Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svak piping i øret

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tinnitus kan visstnok oppstå som konsekvens av hørselsskade eller etter sykdom (for eksempel en uønsket tilstand i hørselsnervene), så det første du må gjøre er å få en spesialist til å utrede årsakene hos deg, og om noe kan gjøres for å forbedre situasjonen.

Her finner du noen brosjyrer om tema (beklager lenke til nynorsk side, men føste jeg fant): http://www.helse-for...Sider/side.aspx

"Ta grep" beskriver at mye av plagene oppstår psykisk, fordi man bygger opp en negativ oppmerksomhet mot problemet. "Ta grep" beskriver teknikker for å maskere eller undertrykke dette, noe som kan være til god hjelp i hverdagen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg veit nøyaktig når min skade oppsto. Jeg fyrte av 6 skudd med .357 revolveren min uten hørselvern for ca 20år siden.

Det er stor forskjell i hva slags lyd folk sliter med, min er som en tv som ikke står på kanal, en slags statisk støy, mens noen har piping og jeg tror at det er betydelig værre å leve med.

Lenke til kommentar

Nå må ikke folk bli helt hysteriske da. Mange har øresus uten at de har nevneverdige problemer med det. Man kan ha ganske kraftig øresus og fortsatt sove som et barn om natten. Det som gjør at man ikke får sove er som regel angsten. Hvis man er i en mental tilstand der man ikke lar seg påvirke av øresusen så takler man det mye bedre.

Det kan faktisk hjelpe å ufarliggjøre øresus for nye "ofre" fordi de da ikke henger seg så fryktelig opp i det. Da går det mye bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis øresusen ikke går over i løpet av et par uker, så er det sannsynlig at den vil være varig. Lureste å gjøre er å venne seg til den. Fikk selv tinnitus for ett år siden. Syntes det var ganske ille i starten, men begynte etter hvert å ikke tenke noe særlig over det. Nå merker jeg det så vidt, og sovner uten noe problem.

Det er viktig å huske at tinnitus i seg selv er ikke en sykdom, men et symptom. Oftest skyldes det skade på hårcellene i øret, og i noen meget sjeldne tilfeller så kan det skyldes en type godartet svulst på hørselnerven. Selv om NHH-legen skulle finne på å si at du vil måtte leve med øresusen livet ut, så skal du ikke se bort i fra at det kommer noe effekt behandling mot det i framtiden. Tinnitus er et utbredt og økende problem i vestlige verden (pågrunn av at folk utsetter seg stadig for høy lyd), og det blir gjort mye forskning på tinnitus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...