fredde96 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Hei Jeg skal ha fremføring om den israelske selvstendighetserklæringen. Hvordan skal jeg forklare ordet selvstendighetserklæring godt og tydelig? Og noen som har noe stoff om dette temaet Lenke til kommentar
Gjest medlem-273933 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Hadde om det samme for ikke så lenge siden. En selvstendighetserlæring er når en nasjon erklærer sine egne grenser, språk, ledelser (for eksempel politisk ledelse), grunnlover osv. Jeg er ikke 100% sikker, men rimelig sikker på at dette skal stemme. Det var i allefall det jeg brukte i min presentasjon. Det eneste jeg vet om den israelske selvstedighetserklæringen, er at 14/15(?) mai i 1948 ble det offisielt at en ny jødisk stat (Israel) var grunnlagt. Tror "det jødiske samveldet" er et godt stikkord som du bør søke opp Hadde jeg hatt hele dokumentet mitt nå kunne jeg sendt det. Får se om jeg kan finne det frem. MASSE lykke til. Synes selv det var et utrolig vanskelig tema. Lenke til kommentar
jippi123 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Staten Israels selvstendighet er basert på Sionismen. Sionismen fremste sak er at det jødiske folk ikke bare er en religiøs gruppe men også en nasjon. Sionismen hevder videre at risikoen for jødeforfølgelse er tilstede i alle land der jødene er i mindretall(minoritet). Den eneste måten man kan sikre jødenes eksistens er hvis jødene får sitt eget land. Grunnen til at nettopp palestina er dette landet skyldes den historiske tilknyttningen jødene har til område. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå