Gå til innhold

Kan jeg utelukke at strømforsyningen er ødelagt?

Anbefalte innlegg

PC'en til faren til en kompis er fullstendig død, og jeg skulle teste strømforsyningen for ham. Koblet den i min PC, kun med ATX-kontakten på hovedkortet. Viftene snurret noen sekunder, og det var lys på hovedkortet. Kan noen bekrefte at strømforsyningen fungerer, uten at jeg må koble på diskene/skjermkortet/rheobusen osv? Den andre maskinen er som sagt fullstendig død.

Hvis den fungerer, er vel neste stopp å teste CPU/hovedkort/RAM osv... urk, for en drittjobb :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PSU er en dom boks som leverer strøm. Den kan ingenting annet en å levere strøm. Om hovedkortets vifte går rundt, CPU viften går rundt, og det lyser på hovedkortet, vil nok dette være en meget bra indikasjon på at PSU virker som den skal. Gå videre å se etter andre faktorer. CPU som er toastet vil nok ikke føre til at maskinen ikke starter (ikke får strøm engang altså), samme gjelder ram. Dette er nok et hovedkort problem. Test å trykke på alle chipper på kortet, og se at det ikke er noe som har blitt heat expanned ut av sokkelen sin, o.l.

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...