Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøveeksamen i samfunnsfag, tips og råd?

Gjest medlem-273933

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-273933

Det har seg sånn at jeg i dag fikk vite hva jeg kom opp i på prøvemuntlig eksamen(eksamenslikt. Vi får karakter som teller). Ettersom eksamen er rimelig nytt for meg, trenger jeg en del tips og råd, om hvordan jeg kan strukturere teksten min og eventuelt hva jeg bør ha med/kutte ut. Jeg trenger også tips om hvordan jeg bør starte å fremføre etter å ha presentert meg selv. Altså, hva jeg skal starte med å si. Oppgavene er som følger:

A) ØST OG VEST, FRA SPLITTELSE TIL SAMARBEID.

Presenter de økonomiske systemene øst og vest ble styrt etter.

Ta for deg utviklingen fra Den europeiske kull- og stålunion til dannelsen av EU.

Gjør greie for de utfordringer landene i øst-europa sto ovenfor, og som førte til øst-blokkens fall.

Presenter kort utviklingen i USA etter krigen.

B) DER KULTURER MØTES

Presenter de forskjellige kulturbegrepene.

Ta for deg migrasjonen i og innvandringen til Europa og drøft de muligheter og utfordringer som ligger i det flerkulturelle samfunnet.

Har laget en "disposisjon" om hva jeg skal ha med.

A) ØST OG VEST, FRA SPLITTELSE TIL SAMARBEID.

- Økonomiske systemer øst og vest ble styrt etter (plan- og markedsøkonomi)

- Den europeiske kull- og stålunionen (EEC-EF-EU. Dannelsen (hvorfor?), økonomi, de 4 friheter. Etableringen, gamle arvefiender går sammen i et samarbeid. Kull og stål var de viktigste inntaksfaktorene i den tids krigsindustri)

- EU, Norges rolle i EU. Ja/Nei, hvorfor/hvorfor ikke, fordeler og ulemper + eventuelt egen mening.

- Marshallhjelpen. Hva? Hvordan? Hvorfor? Samarbeid mellom USA og Vest-Europa. øst-Europa fikk tilbud med krav om markedsøkonomi og demokrati. Hvordan påvirket USA Europa? På hvilken måte?

- USA sin rolle som supermakt. Faktorene? (bl.a. Irak)

- Romatraktaten. Hva? Hvem? Hvordan? Hvorfor?

- Utfordringer øst-europa, fattigdom, opprusting, kommunismens fall (Gorbatsjov, Sovjetunionen & Reagon, USA)

- USA etter krigen. Økonomisk vekst, kultur spredd seg rundt (rock, filmer, varer (coca-cola)

Her har jeg også skrevet "Forsprang, økonomiske. Fremfor øst" Ikke aner jeg hvorfor eller hva det betyr, og ikke aner jeg hvordan det kom dit.

B) DER KULTURER MØTES

- Jobb. Arbeidsinnvandring på 60/70-tallet, nåtiden (polske håndverkere), fordeler og utfordringer.

- EVENTUELT 22. juli 2011, "multikulturisme", tanker, A.B.B, det siste eksempelet vi har.

- Tall og statistikk, hvor mye flytting i EU/Norge?

KILDER:

ndla.no/nb/node/63106

ssb.no

Dette er alt jeg har. Aner dog ikke hva noe av dette er, så kunne trengt en del hjelp til å komme i gang. Motivasjonen er heller ikke helt på plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ser at det er del å ta tak i her. For å svar på oppgave A er det mest vesentlig å legge fokuset på kull og stål unionen som senere ble til EU. Dette økonomiske samarbeidet hadde som hovedsak at man skulle sikre freden i Europa. Fordi kull og stål var de viktigste matrealene man trengte for å produsere våpen. Når så eksempelvis Tyskland og Storbritannia handlet kull og stål med hverandre, skapte dette et forhold der alle parter kunne kontrollere hverandre. Du bør ta med i oppgaven at EU i realiteten er det største "fredsprosjektet" verden noen sinne har sett. Så kort sagt er EU ment å sikre freden i Europa gjennom handelssamarbeid.

Marshall-hjelpen fra USA kom av to viktige forhold: 1) Europa lå i ruiner etter krigen, dermed anså USA at det var viktig å få Europa tilbake til normal tilstand. Fordi hvis USA ga Europa økonomisk hjelp, ville Europa forplikte seg til handel med USA. USA ville rett og slett tjene på at Europa brukte pengene til å kjøpe "varer" fra USA. Og det vill gi USA økonomisk vekst.

2) Kapitalisme. USA fryktet spredningen av kommunisme. Derfor måtte landene som mottok marshall hjelp avstå fra planøkonomi men heller føre en kapitalistisk økonomi.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-273933

.....Så kort sagt er EU ment å sikre freden i Europa gjennom handelssamarbeid.

Marshall-hjelpen fra USA kom av to viktige forhold.....

Tusen takk! Det var til masse hjelp :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...