007CD Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 @Bolson: Om ett utested går konk så spiller ikke det noen rolle, er de åpen og jeg får varen jeg har bestillt så er forholdet avsluttet. Er vanskelig å komme en uke etterpå å reklamere på noe man har spist restene er ikke akkurat lik produktet du fikk lengere for å si det pent. Ellers var alt jeg nevnte angående Amentio hva jeg forbinder med merkenavnet, og dette slipper ikke. Ikke kommer jeg til å legge om flisa for dem heller før de har bevist hva de står for, de har bra mange mil igjen foran seg før de kan høste ett bedre merkenavn. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 @007CD: Ja, men du vet ikke hvor mye dårlig mat - slett service og tvilsom forretningspraksis som ligger bak konkursen. I de fleste tilfeller er det akkurat samme personene som starter opp på nytt. Mitt poeng er at vi når et utested går konkurs så møter vi elegant opp den dagen det reåpner med de samme driverne (eller andre), når en nettbutikk som Amentio går konkurs - ja da går vi bananas på diskusjon.no. Jeg ser poenget med reklamasjon og eventuelt tapte penger - men en konkurs i en nettbutikk kan være helt etter boka (uten noen som helst tvilsomheter), mens konkursen på utestedet kan være nær økonomisk kriminalitet. Det første bryr vi oss ikke med - mens det andre gjør oss indignerte. Og i begge tilfeller - så langt det ikke er noe kriminelt knyttet til konkursen - så fortjener man en ny sjanse med så nært som mulig blanke ark. Konkurs er faktisk et virkemiddel i forretningsverden som skal for det første redusere kreditorers tap, og for det andre gi mulighet til å starte på nytt. Som jeg skriver er ikke hva du forbinder med "gamle Amentio" relevant. Jeg forstår svært godt at de negative assosiasjonene ikke er lett å bli kvitt - men det er direkte "stygt" etter min mening å dømme nye aktører på den måten. Det blir litt som å dømme en person som hadde en "hestpeis" som far - etter sin far - og ikke etter hvem personen er. Og du kan jo bedømme de etter hva deal.no leverer - det er jo i realiteten samme butikken. Så om du kunne tenke deg å kjøpe på deal.no og faktisk anbefale deal.no (eller mamoz) - så er det faktisk irrasjonelt å ikke gjøre det samme for nye amentio.no. Personlig gir jeg ofte blanke i hvilke assosiasjoner et merkenavn har - jeg sluttet selv å kjøpe hos Amentio pga. at jeg såg stygge tendenser i regnskapene. ITD (amentio 2011) valgte jeg heller ikke å bruke fordi jeg klart såg at de var underfinansiert og i tillegg slet med omdømme i starten. Nye amentio.no vil jeg høyst sannsynlig bruke fordi bedriften virker ok finansiert og deal.no har helt OK omdømme. For meg er dette langt viktigere enn hva jeg forbinder med merkenavnet. 1 Lenke til kommentar
jitnekonni Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg ser du reklamerer veldig for lyspærer jitnekonni, er du ansatt i Osram, eller har du aksjer som gjør at du går så sterkt ut og tar deg tiden til dette? Alastor@Nei jeg bare likte bildet, Bolson@ Det forklare det, takk for oppsumeringen! (lengre versjon, så du var veldig engarsjert og lurte rett og slett på hvorfor) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Bolson@ Det forklare det, takk for oppsumeringen! (lengre versjon, så du var veldig engarsjert og lurte rett og slett på hvorfor) Spørsmålet var helt greitt det - og det medfører at man i ettertid heller ikke er i tvil om hvorfor jeg skrev hva jeg skrev. Engasjert er jeg garantert fordi jeg gjennom daglig virke ser hvor viktig det er å ikke gjøre opp sine meninger på bakgrunn av feil og mangelfull informasjon - samt at jeg har arbeidet mye med etablere opp gjennom årene. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det som også er kritikkverdig her (men ikke ulovlig, bevares) er jo at denne nye siden i stor grad bruker den samme layouten som den gamle, og dermed gir et falskt inntrykk av at det er den samme gamle butikken, noe det overhodet ikke er. Burde absolutt vært noen reguleringer ift dette, at man må designe ny logo og ny nettside for å kunne restarte slik som dette. Det er jo en smal sak å endre litt grafikk, tross alt. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det er vel hovedsaklig kopi av deal.no og mamoz.no. Det langt mer det enn kopi av gamle amentio.no. Her finner man den amentio.no årgang 2011 (ITD Web) http://web.archive.org/web/20110722002023/http://www.amentio.no/ Jeg vil si at forskjellene er relativt klare. Grunnlayoten er i realiteten svært lik for alle nettbutikker. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Joda, det er forskjeller, men det er omtrent på Samsung/Apple-nivå. Unødvendig å legge det såpass tett opp til originalen. Hvor mange farger fins det? Og man ender opp med rødt der Amentio hadde rødt, og ditto med hvitt og grått. Åenbart at det skal være mest mulig en kopi av gamle amentio. Elementene fra mamoz/deal ser jeg jo, men det er sekundære elementer, at best. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Må bare konstatere at her er vi ikke enige - med et visst unntak for rødfargen. Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Joda, det er forskjeller, men det er omtrent på Samsung/Apple-nivå. Unødvendig å legge det såpass tett opp til originalen. Hvor mange farger fins det? Og man ender opp med rødt der Amentio hadde rødt, og ditto med hvitt og grått. Åenbart at det skal være mest mulig en kopi av gamle amentio. Elementene fra mamoz/deal ser jeg jo, men det er sekundære elementer, at best. Man har brukt Amentio sin fargelayout, alt annet er blåkopi av Deal og Mamoz. Virker helt logisk, spør du meg. Hva skal man med Amentio som merke til hvis man ikke skal bruke det på en gjenkjennelig måte? Webshopen i seg selv ligner jo ikke, og det der med Apple/Samsung er jo helt usaklig å ta opp, da det rett og slett ikke finnes et uendelig antall måter å lage touchtelefoner på (eller webshops i dette tilfellet). Det er for meg ikke en webside som skal ligne mest mulig på gamle Amentio (annet enn logo og farge). Hele layouten er lik den som er på Deal og Mamoz. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Da blir det vel samme opplegg som deal.no, unaturlig lave priser for å komme bra ut i prissammenligninger, for så å legge på adm. gebyr og høyere fraktpriser enn konkurrentene når man bestiller noe. Det er nok en grunn til at webhandel tjener penger, de er ikke så rimelige som de vil ha deg til å tro. Dette kan dog ses på som positivt da det nok gir en tryggere bedrift å handle fra, men føler likevel det er lureri siden f.eks dustinhome/komplett/mpx/you name it ikke driver med adm. gebyrer. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Joda, det er forskjeller, men det er omtrent på Samsung/Apple-nivå. Unødvendig å legge det såpass tett opp til originalen. Hvor mange farger fins det? Og man ender opp med rødt der Amentio hadde rødt, og ditto med hvitt og grått. Åenbart at det skal være mest mulig en kopi av gamle amentio. Elementene fra mamoz/deal ser jeg jo, men det er sekundære elementer, at best. Man har brukt Amentio sin fargelayout, alt annet er blåkopi av Deal og Mamoz. Virker helt logisk, spør du meg. Hva skal man med Amentio som merke til hvis man ikke skal bruke det på en gjenkjennelig måte? Webshopen i seg selv ligner jo ikke, og det der med Apple/Samsung er jo helt usaklig å ta opp, da det rett og slett ikke finnes et uendelig antall måter å lage touchtelefoner på (eller webshops i dette tilfellet). Det er for meg ikke en webside som skal ligne mest mulig på gamle Amentio (annet enn logo og farge). Hele layouten er lik den som er på Deal og Mamoz. Det var vel flaks at amentio sin side lignet sånn på mamoz og deal sin i utgangspunktet. Hva som hadde skjedd om de hadde kjøpt opp ps.no f.eks. blir spekulasjoner (den har en helt annen layout, så umulig er det ikke... newegg og tigerdirect er andre eksempler som ikke har det samme sideoppsettet). Det er et kurant spørsmål å spørre hva de skal med navn og kjennemerker om de ikke kan bruke begge aktivt videre, og det kan de få lov til - men da syns jeg at de bør ta over de gamle forpliktelsene til kundene i samme slengen. Det blir jo i praksis slik at man skal profittere på den gamle kundemassen gjennom gjenkjenning, mens alle forpliktelser sier man nei takk til. Hadde dette nye selskapet tatt imot RMA fra gamle kunder (det har hendt før i lignende situasjoner) hadde saken vært annerledes, da tar en både de positive og negative sidene ved den gamle sjappa med seg videre. Alternativt kunne man hatt en slags karantenetid på gjenbruk av navn, på kanskje et par år. Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Alle nettbutikker har administrasjonsgebyrer. Forskjellen er at de fleste baker det inn i vareprisen. Og da på hver eneste vare. Fordelen med Deal er at man faktisk bare betaler ett gebyr, ikke 10 hvis man kjøper 10 varer. Synes faktisk det er helt greit at de gjør dette synlig. Frakten er ikke spesielt forskjellig fra andre nettbutikker heller, så ser ikke noe problem der. Alt i alt fine priser, kjapp levering. Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Ta med seg RMA-ansvar for varer man ikke selv har solgt? Tror du er gal. Marginene i databransjen i dag er så lave at man knapt klarer seg, og så mener du at selskaper skal overta ansvaret for varer de ikke engang har fått de små marginene på? Det blir jo en ren utgift. Vi som norske forbrukere aner ikke hvor godt vi har det. Vi har ekstremt lave priser på elektronikk, marginene er så små at det snart ikke finnes databutikker igjen i Norge, likevel klager vi. I tillegg er vi beskyttet av kanskje verdens mest kjøpervennlige forbrukerkjøpslov som lar oss ta RMA til importør eller produsent ved en konkurs. Jeg foretrekker å gå til en butikk der folk vet hva de snakker om når jeg skal handle noe jeg ikke er ekspert på selv. Og tanken på at alle nordmenn snart vil måtte kjøpe datamaskiner på Elkjøp og andre kjeder der bonussalg og provisjon styrer alt, får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 @007CD: Ja, men du vet ikke hvor mye dårlig mat - slett service og tvilsom forretningspraksis som ligger bak konkursen. I de fleste tilfeller er det akkurat samme personene som starter opp på nytt. Mitt poeng er at vi når et utested går konkurs så møter vi elegant opp den dagen det reåpner med de samme driverne (eller andre), når en nettbutikk som Amentio går konkurs - ja da går vi bananas på diskusjon.no. Jeg ser poenget med reklamasjon og eventuelt tapte penger - men en konkurs i en nettbutikk kan være helt etter boka (uten noen som helst tvilsomheter), mens konkursen på utestedet kan være nær økonomisk kriminalitet. Det første bryr vi oss ikke med - mens det andre gjør oss indignerte. Og i begge tilfeller - så langt det ikke er noe kriminelt knyttet til konkursen - så fortjener man en ny sjanse med så nært som mulig blanke ark. Konkurs er faktisk et virkemiddel i forretningsverden som skal for det første redusere kreditorers tap, og for det andre gi mulighet til å starte på nytt. Som jeg skriver er ikke hva du forbinder med "gamle Amentio" relevant. Jeg forstår svært godt at de negative assosiasjonene ikke er lett å bli kvitt - men det er direkte "stygt" etter min mening å dømme nye aktører på den måten. Det blir litt som å dømme en person som hadde en "hestpeis" som far - etter sin far - og ikke etter hvem personen er. Og du kan jo bedømme de etter hva deal.no leverer - det er jo i realiteten samme butikken. Så om du kunne tenke deg å kjøpe på deal.no og faktisk anbefale deal.no (eller mamoz) - så er det faktisk irrasjonelt å ikke gjøre det samme for nye amentio.no. Personlig gir jeg ofte blanke i hvilke assosiasjoner et merkenavn har - jeg sluttet selv å kjøpe hos Amentio pga. at jeg såg stygge tendenser i regnskapene. ITD (amentio 2011) valgte jeg heller ikke å bruke fordi jeg klart såg at de var underfinansiert og i tillegg slet med omdømme i starten. Nye amentio.no vil jeg høyst sannsynlig bruke fordi bedriften virker ok finansiert og deal.no har helt OK omdømme. For meg er dette langt viktigere enn hva jeg forbinder med merkenavnet. Må bare si at uteeksemplet ditt ikke helt passer meg dessverre. For å sette det klarere frem, dersom jeg spiste hos bedrift X og jeg ikke likte maten og fikk dårlig service, ja da kan de gå konkurs 50-60 ganger, jeg kommer i allefall ikke tilbake, da går jeg hos bedrift Y istedet. Skal jeg vurdere å gå tilbake til X så må de virkelig ha skjerpet seg og jeg må få anbefalinger fra flere før jeg i det hele tatt gir dem en ny sjanse, jeg er knallhard sånn sett med bedrifter. Derfor blir ikke Amentio til å få noe hos meg før de har bevist at de er skikkelig tilbake på banen og tar RMA og kundeservice seriøst, som sagt de har mange mil å gå og mye å rette opp. Dette er en av grunnene til at Mamozdata hadde vært ett bedre merkenavn hos meg enn Amentio som nå er nedskrevet som dårlig service. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Alle nettbutikker har administrasjonsgebyrer. Forskjellen er at de fleste baker det inn i vareprisen. Og da på hver eneste vare. Fordelen med Deal er at man faktisk bare betaler ett gebyr, ikke 10 hvis man kjøper 10 varer. Synes faktisk det er helt greit at de gjør dette synlig. Frakten er ikke spesielt forskjellig fra andre nettbutikker heller, så ser ikke noe problem der. Alt i alt fine priser, kjapp levering. Klart det er bakt inn i andre butikkers priser, det er jo derfor deal velger å gjøre motsatt av normen for å virke rimeligere enn de er. Og administrasjonsgebyret øker desto mer du kjøper, så nei, man betaler ikke bare "ett gebyr", man betaler mer hvis du kjøper mer... akkuratt som i andre butikker med gebyret innbakt i prisen. Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Tror Bolson sitt poeng var mer rettet mot at du kan gå på en restaurant og være fornøyd etter maten, uten å vite at stedet har blitt slått konkurs 10 ganger, stengt 2 ganger for brudd på diverse regler, hatt rotter etc. Tidligere drift og eierskap betyr ingenting for ny drift og nytt eierskap. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Ta med seg RMA-ansvar for varer man ikke selv har solgt? Tror du er gal. Marginene i databransjen i dag er så lave at man knapt klarer seg, og så mener du at selskaper skal overta ansvaret for varer de ikke engang har fått de små marginene på? Det blir jo en ren utgift. Vi som norske forbrukere aner ikke hvor godt vi har det. Vi har ekstremt lave priser på elektronikk, marginene er så små at det snart ikke finnes databutikker igjen i Norge, likevel klager vi. I tillegg er vi beskyttet av kanskje verdens mest kjøpervennlige forbrukerkjøpslov som lar oss ta RMA til importør eller produsent ved en konkurs. Jeg foretrekker å gå til en butikk der folk vet hva de snakker om når jeg skal handle noe jeg ikke er ekspert på selv. Og tanken på at alle nordmenn snart vil måtte kjøpe datamaskiner på Elkjøp og andre kjeder der bonussalg og provisjon styrer alt, får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Hvis de skal sko seg på det gamle, ikke-eksisterende selskapet så syns jeg det er fair - utgifter eller ei. De vil jo tross alt ha en solid dose ekstra inntekter pga merkenavnet, det burde være mer enn nok til å kunne ta ansvar for reklamasjonene. Tross alt er ikke reklamasjon synonymt med tap, nettbutikken er ikke siste ledd i det systemet. In the end er det nok produsentene som sitter på mesteparten av regninga, minus det som måtte komme av ting som er reklamert etter at produsentens garantitid er ute. Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Reklamasjon på varer de ikke selv har solgt = rent tap. Best case scenario er at det KUN koster penger i form av arbeidstid, men tap none the less. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Tror Bolson sitt poeng var mer rettet mot at du kan gå på en restaurant og være fornøyd etter maten, uten å vite at stedet har blitt slått konkurs 10 ganger, stengt 2 ganger for brudd på diverse regler, hatt rotter etc. Tidligere drift og eierskap betyr ingenting for ny drift og nytt eierskap. Du har forstått det. @007CD: Hva om bedrift X gikk konkurs, ble reetablert med ny driver og nye ansatte og gav en glimrende matopplevelse og topp service. At den ble reetablert ble informert om både på nett og i lokal presse. Ny driver er kjent for å være dyktig og å levere. Men du vil altså ikke gå på det spisestedet pga erfaring med noen helt andre - i alle fall ikke før det har fått mengder av anbefalinger. Om mange tenker som deg vil også det nye spisestedet med stor sannsynlighet gå konkurs etter kort tid - selv om det skulle være byens beste. Måten du tenker på er helt logisk når man lar assosiasjoner og følelser styre, men den er ikke logisk om man skal være rent rasjonell. Da er det korrekte å vurdere et selskap etter hvem som eier/driver det og de ansatte akkurat nå. Motsatt kan jo skje at et selskap med glimrende rykte blir kjøpt opp av en investor som strammer inn på kundeservice og RMA-politikk (og kaster ledelse og mange ansatte). Du vil altså fortsette å handle der pga det gode rykte - fram til mange nok er forbannet. @knopflerbruce: Nå har faktisk Webhandel as skrevet at de skal bistå kunder med RMA mot gamle amentio.no. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå