Bobbylove Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Hei, Jeg vurderer å vie livet mitt til å reise mest mulig. Måten jeg tenker å få til dette på er å jobbe i Norge i 6 mnd til et år å spare opp mest mulig for så å reise. For og få pengene til å vare lengst mulig tenker jeg å jobbe for kost og losji å pengene vil da hovedsaklig brukes til transport. Er det noen som har prøvd noe lignende? Noen gode tips om nettsider eller blogger med tips eller inspirasjon? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Alternativt kan man gjøre som meg og arbeide for fullt, men klare presse inn 15-20 reiser i året hvorav 3-4 er av typen rundreise med minst en ukes varighet. Har akkurat hatt en langhelg i Rio. :-) Bakdelen med å jobbe 6 mnd av gangen er at det er vanskelig å kombinere med yrkeskariære med fast jobb og huslån. Endret 2. mai 2012 av robertaas Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Er mange yrker som er sesongbetont. Bli asfaltarbeider! Hadde jeg vært deg ville jeg skaffet meg en jobb som innebærer reising. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Jobbe på cruise hadde vært midt i blinken men det ser ikke ut til å være så lett. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jobbe på cruise hadde vært midt i blinken men det ser ikke ut til å være så lett. Hvorfor? Jeg har snakket med noen som jobber på cruise og de hadde 9 måneder med jobbing (7 dager i uken, 12 timer om dagen) og 3 måneder fri etterpå. I de 9 månedene jobber du så mye at du ikke får sett noe særlig og du vil også tjene dårlig i forhold til i Norge. Det er en grunn til at nesten alle som jobber på "gulvet" på ett cruiseskip er fra fillipinene, indonesia osv. Hvis du tenker på høyere stillinger er det sikkert helt konge, men tror ikke det er så lett å få. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Nei, det er litt av utfordringene jeg legger i at det ikke er så lett. Men det hadde vært perfekt å jobbe "on the go" å spare opp litt penger mens man gjør det. Husk at man sparer til reiseutgifter ikke til bolig i norge. Så å spare 1000 dollar i mnd er good shit hvis du får noen opplevelser på veien. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Ja, har tenkt litt på det selv. Virker jo ekstremt kult å bare reise rundt og jobbe litt underveis. Men tror ikke du har tenkt nok igjennom det. Du har jo ingen utdanning (antar jeg) og det er ikke mangel på ufaglært arbeidskrav i de landene jeg regner med du tenker å reise i (Asia, Afrika og andre billige land). Så det lønnen(evt. kost og losjien) du kommer til å få vil være ganske elendig, antakligvis lange arbeidsdager og lite fri i tillegg. For ikke å snakke om hvor vanskelig det antakligvis er å få jobb (er jo f.eks. 50% arbeidsledighet blant unge i Spania). Ville heller satset på arbeid som gir turnus i Norge, f.eks. offshore eller båt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 I tillegg til at det er vanskelig å få en slik jobb, lønnen er dårlig og at arbeidsforholdene dårlige i forhold til Norge så har flere land innført begrensninger på utlendingers mulighet til å jobbe i landet. Å prøve å få jobb ulovlig i slike land betyr at man må jobbe for enda lavere lønn en minstelønnen, ha høy risiko for å bli svindlet og i tillegg risikere straff og utvisning. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Eg har vore inne på same tanken, men har slått det raskt frå meg. Å arbeide i utlandet er nok alt for krevjande om det er snakk om ufaglært strøarbeid. Det mest positive med Noreg er at vi har ekstremt gode arbeidsvilkår (høg løn, korte dagar, mykje fri), noko som gjer det ganske attraktivt å tene pengane her. Om du lever nøkternt i Noreg, kan du spare opp pengar til å ta eitt år fri ved å arbeide i eitt år her. I 2004 sparte eg opp nok pengar på eitt år til å ta meg eit halvt år fri. Neste år sluttar eg i jobben og tek meg tre år fri til å reise. Eit tips til deg som er så reiseglad er å kjøpe seg ein seglbåt. Det er den perfekte måte å reise på. Ein bur om bord i transportmiddelet, det er (nesten) gratis å reise, ein slepp å tenke på å finne hotell/overnatting eller restaurant, og ein slepp å drage rundt på ein stor og tung sekk. Endret 7. mai 2012 av Kjell Arne Steinsvik Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Akkurat det har jeg og hatt litt lyst til å gjøre. Men bør vel kunne en god del om seiling + reprasjon og lignende. I tillegg at man nesten må være flere, ellers ser jeg for meg at du har et problem på natta midt ute på havet (f.eks. http://www.dagbladet.no/2010/03/14/nyheter/seilbat/ulykke/rune_ellingsen/10848447/) Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Å segle solo er nok ein risiko. Eg har høyrt at ein kan bruke ei klokke som ringer kvart 15. minutt, så sjekkar ein horisonten for skip og legg seg til å sove igjen. Alternativet er å la det stå til og berre sove... Mange som reiser på tur har lite erfaring frå før. Alt kan lærast berre viljen er der. Ein treng heller ikkje så stort budsjett. Her er nokre døme på båtar som har reist langt for lite pengar: Havfrilla Milla Cantare Tur-Bo Petrell Skamløs Kajsa Fri Inspirasjon Kaja Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Har du sjekket opp konseptet "work and travel"? Vet mamma(!) gjorde det samme som du snakker om for en generasjon siden. Hun og venninna fikk ofte sove gratis på herberger ved å jobbe litt, ta oppvasken og trappevask etc, De reiste riktignok rundt i Europa og utenfor sesong. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det var nok enklere å få til før da disse landene ikke hadde 30-50% arbeidsledighet blandt de under 25 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå