 kr og en til 10 000 kr. En PC til 20 000 kr vil heller ikke vare i nærheten av dobbelt så lenge, kanskje et år lenger om du er heldig. Antall kroner du må betale for 10% ekstra ytelse stiger eksponensielt fra rundt 1500 kr. Et GTX 680 yter for eksempel ca 50% bedre enn et 7850 til tross for at 680 er mer enn dobbelt så dyrt, og det er heller ikke særlig mange spill som faktisk trenger mer ytelse enn 7850 klarer å levere i dag for å kjøre på en skjerm med oppløsning 1920x1080. Takk for kjapt og bra svar til deg også: ) Ja, skulle likt å sett en graf som viser pris i forhold til ytelse : p Main monitoren min er bare 1650x 1050 også da så, har en 1080 skjerm som bare brukes til spotify og facebook også men: p Lenke til kommentar
g0b Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 jaja, kommer med ett oppsett jeg da dette er hva jeg vil anse som optimalt: - Ikke noe SLi tull - God kvalitets strømforsyning som vil følge deg i mange år - Litt fargebaserte valg av deler - Du kan legge til det kabinettet du liker, det er veldig viktig at du tar det du liker - Greit med lagringsplass på både SSD og HDD - Gode funksjoner som for eksempel innebygget trådløst nettverk på hovedkortet - Deler som ikke gir noe særlig til lyd fra seg, den beste GPU kjøleren som du kan få kjøpt påmontert, en av de beste CPU kjølerene og en PSU som ikke lager mye til varme og der med ikke lager det meste av lyd Må si jeg liker oppsettet du har satt opp, eneste problemet er at 680 kan bli vanskelig å få tak i før diablo 3 kommer ut;p Så er en god kandidat det der gitt ^_^ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Hm, høres fornuftig ut det du sier, vil kanskje kjøpe meg nvidia 660 selv, har det release samtidig med 690 ? Siste rykte er at 660 skal komme om 6 måneder... 670 skal derimot være ganske nærme og skal visstnok ende opp på 3000-3500 kr et sted. Lenke til kommentar
g0b Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Hm, høres fornuftig ut det du sier, vil kanskje kjøpe meg nvidia 660 selv, har det release samtidig med 690 ? Siste rykte er at 660 skal komme om 6 måneder... 670 skal derimot være ganske nærme og skal visstnok ende opp på 3000-3500 kr et sted. okei, såpass lenge til ja ;p da er vel 670 mer aktuell gitt Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 En graf som viser pris/ytelse er problematisk å holde oppdatert, men det finnes oversikter (f. eks. her) over ytelse mellom ulike kort, og da er ikke veien lang til å finne priser selv og gjøre utregningene. Prisene synker ikke veldig mye (er min oppfatning etter 2-3 år med øynene i HW), det skjer som regel kun når AMD/Intel eller AMD/Nvidia korrigerer prisene opp i mot hverandres konkurranse. Skal du fortsette å spille på den skjermen som har 1680x1050? I så fall mener jeg du trygt kan gå ned et hakk på GPU. Oppsettet til olestokk er svært godt, og personlig ville jeg kun ha byttet ut GPU til noe billigere, samt kanskje funnet en PSU som er hakket billigere og svakere (men av samme kvalitet). -Deluze Lenke til kommentar
g0b Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 En graf som viser pris/ytelse er problematisk å holde oppdatert, men det finnes oversikter (f. eks. her) over ytelse mellom ulike kort, og da er ikke veien lang til å finne priser selv og gjøre utregningene. Prisene synker ikke veldig mye (er min oppfatning etter 2-3 år med øynene i HW), det skjer som regel kun når AMD/Intel eller AMD/Nvidia korrigerer prisene opp i mot hverandres konkurranse. Skal du fortsette å spille på den skjermen som har 1680x1050? I så fall mener jeg du trygt kan gå ned et hakk på GPU. Oppsettet til olestokk er svært godt, og personlig ville jeg kun ha byttet ut GPU til noe billigere, samt kanskje funnet en PSU som er hakket billigere og svakere (men av samme kvalitet). -Deluze Takk, interessant: ) Tror jeg beholder denne skjermen litt til ja, vil ikke bedre skjermkort gi bedre fps heller? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 med en 1680x1050 vil du ikke trenge ett like kraftig skjermkort for å oppnå samme FPS, med ett GTX 670 vil du sannsynligvis oppnå samme FPS på din oppløsning som ett GTX 680 vil på 1920x1080 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 En graf som viser pris/ytelse er problematisk å holde oppdatert, men det finnes oversikter (f. eks. her) over ytelse mellom ulike kort, og da er ikke veien lang til å finne priser selv og gjøre utregningene. Prisene synker ikke veldig mye (er min oppfatning etter 2-3 år med øynene i HW), det skjer som regel kun når AMD/Intel eller AMD/Nvidia korrigerer prisene opp i mot hverandres konkurranse. Skal du fortsette å spille på den skjermen som har 1680x1050? I så fall mener jeg du trygt kan gå ned et hakk på GPU. Oppsettet til olestokk er svært godt, og personlig ville jeg kun ha byttet ut GPU til noe billigere, samt kanskje funnet en PSU som er hakket billigere og svakere (men av samme kvalitet). -Deluze Takk, interessant: ) Tror jeg beholder denne skjermen litt til ja, vil ikke bedre skjermkort gi bedre fps heller? Joda, men hva er poenget når et 7850 til 1800 kr er kraftig nok til å drive alle PC-spill med god grafikk og godt over 60 bilder i sekundet om du så ønsker? Lenke til kommentar
g0b Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 En graf som viser pris/ytelse er problematisk å holde oppdatert, men det finnes oversikter (f. eks. her) over ytelse mellom ulike kort, og da er ikke veien lang til å finne priser selv og gjøre utregningene. Prisene synker ikke veldig mye (er min oppfatning etter 2-3 år med øynene i HW), det skjer som regel kun når AMD/Intel eller AMD/Nvidia korrigerer prisene opp i mot hverandres konkurranse. Skal du fortsette å spille på den skjermen som har 1680x1050? I så fall mener jeg du trygt kan gå ned et hakk på GPU. Oppsettet til olestokk er svært godt, og personlig ville jeg kun ha byttet ut GPU til noe billigere, samt kanskje funnet en PSU som er hakket billigere og svakere (men av samme kvalitet). -Deluze Takk, interessant: ) Tror jeg beholder denne skjermen litt til ja, vil ikke bedre skjermkort gi bedre fps heller? Joda, men hva er poenget når et 7850 til 1800 kr er kraftig nok til å drive alle PC-spill med god grafikk og godt over 60 bilder i sekundet om du så ønsker? sant sant, men vanskelig valg for meg : P Broren min har to 580 kort, og vil ha et tredje til 3-way sli etterhvert, så jeg vurderer å kjøpe et 580 kort til ca 3000, som han kan overta den dagen jeg får tak i 680, eller kanskje til og med 690.. Men hvis jeg i verste fall kommer til å kjøre på med et 690, burde jeg kjøpe den 3770k? eller holder det med i5 til spill uansett? Noen som vet hvor stor tilgjengelighet det vil være på disse kortene 7.mai ? for er ganske desperat på å få en ny pc i litt god tid før 15. mai pga diablo 3.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 sant sant, men vanskelig valg for meg : P Broren min har to 580 kort, og vil ha et tredje til 3-way sli etterhvert, så jeg vurderer å kjøpe et 580 kort til ca 3000, som han kan overta den dagen jeg får tak i 680, eller kanskje til og med 690.. Men hvis jeg i verste fall kommer til å kjøre på med et 690, burde jeg kjøpe den 3770k? eller holder det med i5 til spill uansett? Noen som vet hvor stor tilgjengelighet det vil være på disse kortene 7.mai ? for er ganske desperat på å få en ny pc i litt god tid før 15. mai pga diablo 3.. Et 580 er ikke verdt 3000 kr i dag. Det har et skrekkelig strømforbruk og ytelse på linje med 7870. Innen et 580 vil være utdatert og en oppgradering er nødvendig vil 680 være low-end på ytelsesskalaen. Lenke til kommentar
g0b Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 sant sant, men vanskelig valg for meg : P Broren min har to 580 kort, og vil ha et tredje til 3-way sli etterhvert, så jeg vurderer å kjøpe et 580 kort til ca 3000, som han kan overta den dagen jeg får tak i 680, eller kanskje til og med 690.. Men hvis jeg i verste fall kommer til å kjøre på med et 690, burde jeg kjøpe den 3770k? eller holder det med i5 til spill uansett? Noen som vet hvor stor tilgjengelighet det vil være på disse kortene 7.mai ? for er ganske desperat på å få en ny pc i litt god tid før 15. mai pga diablo 3.. Et 580 er ikke verdt 3000 kr i dag. Det har et skrekkelig strømforbruk og ytelse på linje med 7870. Innen et 580 vil være utdatert og en oppgradering er nødvendig vil 680 være low-end på ytelsesskalaen. hmm, ja men hadde ikke tenkt til å bruke 580en til det ble utdatert, bare til jeg får tak 680 eller 690 om ikke så alt for lenge Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 sant sant, men vanskelig valg for meg : P Broren min har to 580 kort, og vil ha et tredje til 3-way sli etterhvert, så jeg vurderer å kjøpe et 580 kort til ca 3000, som han kan overta den dagen jeg får tak i 680, eller kanskje til og med 690.. Men hvis jeg i verste fall kommer til å kjøre på med et 690, burde jeg kjøpe den 3770k? eller holder det med i5 til spill uansett? Noen som vet hvor stor tilgjengelighet det vil være på disse kortene 7.mai ? for er ganske desperat på å få en ny pc i litt god tid før 15. mai pga diablo 3.. Et 580 er ikke verdt 3000 kr i dag. Det har et skrekkelig strømforbruk og ytelse på linje med 7870. Innen et 580 vil være utdatert og en oppgradering er nødvendig vil 680 være low-end på ytelsesskalaen. hmm, ja men hadde ikke tenkt til å bruke 580en til det ble utdatert, bare til jeg får tak 680 eller 690 om ikke så alt for lenge Med broren din betaler full pris for ditt 580 ser jeg ikke hvorfor du ikke bare skal gå for 7850 og oppgradere når GTX 780 eller HD 8970 kommer om litt over et halvt år eller enda et år senere når vi får 20nm GPU. Lenke til kommentar
g0b Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) sant sant, men vanskelig valg for meg : P Broren min har to 580 kort, og vil ha et tredje til 3-way sli etterhvert, så jeg vurderer å kjøpe et 580 kort til ca 3000, som han kan overta den dagen jeg får tak i 680, eller kanskje til og med 690.. Men hvis jeg i verste fall kommer til å kjøre på med et 690, burde jeg kjøpe den 3770k? eller holder det med i5 til spill uansett? Noen som vet hvor stor tilgjengelighet det vil være på disse kortene 7.mai ? for er ganske desperat på å få en ny pc i litt god tid før 15. mai pga diablo 3.. Et 580 er ikke verdt 3000 kr i dag. Det har et skrekkelig strømforbruk og ytelse på linje med 7870. Innen et 580 vil være utdatert og en oppgradering er nødvendig vil 680 være low-end på ytelsesskalaen. hmm, ja men hadde ikke tenkt til å bruke 580en til det ble utdatert, bare til jeg får tak 680 eller 690 om ikke så alt for lenge Med broren din betaler full pris for ditt 580 ser jeg ikke hvorfor du ikke bare skal gå for 7850 og oppgradere når GTX 780 eller HD 8970 kommer om litt over et halvt år eller enda et år senere når vi får 20nm GPU. hm ja, tror han vil prøve å få mest mulig verdi ut av 580ene han har fra før ved å smelle på med 3way sli.. men skal be han finne ut om det er verdt det for han. Tror kanskje det heller mot at jeg kjøper en "bang for buck" pc og heller oppgraderer om ikke så lenge.. er jo det jeg pleier å anbefale til andre så: P EDIT: kan ikke du sette opp en pc som du mener er bra og gir mye for pengene da? Vil gjerne ha med windows 7 oem og kanskje samsung 830 ssd : ) Endret 4. mai 2012 av g0b Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Tror kanskje det heller mot at jeg kjøper en "bang for buck" pc og heller oppgraderer om ikke så lenge.. Det var det jeg gjorde for snart 3 år siden. Min "om ikke så lenge" kommer kanskje i løpet av dette året. Hva jeg lærte best av å kjøpe og bygge min første PC var hvor mye penger jeg kunne spart uten å miste nevneverdig ytelse, for ikke å snakke om glede. -Deluze 1 Lenke til kommentar
SkipO Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Here you go Endret 4. mai 2012 av SkipO Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Here you go det der er jo oppsettet mitt med en lavere kvalitet på strømforsyninga, mindre funksjoner på hovedkortet og ikke farge på RAM brikkene :O 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå