Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svak piping i øret

Anbefalte innlegg

Hei i venstre øret er det en svak piping når jeg holder for den. Igår kveld var kontinuerlig, og da uten at jeg holdt for øret. Er det mulig at jeg har fått en hørselskade? Vil det være sånn at jeg hører dårligere på venstre øre sånn ellers? Og til vanlig så hører jeg ikke på høy musikk, når jeg først bruker ørepropper har jeg på like høy eller lavere enn det personer snakker. Anonym poster: 7166d50e59939c0952d15de01f10aa01

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje det er øresus? da kan du blant prøve dette:

unngå situasjoner som øker øresusen, som sterk støy, mye stress, søvnmangel, store fysiske anstrengelser og å være lenge på et stille sted

Bakgrunnsstøy kan være nyttig for å maskere øresus. Øresus vil typisk komme når du skal hvile og slappe av. Det er viktig å ha en lydkilde for hånden (f.eks. CD-spiller) som kan gi lav og lite engasjerende lyd og som kan slå seg av selv når du vil sove

du kan sjekke om dette hjelper :)

Lenke til kommentar

kanskje det er øresus? da kan du blant prøve dette:

unngå situasjoner som øker øresusen, som sterk støy, mye stress, søvnmangel, store fysiske anstrengelser og å være lenge på et stille sted

Bakgrunnsstøy kan være nyttig for å maskere øresus. Øresus vil typisk komme når du skal hvile og slappe av. Det er viktig å ha en lydkilde for hånden (f.eks. CD-spiller) som kan gi lav og lite engasjerende lyd og som kan slå seg av selv når du vil sove

du kan sjekke om dette hjelper :)

Takk! Har vært ganske stresset i det siste og hatt søvnmmangel (kan legge meg klokken ni eller ti og våkne 8 og fortsatt være like trøtt som når jeg ikke klarer å sovne). Men tør ikke å ta sjansen på å skade ørene mine.. Men kan jo alltids bruke det uten ørepropper. Takk for alle svar! :) Får bare håpe det ikke er Tinnitus, så får gjøre som Lena sier, og hvis det ikke hjelper besøke legen :/ Anonym poster: 7166d50e59939c0952d15de01f10aa01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ørene blir ikke "utslitt" ved lavt til normalt lydnivå, og det bidrar til å redusere plagene. Jeg har hatt samme problem noen år selv, og har god hjelp av å høre på musikk når jeg jobber.

Uansett, du bør ta en tur til fastlegen og få henvisning til spesialist. Du vil der få en undersøkelse som kan avdekke årsaken til at du har fått dette, og om det er mulig å gjøre noe for å redusere ubehaget.

Lenke til kommentar

Ørene blir ikke "utslitt" ved lavt til normalt lydnivå, og det bidrar til å redusere plagene. Jeg har hatt samme problem noen år selv, og har god hjelp av å høre på musikk når jeg jobber.

Uansett, du bør ta en tur til fastlegen og få henvisning til spesialist. Du vil der få en undersøkelse som kan avdekke årsaken til at du har fått dette, og om det er mulig å gjøre noe for å redusere ubehaget.

Åja så det hjelper? Da kan jeg prøve det, har også sett på tv en god stund nå, med høy lyd vet ikke om det i seg selv hjelper, men merker at pipingen/susingen er noe lavere.

Men ja, får henvende meg til fastlegen. Anonym poster: 7166d50e59939c0952d15de01f10aa01

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Pipingen i seg selv blir ikke lavere, men er mindre merkbar når den maskeres av andre lyder.

Lenke til kommentar

Jeg har også sånn øresus. Det jeg hører nå minner om at det står et gammelt tv apperat påslått i rommet uten at det er tilfelle. En ide er å bruke et DB meter og en tonegenerator. Så genererer du en tone som er såvidt under øresuset i frekvens med høytaleren ca 1m unna øret. Og får lyden til å bli like kraftig som øresuset. Så måler du og ser hvor mange DB det er snakk om. Det kan gi en ide om hvor stort problemet egentlig er.

Endret av festen
Lenke til kommentar

En fastlege kan sannsynligvis ikke gjøre stort annet enn å skaffe deg en time hos en spesialist, men det er det absolutt verdt. Jeg har en maskerer ved senga og pute med høyttalere, slik at jeg har litt enklere for å sove enn uten. Kan høre på fuglekvitter, sildrende bekk eller annet istedenfor en veldig slitsom pipelyd. Å bruke TV som maskerer kan nok fungere, kan også fungere å stegvis dempe lyden på TVen når du vet det nærmer seg leggetid. Jeg har store problemer om jeg går fra høy lyd til "stillhet", prøver derfor å unngå det så godt som mulig.

Angående ørepropper så er det verdt å skaffe skikkelig beskyttelse, det koster noen kroner (1500-2000,-), hørselen er for mange verdt såpass. En spesialist kan ta avstøpning på dagen, og disse avstøpningene kan du så igjen sende til firma som http://www.namsosaudiosenter.no/ og få ørepropper som er tilpasset ditt øre. Det finnes flere slike firma i landet. :)

Lenke til kommentar

Prøver å få sove, men er strengt tatt helt umulig nå. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre, får prøve som dere foreslår her, men det kommer til å bli dyrt. Sovnet også men våknet av susingen.. Anonym poster: 7166d50e59939c0952d15de01f10aa01

Har noen en spilleliste på youtube som spiller beroligende musikk? Er det beste jeg kan få til nå. Anonym poster: 7166d50e59939c0952d15de01f10aa01

Har noen en spilleliste på youtube som spiller beroligende musikk? Er det beste jeg kan få til nå. Anonym poster: 7166d50e59939c0952d15de01f10aa01

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan si at dersom du får fastslått at du har øresus og problemer med det, så har du rett på å få dekt maskerer av NAV. Mulig det er visse andre krav, jeg har ikke opplevd noen problemer på den fronten.

Vel det er uaktuelt for meg. Og er ikke noe problem utenom når jeg skal sove. Var også dum nok til å trene idag og merker at det suser mye kraftigere nå.

Eller med maskerert, mener du da penger kun fordi at jeg har øresus/tinnitus eller uføretrygd? Anonym poster: 7166d50e59939c0952d15de01f10aa01

Lenke til kommentar

Har hatt det i 5 år nå. Den dårlige nyheten er at det neppe forsvinner. Den gode er at du ikke kommer til å bry deg om det med tiden. Jeg kan sove i et stille rom uten problemer, og har gjort det over tusen ganger. :)

Lenke til kommentar

En maskerer er en maskin som har som formål å maskere den ulyden du hører i øret. Du trenger ikke være uføretrygdet for å få en slik. Jeg vet ikke hvilke krav NAV har, men dersom det er noe som gjør deg i stand til å fortsette å jobbe bør det være en smal sak å ordne. Dette ordnes dog via spesialist, tror du skal være veldig heldig om du har en fastlege som er spesialist på området (ettersom fastleger ikke er spesialister). Verdt å finne ut av for å opprettholde livskvaliteten. :)

Lenke til kommentar

Hvorvidt du kan lære deg å leve med tinnitus avhenger i stor grad av hva slags sus du hører - toneleie og styrke. Det er mange som venner seg til lyden, og mange som ikke gjør det.

Jeg har tre ulike sus og det er ikke som en vakker symfoni, for å si det på den måten. :)

Lenke til kommentar

Har hatt det i 5 år nå. Den dårlige nyheten er at det neppe forsvinner. Den gode er at du ikke kommer til å bry deg om det med tiden. Jeg kan sove i et stille rom uten problemer, og har gjort det over tusen ganger. :)

Ja regner jo med at jeg blir vant med det, og er også fint å vite at jeg blir det. Men fortsatt så er det ikke så morsomt nå

En maskerer er en maskin som har som formål å maskere den ulyden du hører i øret. Du trenger ikke være uføretrygdet for å få en slik. Jeg vet ikke hvilke krav NAV har, men dersom det er noe som gjør deg i stand til å fortsette å jobbe bør det være en smal sak å ordne. Dette ordnes dog via spesialist, tror du skal være veldig heldig om du har en fastlege som er spesialist på området (ettersom fastleger ikke er spesialister). Verdt å finne ut av for å opprettholde livskvaliteten. :)

Åja daså! Trodde det var snakk om økonomisk kompensasjon. Da må jeg høre med fastlegen min, ville gjort livet mye enklere på flere måter. Anonym poster: 7166d50e59939c0952d15de01f10aa01

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...