Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leier leilighet uten rømningsveg fra soverommet

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg og min samboer leier en leilighet, som vi forsåvidt trives godt i.

Da mine foreldre var på besøk gjorde de oss oppmerksom på at soverommet var uten rømningsveger, dvs uten vinduer. I ettertid så har det plaget oss veldig, da dette ikke var noe vi tenkte over da vi som nyforelskede og "førstegangsleiere" av leilighet bestemte oss for å flytte hit.

Så nå prøver vi å finne en ny leilighet, men er litt usikker på hvordan vi skal oppløse leieforholdet med utleier.

Utleier opplyste IKKE om at dette var ulovlig, noe det har vist seg å være.

Det jeg lurer på da er:

- Kan vi flytte ut med øyeblikkelig virkning?

- Kan vi da kreve å få tilbake depositumet SELV om vi har 3 måneders oppsigelsesfrist?

- Med bakgrunn i hvilket lovverk kan jeg ta opp dette med huseier?

Håper på raskt svar, samt at dette er i riktig del av forumet.

Takk på forhånd,

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo spørre om huseier har tenkt å gjøre noe med det, så kan dere kanskje fortsette å bo der. Myndighetene kan være ganske hissige på slike ting, og plutselig blir han fratatt retten til å leie ut uansett. Han kan ikke regne med å fortsette på den måten.

Lenke til kommentar

Det er IKKE et krav at ethvert soverom skal ha ekstra rømningsvei, kravet er at branncellen = leiligheten skal ha to rømningsveier. Om det brenner i utgangsdøra eller trappa skal det være mulig å rømme via hagedør, balkong eller et vindu som ikke trenger å være på soverommet. Derfor er dette neppe en mangel som gir grunn til å heve leieforholdet.

Sjekk røykvarsler og brannslukkingsapparat, og sov godt. Foreldre har ikke alltid rett, men er programmert til å bekymre seg for barna sine, ofte uten grunn. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Røykvarsleren skal vekke deg lenge før stua brenner så kraftig at det ikke er mulig å bevege seg gjennom den.

Ellers er det lurt å oppbevare brannslukkingsapparat nær soverommet, så du kan bruke det mens du beveger deg gjennom den brennende stua.

Her skriver Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap om rømningsmuligheter ved boligbrann.

Hvilken etasje er denne leiligheten i? Dersom den har utgang direkte til bakkeplan ser det faktisk ut til at utgangsdøra er nok for at kravet om rømningsvei er tilstrekkelig. Man må gjerne mene at kravene er for svake og ønske seg en bolig som er bedre enn kravene, men jeg kan ikke se at boligen deres har noen mangel som gir dere rett til å heve leieavtalen etter husleielovens § 2-12 og flytte på dagen. Leit gjerne etter en bolig dere føler dere tryggere i, men dere må nok følge reglene og fristene for oppsigelse som er avtalt i leieavtalen (kontrakten), eller i husleielovens kapittel 9 dersom det ikke er spesifisert i leieavtalen.

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjellerleilighet med utgang til bakkeplan.

Soverommet er forøvring uten noe vindu i det hele tatt, bare en liten ventil, da bare øverste 20cm(ca) ligger over bakkenivå, og luften på rommet blir svært dårlig iløpet av natta. Dette er vel forøvrig et helt annet problem, men.

Takk for godt svar :)

Endret av EirikNes
Lenke til kommentar

Trådstarters sokkelleilighet (branncelle) med direkte utgang til det fri (=trygt sted) har, som Svinks sier i sitt siste innlegg, ikke mangelfulle rømningsveier, men derimot er ikke soverom uten vindu godkjent som oppholdsrom av helt andre grunner, nemlig dagslys og utsikts-kravet. Om det er grunnlag for øyeblikkelig utflytting får noen andre uttale seg om...

Lenke til kommentar

Edit: Ser i ettertid, at dette er en gammel tråd. Men lar teksten under stå, da det kan interessere andre!

Både Inge R og Svinks har rett i det siste de skriver. Din leilighet er en egen branncelle, med utgang til bakkeplan og har ikke krav til mer enn en rømningsveg. Betinger likevel at ikke rømningsvegen er for lang. Tror det er 17 meter, så i en vanlig bolig er det skjelden aktuelt.

Men et oppholdsromm skal ha et min. volum, etter spesifikke regler (TEK) og ha min. et vindusareal (TEK). Kravene er noe spesifikke, men de gamle reglene om 10% av gulvaleal, kan normalt benyttes. Så et soveromm ute vindu, er ikke godkjent som soveromm.

Men hvis rommet er godkjent som bod, er det et lovlig rom. Og da er det ikke sikkert at leiligheten er ulovlig, bare at dere ikke kan bruke rommet som soverom! Reis til kommunen og be om å få se tegningene av huset. Hvis det siste er tilfelle og ikke leiligheten er markedført med soverom, har dere ikke noen gyldig grunn til å heve leieforholdet, grunnet mangel! Kun vanlig oppsigelse.

Dere har ikke krav på å få utbetalt noe depositum, før dere har flyttet ut, etter gyldig oppsigelse.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Edit: Ser i ettertid, at dette er en gammel tråd.

Gammel tråd? Åpningsinnlegget datert andre mai 2012? :huh:

Ja Inge R, jeg ser det nå. :) Men forstår det ikke, synes da tydelig jeg så en dato fra 2007, etter at jeg hadde skrevet kommentaren min. Men, jeg må vel ha blingset da. :) Og da er innlegget i høyeste grad relevandt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...