Bolson Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 @LMH1: Å komme med slike svindelpåstander når du viser at du faktisk har svært lite greie på området er både tvilsomt og uheldig. For det første er det ikke akkurat de samme eierne som stod bak gamle Amentio Holding AS (med mer) og de to ITD selskapene (ITD Web AS og ITD Butikk AS). De nye eierne har også tapt hele aksjekapitalen på tilsammen 2 mill kr. Folk spytter ikke inn 2 mill kr for å gå konkurs - jeg tror de som etablerte de to ITD selskapene hadde et virkelig reelt ønske om å lykkes - og faktisk trodde på prosjektet. De fleste vil også søke å holde skuta flytende så lenge som mulig - og prøve å snu kursen. De virker faktisk også som at de i dette tilfellet faktisk har begjært konkurs så snart selskapene i realiteten var insolvent. @JKJK: Akkurat å ta i bruk advokatforsikringa her tror jeg du ikke har mye igjen for. I konkursboet vil du få et uprioritert krav - med minimal sannsynlighet for å få igjen pengene. Alternativet er om det kan reises erstatningskrav mot daglig leder eller styre i selskapet. Da skal det faktisk være gjort relativt klare brudd på norsk lov, og intet indikerer at det er gjort her. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Tror vi legger amentio/datakjeden død nå. Så får vi håpe hvis de starter opp noe nytt, så vi håpe de starter med blanke ark og fortsette med amentio/datakjeden nå etter 2 konkursbo ser for meg useriøst ut. Greit nok at tidligere erfaringer basert på support ikke har vært helt god. Husk at datakjeden er oppe igjen om man går til: http://www.datakjeden.no/stortingsgata/ og http://www.datakjeden.no/laksevag/ http://www.datakjeden.no/fjordgata/ og http://www.datakjeden.no/tiller/. Så sånnsett beviser det at kun hovedsiden er nede? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) For det første er det ikke akkurat de samme eierne som stod bak gamle Amentio Holding AS (med mer) og de to ITD selskapene (ITD Web AS og ITD Butikk AS). De nye eierne har også tapt hele aksjekapitalen på tilsammen 2 mill kr. For å ikke snakke om domhet for å betale så mye penger på et firma som tidligere har gått konkurs. Sies det ikke at man ikke kan redde en båt som har gått på isfjell? I vertfall ikke med den dårlige rykten amentio tidligere har. Bare det ved første konkursboet så tapte alle garantien og dårlig support var nok noe som gjorde amentio mistet en del kunder de måtte også opprette seg selv som ny kunde. Det betyr ikke noe hvor mye man handlet for før. Jeg er heldig som ikke har tapt penger fordi jeg har antatt amentio basert på dette forumet ikke klarte seg lenge. Og jeg hadde rett. Jeg støtter det siste du sa til: @JKJK det tror jeg du har rett i. Endret 2. mai 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 @LMH1: Det er mange selskaper som har gått konkurs og blitt startet på nytt og med dette utgangspunktet lykkes svært godt. Så det kan faktisk være svært fornuftig å kjøpe et konkursbo. Og jeg tror ikke de betalte et par millioner for konkursboene til tidligere Amentio/Datakjeden. 2 mill i aksjekapital er den egenkapitalen som er satt inn for å etablere de nye selskapene i 2011 - ikke hva man har betalt for hele eller deler av et konkursbo. Når man kjøper et konkursbo så starter man på mange måter med nesten blanke ark. Her var det i realiteten bare det ene merkenavnet som hadde et svært dårlig rykte - og det var kompetanse, lokale butikker, kunderegister etc i systemet. Noe som faktisk kan ha en ikke ubetydelig verdi. Men som sagt - det er greitt å mene både det ene og det andre - men når meningene bygger på nada kunnskap - ja da er det egentlig greitt å gå stille i dørene. PS! Om noen lurer på om jeg har vært involvert i konkurser i min levetid - ja da kan jeg bekrefte at det har jeg. Både som investor (tapt penger), daglig leder, rådgiver og som representant for en av de større kreditorene. Men det har i perioder faktisk vært levebrødet mitt å bistå kriserammede småbedrifter. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Hvis jeg hadde kjøpt et konkursbo hadde jeg i minstefall endret praksis og navnet. Hadde ikke kalt firmaet for verken Datakjeden, amentio eller ABB. Det fordi jeg risikerer at folk vil basere det på dårlige merkenavn eller misforså hva firmaet står for. Så kan du gi en god grunn for amentio/datakjeden hadde samme navn som tidligere? Hvorfor samme firma (Amentio) slet med kredittgjeld hvis vi ikke snakker om ubetalt skatt også på grunn av konkursboet? Det må være mulig å forstå at å få amentio opp igjen er vanskeligere en å starte alt på nytt. 1 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg eksplisitt spurte tilbake om de var i ferd med å gå konk igjen, siden jeg hadde bestilt to like varer fra to andre nettbutikker uten noe problemer, og der var de heller ikke på lager i utgangspunktet. De avfeide at de var på konkursens rand. Prøv å forstå at vi som ansatte i butikken selvfølgelig ikke kan stå å fortelle kunder om den økonomiske situasjonen i selskapet, med det vil du jo garantere konkurs på vegne av hele selskapet. Vi er ansatte under kontrakt og har visse retningslinjer som vi må følge og det å stå å fortelle kunder at "nei, vi har ikke penger" vil ikke bare kjøre hele selskapet i grøfta men ville jo garantere at hver og en av oss ville fått sparken etter tur. Skjønner at det er frustrerende for deg som kunde at slike ting skjer, tro meg jeg har flere saker servicesaker og ordre liggende inne som kommer til å bli problematiske for meg også i fremtiden. Men det er greit å sette ting i perspektiv og prøve å forstå hvordan en butikk styres og fungerer. Har jo støtt og stadig kunder innom som forventer at de skal få varer til Ekspert.no pris, helt uvitende om det faktum at våre innkjøpspriser kanskje er høyere enn Ekspert sine og at hvis vi selger til de prisene så selger vi med rent tap. Jeg forventet bare å få min vare reparert. Når de ikke kunne sende tilbake min vare (noe jeg krevde, siden varen hadde garanti enda, og jeg kunne få den reparert en annen plass), ønsket jeg et erstattningsprodukt. Det å ikke sende tilbake disken er tyveri! Jeg fikk omsider et gavekort, hvilket jeg bestilte nye varer på, og la imellom nesten 500kr. atåt. 4 måneder etter hadde ikke varen dukket opp, jeg hadde purret mye, og jeg fikk bare løgn til svar fra Amentio. Så er de konkurs. Jeg er fortsatt uten disken, jeg er fortsatt uten erstattningsvare (som jeg bestilte for over 4 mnd. siden) og de svindlet meg for nesten 500 kr ekstra. For å oppsummere enkelt, jeg har advokatforsikring, og den har jeg nettopp tatt ibruk. Jeg er helt enig at sånne ting ikke skal skje og at du har blitt helt feil behandlet. Det er ikke noe spørsmål engang, det er harde fakta. Det skal sies at jeg ikke prøver å forsvare noe som helst, selskapet har gått konkurs og ingen går konkurs uten grunn. Alt jeg prøver å legge frem er hvordan det er å jobbe bak disken og hvor liten myndighet og hvor få muligheter vi faktisk har til disposisjon i situasjoner som dette. Du reagerte jo på hvorfor ingen i butikken fortalte deg at selskapet var på randen til konkurs, og jeg forsøker å fortelle deg hvorfor ting ikke fungerer på den måten. Hadde det vært opp til meg så skulle jo ting fungert som det gjorde før, hvor kunder kom inn med garantisaker på harddisker, vi bruker to minutter på å teste disken og viser den seg å være defekt så får kunden ny over disk på 1, 2, 3. Men når ting ikke fungerer, leveringstider blir lange osv osv.. Så er det endel som forbinder alt med personene og ansiktene de forholder seg i butikken, da havner jeg litt i forsvarsposisjon da jeg føler det er en smule urettferdig om folk skal skape vrangbilder av oss basert på ting vi overhode ikke styrer eller har kontroll over. Merk, jeg klandrer ikke DEG for noen ting Du har helt sikkert gjort en god jobb. Jeg er fullstendig klar over at en ansatt ikke kan svare "ja, løp for livet" på et konkursspørsmål. Men jeg hadde en stygg mistanke, siden man plutselig ikke får problemer med leverandører sånn helt uten videre. I alle fall ikke når andre butikker, som henter fra samme leverandør får levert samme vare under 2 uker. Kundebehandleren ga meg opsjon om å avbestille, men oppfordret til å vente til neste mandag, da varen skulle bli sendt fra Amentio da. Som god kunde valgte jeg nok en gang å stole på at dette stemte, bare for å få videre utsettelser. Når jeg da likevell velger å gå for muligheten å avbestille, blir jeg møtt med taushet, og så NOK EN en konkurs. Vell ...da føler man seg rævkjørt! Og blir en smule forbandet. Det mener jeg er en ganske normalt i en sånn situasjon. Jeg har kontaktet advokat, men etter vilkårene ser det ut som at jeg må ha kjøpt en vare for minimum kr 2000. for at slike tvister skal dekkes av advokatforsikringen, og jeg hadde en ordre på 1725,- ... så det ser ikke ut som jeg kommer noe lenger med det. Jeg har uansett sendt en mail til amentios advokat .... men jeg regner egentlig ikke med å få noe svar der i fra heller. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 @ LMH1: "Legge diskusjonen om amentio og datakjeden død??" Det er vel et noe .... dumt? forslag å komme med i en diskusjonstråd for konkursen av amentio og datakjeden? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 http://www.digi.no/894872/amentio-konkurs--igjen Her nevnes det at styrekeder Roger Eriksen sier at "ingen privatpersjoner" skal lide for dette, og at "vi" har blitt ivaretatt via bestillinger med kredittkort. Jeg var selvfølgelig så dum at jeg betalte med vanlig debetkort (visa). Skulle ha tenkt så langt at jeg brukte mastercard'en, selvfølgelig. Typisk. Vell, tror jeg har lært litt denne gangen i alle fall. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Da blir det mere kunder til DigitalImpuls..kanskje det er til fordel for dem hvis det ikke er plass til flere fysiske butikker? Er en grunn for at Digitalimpuls lever enda. De er en av de beste butikkene i Norge synes jeg. Kongebutikk! 3 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 @LMH1; Ja, da hadde du i alle fall fått problemer. Og du hadde sannsynligvis ikke kjøpt konkursboet. Ja, jeg skal forklare hvorfor jeg tror (vet) at de kjøpte konkursboet og brukte samme navn. Men da må jeg bruke litt tid på voksenopplæring. Så får de som synes det blir i meste laget være litt overbærende med meg. "Merkevare" som Amentio og Datakjeden var (er) består av en lang rekke egenskaper. Den viktigste er kjennskap i markedet - dvs hvor mange som kjenner butikknavnene. Den andre egenskapen er hvilke assosiasjoner folk har med merkevaren (positive, negative, nøytrale, produkter, hvem de assosieres med, osv). Den tredje egenskapen går på egne erfaringer med merkevaren (butikkene). Både Amentio og Datakjeden var uten tvil kjent langt utover menigheten her på diskusjon.no. Folk hadde sett Datakjeden sine butikker, og Amentio var kjent blant annet gjennom sponsingen av Petter Northug. Et stort flertall av de som kjente til butikkene har neppe kjøpt noe i de noen gang - og de hadde med stor sannsynlighet en nøytral til positiv assosiasjon med butikkene. Det kan godt hende at de også tenkte rimelig og bra utvalg av diverse elektronikk, brunevarer og hvitevarer. Alle disse er faktisk potensielle kunder, hvor det er en sannsynlighet for at de sjekker Amentio eller stikker innom Datakjeden om de skal ha et produkt de assosierer butikkene med. Så har vi den gruppa som har kjøpt noe på en av butikkene - altså har en erfaring. Uten tvil har det store flertall ingen negative erfaringer med Amentio, eller såpass marginale negative erfaringer at de vil gjøre gjenkjøp. Til slutt har vi den gruppen som satt med negative erfaringer ved konkursen i 2011. Når vi vet hvor liten reklamasjonsprosenten egentlig er og hvor få som har handlet i forrige problemperiode - så er det faktisk en svært liten andel av de som har kjennskap til butikkene som har negative erfaringer som hindrer kjøp. Trolig bare noen få prosent av alle med kjennskap. Nå påvirker de trolig folk rundt seg - men uansett er gruppen med negative assosiasjoner liten i forhold til de med nøytrale eller positive assosiasjoner. Man kan få et annet inntrykk om man leser poster her - men husk at her er det omtrent bare støy fra de misfornøyde. Om man skulle starte opp med nytt navn - så måtte man bygd opp den kjennskapen som folk hadde til Amentio og Datakjeden fra bunnen av. Det er noe som koster mye penger og tar svært lang tid. Så det positive kundepotensialet som låg i kjennskapen til butikknavnene overskygget nok de negative kundeopplevelsene i stor grad. Derfor hadde navnene en verdi - og det var i realiteten svært fornuftig å bruke de samme navnene. Og hadde de klart å få til en god håndtering av "reklamasjonssakene" fra konkursboet i 2011 (selv om de ikke hadde noe juridisk ansvar), samt vist seg leveringsdyktige og raske - og hadde hatt bra nok lagerbeholdning i butikkene så kunne dette gått bra. Poenget er at når man har et mulig negativt potensiale i merkevaren (butikknavn) - må man for enhver pris unngå å forsterke de negative assosiasjonene. Gjør man det vil man kunne ha god effekt av butikknavnene i positiv retning. Økonomisk medfører en konkurs og kjøp av konkursboet at man starter på nytt. All gjeld og forpliktelser som de gamle selskapene (de som gikk konkurs i 2011) forsvinner. Og som forklart ovenfor ligger det potensielt betydelige verdier i butikknavnene. 2 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg vil gjerne poengtere at jeg slett ikke synes synd på de som har valgt å handle hos Amentio/datakjeden nå. Jeg har brukt så mye energi og krefter på å advare mot å gjøre nettopp dette, på dette forumet blant annet, at jeg klarer bare ikke å fatte hvordan noen har klart å gå glipp av advarslene. Folk burde vite bedre. Til han som fikk gavekort og betalte 500 ekstra, det grenser jo til nigeriasvindel det han har blitt utsatt for, "ja, jeg skal gi deg fem millioner, bare du overfører 500kr til bankgebyret først"... Folk burde visst bedre. Selv har jeg ikke handlet der på flere år. Thanks heavens. BURN IN HELL AMENTIO, OG MÅTTE ALLE DE DRITFREKKE TRØNDERFJOLSENE SOM DREV MØKKAFIRMAET BRENNE I DEN EVIGE SKJÆRSILD! 3 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg lærte å holde meg unna Amentio i 2006 da de kødda med retur av en mobiltelefon. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Personlig har jeg ikke noe negativt å si på selve butikken i Fjordgata til Datakjeden, i alle fall så har de ansatte der gjort en god jobb til enhver tid og har alltid vært behjelpelige når jeg har hatt noen småproblemer. Har kjøpt det meste av kontorrekvisita der og blekkpatroner til printeren , nærmeste konkurrent vil koste meg en tusenlapp eller to mer i løpet av året på samme rekvisita. Nei, det er utrolig synd at forrige eiere rotet det til såpass, etter dette ble det bare en nedover spiral 1 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Typisk. Mistenkte noe slikt ja. Har hatt en HDD inne hos dem på reklamasjon nå i over en mnd. uten at det har klart å levere ny. (reklamasjonen ble godtatt og disken har ligget i bestilling hos dem...)Er litt kjipt dette. Jeg ville sendt dokumentasjonen på reklamasjonen til HDD produsenten og forsøkt å få den erstattet der. Verd et forsøk. Da må man betale frakt til utlandet og det vil ofte utgjøre mer enn verdien på harddisken. Been there done that. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Det her kom diverre ikkje som ei bombe, og råkar meg på ein særs uheldig måte. Hadde ei bestilling på rundt 7 varer. Den fyrste kom etter 3 dagar, medan to andre varer kom etter 1 månad. Mildt sagt utruleg frustrerande. I mellomtida skreiv eg rundt 15 mail til dei, der dei kvar gong svarte: "Det ser ut til at denne ordren skal være klar for utsending i dag, så du burde ha varene tidlig neste uke." I tillegg var det visst eit problem med bestillinga, men dei jobba med ei løysing på det. Då hadde det gått 3 månadar. Det var nok dei 1200 studentkronene som gjekk tapt. Logitech G500, eit 32 gb minnekort til mobil, DVD-rom og musematte kan eg nok sjå lenge etter. Men er det noko eg kan gjere? Dei tok pengane mine! Og her sit eg med skjegget i postkassa, mange kroner fattigare og utan varene. Er det noko eg kan gjere!? Det er mykje med 1200 kroner for ein fattig student! Lenke til kommentar
Cool Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg bestilte en intel 520 240gb ssd og sata kabler fra de i februar, kablene kom etter en ukes tid, men disken har jeg ikke fått enda. først tenkte jeg det var problemer fra leverandør, siden flere butikker var utsolgt. Og amentio sa også de hadde leveranse problemer. Burde vist bedre, og avbestilt disken. Men jeg har handlet der flere ganger før, og aldrig hatt noen problemer. Disken kostet vel 2100-2200 kr eller noe. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Typisk. Mistenkte noe slikt ja. Har hatt en HDD inne hos dem på reklamasjon nå i over en mnd. uten at det har klart å levere ny. (reklamasjonen ble godtatt og disken har ligget i bestilling hos dem...) Hvis mulig så ville jeg bedt om å få den defekt disken i retur, hvis de da fremdeles har den. Flere diskprodusenter opererer med direkte rma'er så det kunne vært en sjanse å få den byttet direkte mot produsenten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 http://www.digi.no/8...-konkurs--igjen Her nevnes det at styrekeder Roger Eriksen sier at "ingen privatpersjoner" skal lide for dette, og at "vi" har blitt ivaretatt via bestillinger med kredittkort. Jeg var selvfølgelig så dum at jeg betalte med vanlig debetkort (visa). Skulle ha tenkt så langt at jeg brukte mastercard'en, selvfølgelig. Typisk. Vell, tror jeg har lært litt denne gangen i alle fall. Er jo utrolig det han sier om at selvskapet bare har 5 ansatte ved konkursen - HVA FAEN sier det om hva han tenker om de som har jobbet og stått på i de ulike butikkene, dog under et annet selskapsnavn? Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Good riddance. Har ventet på dette en stund, og det kom ikke som noe sjokk. To butikker med dårligere kundeservice enn dem har jeg aldri opplevd. Now, stay down! 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Dette er nok sunt for markedet, det er ikke liv laga for såpass mange butikker som vi har hatt. Mulig det er plass til noen fler som har fysisk tilholdssted, men det er jo bare et fåtall byer hvor dette er mulig - og i Oslo er konkrransen fra DI hard. De har jo MYE lavere priser enn det Datakjeden hadde (selv om det ikke er nettbutikknivå på alt de selger der heller, bevares), og du fikk ikke noe på Datakjeden du ikke kunne få hos DI heller. PS.no har endret struktur, mulig de også forsvinner som stor forhandler av datautstyr? Isåfall sitter vi igjen med Dustin, Netshop, Komplett/mpx og Multicom - hvordan sistnevnte drives aner ikke jeg, men det er nok den minste og mest sårbare aktøren, ettefulgt av netshop (som vel også har et lett frynsete rykte blant enkelte) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå