Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne gammelt hus

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har et gammelt hus jeg vurderer å rive. Noe av det er fra slutten av 1800-tallet, trolig laftet tømmer, resten fra 1960-årene. Regner med at dette er noe man må søke om før man setter i gang, men lurer på en ting: Er det marked for å selge (ev. gi bort) huset "på rot", ved at kjøper demonterer alt og tar det med? Mye brukbart (fra ca 1990): kjøkken, bad, vv.bereder, vinduer og tak, og som nevnt trolig noe tømmer i den gamle delen. Eller er det enkleste å rive selv, og kjøre alt til gjenbruksstasjonen, ev leie containere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med kommunen din, da de vet om huset er vernet eller fredet. Og evt. muligheter for å bygge nytt.

Luske_Ludvig roper :fun: :

Dersom du skal gi huset bort på rot, så lag en skikkelig kontrakt og krev depositum til kontrakten er oppfylt!

Ellers kan jeg love deg hvordan dette kommer til å ende! (Enkelte ganger kan jeg se ting i fremtiden selv om jeg ikke er synsk! )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har fått svar fra kommunen i dag, men jeg må ta en tur ned og se på tegninger etc sammen med noen som har peiling der nede. Huset står i SEFRAK-registeret, men ut fra husets tilstand kan jeg likevel ikke forstå at det kan være verneverdig. I tilstandsrapporten da vi kjøpte det for noen år siden var det omtrent definert som kondemnabelt og uten verdi. Vi bor ikke i dette huset, men i et annet hus på samme tomt, og ønsker nå å rive det for å utnytte tomten bedre.

Kontrakt og depositum ved gi-bort-på-rot er allerede påtenkt. Et alternativ er å selge alt som kan demonteres før resten rives og kastes. Regner i så fall med å ta alt over bakken selv, og få gravemaskin til murene, pipe etc, samt planering av tomten etterpå.Ekstra garasje er bare en tanke, har en dobbeltgarasje fra før, men tenkte det var lettere å søke endring fra hus til garasje enn å søke om garasje etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er jo et gammelt trehus, så jeg regner med at det meste av kledning og reisverk går som treverk eller brennbart. Noe spesialavfall blir det nok, som isolasjon, men langt fra hele huset.

Lenke til kommentar

Det er jo et gammelt trehus, så jeg regner med at det meste av kledning og reisverk går som treverk eller brennbart. Noe spesialavfall blir det nok, som isolasjon, men langt fra hele huset.

Ikke så enkelt nei. Dersom trevirket er behandlet ( malt) skal det ikke brennes.This is 2012 u know!

Edit: http://vestnytt.no/oppsett/skyggesider/braut-lova--raser-mot--laquosl/

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Hvis du får lov til å rive huset, kan du også overlate hele jobben til en maskinentreprenør, som er godkjet for rivearbeider. De vet hva som er spesialavfall og hvordan dette skal sorteres og fraktes. Du kan få fastpris på hele jobben! Men du sparer noe penger, på å gjøre en del selv. Tenker i første rekke på malt trevirke, glass, takpapp og eventuell isolasjon.

Er huset på et egnet sted, kan du også søke om å få brenne det ned. Eller at brannvesene har øvelse på det og brenner det helt, eller delvis ned. Da blir det lite avfall som må fjernes. Det stilles sikket noen krav, om noe bør fjernes før brenningen starter. Men du kan jo sjekke.

Gennerelt så er det på slike game hus, bare noen få ting som må sorteres ut. Som det er nevnt, eventuell isolasjon, glass, plast, metall, takpapp og malt/lakkert trevirke. Gammelt enkelt glass (ikke PBC), metal og isolasjon, kan du sikkert grave ned. Ellers så det er stor forskjell i deponiavgift, på usortert og sortert trevirke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...