Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomgangsproblemer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte jo da en golf 3 for et halvt år siden for 20.000 og har fungert helt topp! helt til i forrige uke da eksosen løsna fra manifolden. dette er jo egentlig ikke noe stort problem, ettersom jeg er såpass velsignet at jeg har en bror som er veldig god med bil og en kompis av han som er mekaniker. For å fikse dette skrudde de to da opp hele forgasseren og manfiolden, og tok av den biten av eksosen som er festa til manifolden. de sveiset det på plass igjen dagen etter, og vi festet det tilbake på manifolden. Når vi skrudde alt sammen igjen kjøpte vi nye pakninger hos volkswagen for 500 kroner.

 

Problemet kom da vi hadde skrudd sammen alt igjen. Bilen starter, men på tomgang går bilen på rundt 200 omdreininger, og den fjusker som et helvete. jeg la også merke til at bilen nå ble helvetes varm av ingenting. bare en liten tur på 500 meter så lukter det faktisk ordentlig brent i hele bilen!

 

Slangen som går fra manifolden og i 90 grader inn til motoren (mener den går til motoren, men ikke helt sikker!) er helt morken, og også en del sprekker i den, så denne skal byttes. men hverken broren min eller kompisen hans tror dette er årsaken. Jeg har aldri hatt noe problemer med hverken varme eller tomgang før dette, så det er noe vi har forårsaket selv etter vi skrudde opp motoren.

 

Er det noen som har noe peiling på dette? isåfall hadde jeg satt ENORM stor pris på å få noen tilbakespill, ettersom jeg er enormt avhengig av denne bilen da jeg må komme meg til skole, jobb og trening. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om en 1,8 abs motor. kjøpte et sånt pakningssett til manifolden, så alt rundt der ble bytta. tror jeg har klart å fikse temperaturen og turtallet. turtallet ligger nå på rundt 800-1000 som er ganske greit. men bilen går fortsatt veldig dårlig. bilen "hakker" på en måte, og den stopper fortsatt inn i kryss og sånt mens jeg kjører. bilen går da altså veldig, veldig stygt. har du noe anelse?

Lenke til kommentar

Hvilken av manifoldene, var mer det jeg var ute etter

 

Det kan var at motoren suger inn falsk luft mellom topp og innsugsmanifold om det kun ble byttet tetninger på eksosmanifolden

Gummiflensen mellom innsugsmanifold og forgasser har en tendens til å ryke

 

Hvordan fiksa du turtall og temp?

Lenke til kommentar

hei! vi har bare bytta pakninger på eksosmanifolden! så da skal jeg få bytta pakningene på innsugsmanifolden. har du noe peiling på om den 90 graders gummislangen som går fra motor til forgasser/innsug(?) har noe å si for dette med falskluft? for som jeg beskrev er den litt hullete.

 

turtall og temperatur ble mye bedre da vi skjøta og bytta kontakt på den ledningen som setter bilen i "nødmodus", altså den som sjekker forhold mellom luft og bensin. TUSEN takk for svar!! :D

Lenke til kommentar

Falsk luft får motoren til å jaga/ufin gange på tomgang. Når du gir gass vil spjelde åpne seg og vakumet blir mindre, og problemet blir ikke så stort.

 

Luft som kommer inn i motoren utenom forgasser/luftmenge/luftmassemåler er falsk luft. Da blir luft/bensin blandingen feil.

 

Husk også å sjekk forgasserflensen, den er av gummi og har en tendens til å ryke på disse motorene.

 

Den skjøten som ble gjort på oksygensensoren/lambdasensor må var god da feil motstand her, gjør at det blir feil motstand og feil signal. Regner med det er sensoren i eksosen vi snakker om btw?

Lenke til kommentar

jepp :) det er sensoren i eksosen. det som er så fryktelig rart, er at når jeg kjører og og ligger i et jevnt tempo, er det absolutt ingen ulyder eller noenting. da er det som å kjøre den sånn den var før. men så fort jeg tråkker på clutchen eller setter den i fri hører jeg bare "donk donk donk donk", altså at den går veldig ufint. skal sjekke etter falsk luft senere idag, og se om jeg finner ut noe mere!

Lenke til kommentar

Har du startgass?

 

Spray litt startgass rundt forgasserflens/innsug så hører du om turtallet øker om den trekker den inn gassen. Vær forsiktig å ikke spray på varme komponenter/nærheten av tenningsanlegg som kan antenne startgassen mens du holder på :)

Lenke til kommentar

prøvd litt med startgass nå, og av en eller annen grunn kommer jeg ikke til/finner ikke hvor den trekker. får sette av en dag, og åpne alt igjen og kjøre på med litt pakningskitt :) på toppen av alt dette, har sveisen gått opp på eksosen da, mest sannsynlig på grunn av at bilen rister så jævli på tomgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...