Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksfloke - gateway problemer

Anbefalte innlegg

Nå har jeg slitt litt med hvordan jeg skal få dette til å virke.

En liten oversikt:

```````````` _ _ _ Server _ _

````````````/``````````````

NGT - Switch --------PC ```````` |``````Ledig``Ledig

`````````` `````````````````|```````|``````|

````````````---- D-Link (Di 713P Wireless Gateway - 3 port switch)

``````````````````````````````§``§``§

``````````````````````````( 3 trådløse bærbare )

EDIT: hva er vits med mellomrom tast når det ikke kommer mellomrom? ``= mellomrom. dette ble velig mere rotete en det skull bli. får se om jeg får laga en tegning av nettverktet en dag

NGT netopian har IP 10.0.0.1

D-Linken har IP 10.0.0.2 og Gateway 10.0.0.1

Grunnen til at jeg har koblet serveren til Switch og D-Link er at jeg ikke får tilgang til data på servern fra de bærbare eller noen koblet til de 3 portene på D-Linken.

Jeg satte i dag i ett nytt nettverkskort i serven, får å få dette til.

Det første nettverkskortet har IP 10.0.0.8 og gateway 10.0.0.1

Mens det nye har gateway 10.0.0.145 og gateway 10.0.0.2

Jeg har prøvd å bridge disse 2 kortene, da får jeg alle pcene opp under andre maskiner i nettverkt. Men da stiller gatwayen seg på alle de 3 bærbare automatisk fra 10.0.0.2 til 10.0.0.1 og følgelig får jeg ikke tilgang til internett.

Jeg har også en printer som jeg kunne ønske var tilgjengelig for både de pcene som er koblet på D-Linken og rett i switchen.

Hvofor ikke koble alt i D-linken? da funker ikke div portforwarding og andre saker som jeg benytter meg av.

før jeg roter det til enda mer, nå har jeg ikke lenger forbindelse til internett på noen av de bærbare eller intranet. noen tips? hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er D-Link en router? Kjører den DHCP for sine klienter?

I så fall går det ikke hvis sub-nettet til D-Ling kjører samme nettadresser som sub-nettet til NGT-Router

Hvis du har 10.0.0.0/8 IP'er under NGT, og samme IP'er under D-Link, men på eget routet subnett, så får du et problem.

Hvis du har mulighet for å slå av routing i D-Link, så gjør det. Du trenger ikke enda en router når du har NGT-Routeren.

Har du mulighet til å sjekke rute tabellen til D-Link?

Hvis du likevel vil route sub-nettet til D-Linken, så pass på å sette opp et forskjellig subnett der. For eksempel 10.0.1.0/24 der og 10.0.0.0/24 på NGT-nettet.

Da vil alle noder på sub-nettet til D-Link få samme IP som D-Link når den kommuniserer med nettet utenfor.

Men når du likevel har lokale IP'er under NGT kan du like gjerne skru av forwarding. Hvis dette nå lar seg gjøre.

Alternativt, kan du sette opp din server mellom hjemme-nett og NGT router, det er det jeg gjør hjemme hos meg. Da har du litt mer kontroll over DHCP, sub nett deklarasjoner, og ruter.

På min router har jeg tre nett, et mot NGT routeren og 2 lokale nett.

Jeg har 10.0.0.0/24 nett mellom NGT router og min router. Deretter 10.0.1.0/24 ut på en 100 MBit switch med et par arbeidsstasjoner. Deretter et 10.0.2.0/24 ut på trådløs nettet.

Jeg har et aksesspunkt, 10.0.2.2, som forwarder mitt subnett ut på trådløsnettet, klienter med 10.0.2.3->

Min router kjører DHCP ut på alle nettene og router utad, gjennom NGT routeren igjen.

Det er strengt tatt ikke nødvendig å route fra min linux box. Alternativet er manuelt å legge til en route i NGT-routeren, som beskriver hvor den skal finne mine lokale IP'er, dvs sette opp 10.0.0.2 (min linux router) som gateway for 10.0.1.0/24 og 10.0.2.0/24 forespørsler. Hvis ikke vil den ikke skjønne at disse må kontaktes gjennom min server.

Regner med at forvirringen er total nå :)

Du bør vite hva en IP, Netmask og nettadresse er for å få utbytte av posten, det virket som om du hadde en del kunnskap, så jeg gikk ikke i detalj på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...