Gå til innhold

Golf køller, hjelp!

Anbefalte innlegg

hey, har lyst te og spille litt golf etterhvert.

prøvde for 1 års tid siden.

og da fikk jeg opplæring i at det var forskjell på 5,6,7,8,9 kølle, ikke bare at de er mer bua. men at de forskjellige var laget til og skyte forskjellige lengder ca.

Noen som vet ca hva lengden ca er på de forskjellige på slaget, og når bruker dere de forskjellige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer veldig individuelt, også på vær og vind, og ettersom du blir bedre til å spille. Men bruk en del tid på driving rangen så skaffer du deg fort en feeling om ca. hvor langt du slår med de forskjelige køllene.

Men sånn ca. hva jeg ligger på:

9 100-120

8 tør jeg aldri å bruke

7 130-150

6 140-160

5 150-170

4 170-180

Men er langt ifra stabilt, og det varier veldig med dagsformen. Har et handicap på litt under 30, så er ikke akkuratt noen ekspert :p

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt. Her er noen punkter som hjelper deg:

• 7'er jernet er den kølla som er viktigst for en nybegynner. Jeg hørte Pro'en sa en gang at enhver golfspiller som skal fullføre en runde på en golfbane med EN kølle bør velge nettopp syveren. 7 er et ganske høyt tall, og er perfekt på typiske par 3- hull (100 - 150 meter). I tillegg kan du komme ut av bunkerser som er lokalisert langt ifra greenen. Skal du legge mye penger i ei enkeltkølle er dette kølla du bør legge mest i (min mening).
  • 4'er eller 5'er. Forvent å slå ballen litt lengre enn en med en 7'er. Grunnen er at ballen ikke går så høyt. Jeg ville valgt en 5'er. Grunnen til det er at...
  • .. du også trenger en 3'er. JEG ville valgt dette. Det er et jern som du kan slå ganske langt med. Perfekt på hull som er par 4 etc.
  • Drivere er egentlig noe dritt. Jeg slo alltid langt med dem, men fikk aldri til å slå særlig rett og kontrollert. Disse køllene er lengre, og bunnen (hodet?) er større enn på et jern. Du trenger egentlig maks to av disse, for eksempel en 4'er og en 1'er. Driveren er også buet, i motsetning til jernene, så det er vanskelig å få til rette slag med dem. De er også en del lengre, som er med på å gjøre at slagene da blir lengre. Disse køllene er egentlig for viderekommende. Til det nivået kom jeg aldri før jeg la opp. Verdensrekorden er på 6 -700 meter... Jeg kunne slå ca 250 meter med disse...
  • PW og SW. Er ikke bombesikker på hva PW står for, men SW står for sandwich. Begge disse gjør at ballen slås høyt, og brukes stort sett for å komme inn på greenen når du står for langt vekk til å bruke putteren. I tillegg er de beregnet for å komme opp av bunkers, som ofte er lokalisert ganske nærme greenen. Du kommer maks 50 meter med en slik kølle, men de er ikke beregnet for å slå så langt.
  • 1'er jernet er egentlig en av mine favoritter. Som du kommer til å merke er det ikke alltid best å slå lengst i golf, men heller slå så rett du kan. Et 1'er jern, hvis du klarer å slå langt med det, er en grei erstatning til driver, som stort sett gjør at du blir kjent med skogen rundt golfbanen. Min erfaring er at når du slår ut fra tee'en trenger du som regel bare et lavt jern hvis du er sterk. Du kommer lang nok, og ved å slå et forsiktig og sikkert slag fra fairway vil du komme til greenen med et greit antall slag. Vent med driver til du er trygg på jernene.
  • Putter er kølla du bruker når du er på greenen. Altså "minigolf- kølla". Det lages masse køller med fancy greier, som plastikk på flaten som treffer ballen etc., men dette er egentlig bare et påskudd for å sette en høy prislapp på kølla. Trenger ikke noe voldsomt fancy putter.

Noen andre ting:

• Kun driver er buet, slagflaten til jernene er rette
  • Desto lavere tall, desto mindre vridd er kølla. Sagt med andre ord; desto høyere tall, desto høyere vil ballen gå.
  • Du skyter ikke en golfball, du slår den ;)
  • Lengden på de forskjellige slagene i forhold til køllene kommer ann på spilleren. Her er en indikasjon på hvordan jeg tror jeg ville slått med de forskjellige jernene: 1 - 230, 2 - 210, 3 - 210, 4 - 190, 5 - 175, 6 - 170, 7 - 165, 8 - 150.. Helt sikkert galt, men ta det for det det er ;)
  • Ikke kjøpt et golfsett før du har spilt en del. Det er dyrt, og hvis du er like hissig og utålmodig som meg spiller du ikke golf lenge! Start din karriere med å leie et sett, eller lån av en venn!

EDIT: ETTER Å HA SETT PÅ SVEERN SINE TALL TROR JEG AT DET ER ROM FOR Å MODERERE LITT PÅ HVOR LANGT JEG FAKTISK SLÅR. JEG HAR IKKE ET HANDIKAPP PÅ UNDER 30, FOR Å SI DET SÅNN ;)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at du slår mye lenger enn meg altså, aldri slått noe spesielt langt, kan vel telle på 1 hånd de gangen jeg har slått over 200 på rangen (riktignok motbakke og rangeballer) med driver, men har lagt drivern i kjellern de siste sesongene, siden det alltid går til helvette når jeg bruker den :p Men hender jeg har dagen innenfor 100, og er jo der man tjener mest slag. Ikke uten grunn de sier "Drive for show, put for glory" ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har spilt en del år nå, uten at hcp skulle tilsi det. Spiller på rundt 16, men kan vel strengt tatt kun forsvare et handicap på 18.

Det som allerede er skrevet, er vel rimelig spot on, men vil understreke at det er veldig individuelt. For min egen del, slår jeg sjelden lengre enn 150 meter med 7`ern, men har venner som slår opp mot 170. Kjenner også flere som legger sju`n ern rundt 130. Har mye med svinghastigheten å gjøre, noe som bunner ut i teknikken.

Selv har jeg en "rolig" sving, noe som vil si at på de fleste flighter så "køller jeg opp" et hakk.

Skal du kjøpe deg sett, bestill fra USA. Sider som TGW.com eller rockbottomgolf.com selger fjorårssett til en billig penge.

Gjør deg selv en tjeneste:

1. kjøp deg lettspilte køller. Ikke kjøp køller pga merket eller desig, men les deg opp på hvilket handicap de er beregnet på. Man skaffer seg ikke GK og kjøper seg blades for å si det sånn.

2. legg litt penger i settet med en gang. Ellers vil du angre etter to måneder. 4000-5000kr burde holde til en ok driver, et jernsett, en 56`(SW) og en putter pluss bag. Trenger ikke være samme merke.

Spiller selv på en Taylormade Burner driver, Nike Slingshot køller og en Oddesey putter. Ser litt "raska sammen" ut, men funker for meg.

Som flere sier her, bruk rangen for å finne lengdene dine. Og for guds skyld, ikke prøv å ta i mer for å slå lengre, ta heller å kølle opp ett hakk. (fra 7`er til 6/5`er)

Et annet godt poeng som noen skrev tidligere, det er bedre å slå rett/beint enn lagt. MYE bedre. Spilte med en eldre kar her en dag som driva 150 meter, lå 30-40 meter bak ved hver køllelengde, men kom seg på fairway hver gang. Det er gull verdt når en selv leter etter driven lagt ute i roughen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...