Gå til innhold

Amentio og Datakjeden begjært konkurs ? igjen

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er ganske så utrolig at Datakjeden, med sin store kundebase, kan gå konkurs! Det er utvilsomt et sykdomstegn som bør tas på alvor. At de har *SÅ* store utgifter i forhold til inntekter, har jeg faktisk problemer med å forstå. :-|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chiron, hvilke store inntekter tror du at de hadde, når de solgte varer med 1-2% margin på omsetningen sin?

Nå er det mulig jeg mistolker begrepet margin, men datakjedens priser lå langt over andre butikkers, så om innkjøpsprisen var var 1-2% lavere enn salgsprisen har de verdens dårligste dealer. Da kunne de like gjerne kjøpt fra mpx...

Lenke til kommentar

Er jo felles firma som drev datakjeden og amentio, men jeg tenkte først og fremst på prisene til amentio.no :).

Og etter den første konkursen, som kom pga datakjeden og amentio hadde akkurat samme priser på nett og i butikk (med 1-2% margin), har ikke datakjeden hatt særlig mange kunder. Og disse kundene har ikke lagt igjen nok penger til å dekke ca 3 ansattes lønn i måneden, arbeidsgiveravgift, husleie og andre utgifter.

Og nå amentio.no heller ikke klarte å få nok volum til å tjene penger nok på sitt salg til å dekke kostnadene, så får ikke eieren inn penger noe sted, han taper de, og taper egenkapital - og så til slutt nekter grossistene å sende ut fler varer til kunder - og hele korthuset faller sammen.

Lenke til kommentar

https://www.amentio.no/amentio/ ser ut som siden er oppe igjen.

webhandler as med god kredittverdighet?

Spørs om det er nok for å få folk å vurdere et selskap som har gått 2 ganger konkurs og fremdeles en del er misførnøyde med. Så jeg tror vi fremdeles må anta amentio neppe vil overleve veldig lenge.

Amentio.no (domenenavnet) har ikke gått konkurs. Vi snakker heller ikke om et selskap som har gått 2 ganger konkurs. Et selskap kan bare gå konkurs 1 gang. Når er butikk etc blir reetablert etter en konkurs så er det et nytt selskap, og svært ofte nye folk som eier selskapet (unntak finnes). Et slikt nytt selskap er like mye/like lite utsatt for konkurs som et annet nystartet selskap.

Amentio.no (domenenavnet) har nå fått eiere som har brukbar kapitalbase og bra kredittverdighet. Det er altså like trygt å handle der som hos Multicom, Netshop eller andre av de mindre aktørene. Kredittverdighet er ellers en nøkkel for å overleve med detaljhandel - da man må ha det for å få gode leverandøravtaler etc. AA forteller ellers at konkursrisiko oppfattes som svært liten på nåværende tidspunkt.

Amentio.no er trolig en marginal tilleggskostnad for Webhandel as. De driver alt i dag tre ulike nettbuttiker og har lager, logistikk og ansatte på plass. Og ved å handle på amentio.no - så handler man egentlig med Webhandel as - slik at om de skulle legge ned selve nettsiden - vil all reklamasjon etc stå seg. Amentio.no har således akkurat det samme potensialet som mamoz.no og deal.no.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske så utrolig at Datakjeden, med sin store kundebase, kan gå konkurs! Det er utvilsomt et sykdomstegn som bør tas på alvor. At de har *SÅ* store utgifter i forhold til inntekter, har jeg faktisk problemer med å forstå. :-|

Kundebasen har krympet veldig de siste to årene. Samtidig har man heller ikke hatt varer å selge til de kundene som ble igjen. Så det er ikke så veldig utrolig :)

Lenke til kommentar

Bolson: Kan du si "Uavhenging" hvor stor sansynlighet amentio har å holde ut 8 månder til?

Det merkelig her er at datakjeden var den som forsvant.

Jeg mener det var en kjempe tabbe, siden jeg av erfaring var mere fornøyd med datakjeden tidligere var ikke så bra på pris og service men de hadde fine butikker i oslo.

Så jeg tror sansynligheten å gjøre det bedre var hvis heller datakjeden hadde levd videre.

Jeg vet ikke om arbeidstakere for verken datakjeden/amentio som mistet jobben har noen som helst argument for å klage på manglende betaling av lønn og muligens tap av arbeid, men jeg tror de som kjøpte amentio gjør en stor tabbe, muligens jeg tar feil, men et slik firma tror jeg vil slite med overbevisning.

kredittverdihet hjelper fint lite hvis amentio går konkurs for (3 gang)

Muligens du har rett i at et firma kun i prinsippet kan gå konkurs 1 gang (Per eier) men jeg mener at antall ganger teller ved firmanavn også for å få frem sansynlighetene for bortgang.

Jeg tror sansynligheten er større at Titanic (The white star line) blir gjennopprettet med suksess i england/USA som større i dag en at amentio holder i over 8 månder. Til tross for ulykken med Titanic og Skeptisk at en båt nærmere 300 meter vil ha sansynlighet å klare å treffe isfjell uten å synke. Og at naglende/spiker vil holde båten hel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Webhandel AS har vell ikke planer om å gå videre med fysiske butikker, men bare videreføre sitt nettsalg igjennom Amentio.no og Datakjeden.no domenene. Og ettersom Datakjeden normalt har vært forbundet med fysiske butikker og ikke utelukkende nettsalg og Amentio kanskje har et større rykte der og generelt har hatt mer markedsføring (ref Nortug osv..) så kan jo det ha noe med saken å gjøre.

Men hvorfor ikke kjøre på med begge merkenavnene når man først er i gang kan man jo lure på. Hva er det egentlig de har kjøpt opp i utgangspunktet, snakker vi kun rettigheter for bruk av domene og merkenavn, eller har de kjøpt opp hele konkursboet?

Lenke til kommentar

Vet lite men de må vel ha kjøpt opp konkursboet ellers ville nok skattetaten ha lagt ned hele siden dems.

Godt mulig de kun betaler domeleie er ikke godt å si.

Amentio er neppe mye verdt i dag, men alikevell kanskje rundt 2 milioner.

Er enig at datakjeden i så fall også kunne leve videre.

Lenke til kommentar

Nei, de må ikke ha kjøpt hele boet for å få domenet. Domenet er en leieavtale som forrige selskap har rettigheten til, og som boet kan selge videre mot et vederlag om det finnes kjøper til det. På lik linje kan et selskap(eller person for den del) kjøpe alle kontorstolene til et konkursbo uten å måtte kjøpe kaffetrakterne.

Og så LMH1, det er fantastisk utsagn å komme med "Vet lite", "ikke godt å si" og "kanskje rundt 2 millioner" i samme innlegg. Hvilket kaninhull var det du tok det tallet fra?

Lenke til kommentar

@RamGuy: De har kjøpt domenenavnene amentio.no og datakjeden.no. Dvs domenene og merkenavnet.

@LM1: Du burde kanskje sette deg inn i hva som skjer ved en konkurs før du uttaler deg mer. Det meste du skriver er så riv ruskende galt at jeg faktisk ikke vet hvor jeg skal begynne.

Men for å prøve å forklare det på en enkel måte. Jeg siterer litt fra Wikipedia.

Konkurs er et juridisk begrep som beskriver det å ta samlet beslag i alle eiendelene til en skyldner for gjennom salg å dekke inn fordringshavernes utestående. Konkursbehandling foregår i tingretten og er regulert av konkursloven. Et konkursbo, styrt av en bobestyrer, overtar forvaltningen av den konkursrammedes eiendeler ved åpning av konkurs.

Det vil si at ved en konkurs mister i realiteten selskapet råderetten over alt de eier. Den overtas av konkursboet - som faktisk etableres som en egen juridisk enhet. Selskapet som har gått konkurs slettes som juridisk enhet - teknisk sett først etter konkursbehandlingen er avsluttet.

Konkurs oppstår når et selskap sine framtidige inntekter eller nåværende eiendeler ikke er nok til å dekke selskapets gjeld og forpliktelser.

Bobestyrers (konkursboets) oppgave er å skaffe midler til å dekke mest mulig av den konkursrammedes gjeld. Vanligvis gjøres det ved å selge de eiendeler som finnes i konkursboet, f.eks domenenavn. De kan selge hele boet samlet, eller de ulike eiendelene hver for seg. Hva de velger er det som gir boet mest penger. Eiendomsretten til disse vil da overføres til den som kjøper de. Men de overtar ikke gjeld og forpliktelser. Disse ligger i konkursboet. De pengene som kommer inn ved salg av eiendeler blir brukt til å dekke kostnadene ved bobehandlingen samt betale tilbake så mye som mulig til de som selskapet skyldte penger. Når bobehandlingen er ferdig så slettes selskapet som gikk konkurs som juridisk enhet og vil aldri kunne eksistere mer.

Skatteetaten har kun krav mot konkursboet. Uansett hva man kjøper fra et konkursbo - kan ikke skatteetaten eller andre rette noen krav mot den som kjøper noe fra konkursboet.

Kredittverdigheten til et selskap forteller hvordan selskapets økonomiske situasjon er. Har selskapet en god kredittverdighet er det et tegn på at økonomien vurderes av frittstående selskaper (f.eks Dun & Bradstreet) til å være god. Selskapet som nå eier domenene amentio.no og datakjeden.no, Webhandel as vurderes både av Dun & Bradstrett og Proff forvaltning som å ha liten til moderat konkursrisiko. Klart Webhandel AS kan gå konkurs om 8 måneder - men det kan Netshop og for den del Dustin Home også. Apple var faktisk på konkursen rand på 90-tallet. Amentio kan ikke gå konkurs - fordi det ikke er et selskap - ingen juridisk enhet.

Når det gjelder selskaper med navnet Amentio og Datakjeden så er det to selskaper som hadde et eller flere av de navnene. Det var Amentio Datakjeden AS som gikk konkurs 26.4.2011 og Amentio Holding AS som gikk konkurs 7.6.2011. Amentio Holding AS var et selskap som eide aksjene i Amentio Datakjeden AS. De to selskapene som gikk konkurs akkurat nå hette ITD Web AS (drev nettstedet amentio.no) og ITD Butikk AS (drev Datakjeden).

Amentio (eller amentio.no) er ellers ikke er firmanavn - det er et merkenavn, butikknavn og domenenavn. Det er ellers ingen begrensinger i lovverket om hvor mange ganger et firmanavn kan brukes om igjen, det må bare være slettet fra foretaksregisteret først - og det tar en del tid.

Datakjeden sitt konsept blir ikke reetablert fordi det er for stor økonomisk risiko.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Pjassopp: Svindel er det neppe - det er ikke ulovlig å gå konkurs i Norge. De har gjort et ærlig forsøk - men det holdt ikke. Men en som faktisk til en stor grad lever av å vurdere om bedriftskonsepter er gode nok - han ser fort når noe skurrer. F.eks.

Har ikke samme person(er) gjennomført en god del konkurser og merkelige ting gjennom årene? Derfor synes jeg det virker som de går bevisst inn for å holde på slik.

Lenke til kommentar

@Pjassopp: Svindel er det neppe - det er ikke ulovlig å gå konkurs i Norge. De har gjort et ærlig forsøk - men det holdt ikke. Men en som faktisk til en stor grad lever av å vurdere om bedriftskonsepter er gode nok - han ser fort når noe skurrer. F.eks.

Har ikke samme person(er) gjennomført en god del konkurser og merkelige ting gjennom årene? Derfor synes jeg det virker som de går bevisst inn for å holde på slik.

Og hva skulle de tjene på det om de konstant må spytte inn kapital? Såvidt jeg vet var de som startet Amentio fortsatt involvert i driften, men de som satt med det finansielle ansvaret var ITD Web AS.

Lenke til kommentar

Det er uansett trist for de ansatte i de lokale butikkene som nå stenges fullstendig (har i alle fall ikke sett noen tegn til at butikkene skal åpne under navnet Amentio ) .

Disse må nå sørge for å finne seg nye jobber og det er ikke alltid flust med lignende jobber så jeg har forståelse for at de kan få en litt tøff tid forover til ting ordner seg.

Jeg savner i alle fall lokale butikker med varer til grei pris , problemet med elektrovarekjeder er ofte at de ikke spesialiserer så mye på dataavdelingen og man møter ofte på personal som ikke alltids har så mye greie annet enn at de har blitt anbefalt å selge flest mulig av den pakke som man tjener mest på.

Lenke til kommentar

Lokal butikk med greie priser og super service:

Digitalimpuls.no :thumbup:

For dei i Oslo er det rimelig lokalt i det minste. Og greie priser er det nok også om du bor i omegnen. Men desidert lite hypp på dei sjølv ellers. :(

Tar heller og bestiller fra komplett.no eller dustinhome.no, som vanligvis er billige både før og etter frakt det eg har sett.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...