Gå til innhold

Nytt skjermkort til eldre PC for Diablo 3

Anbefalte innlegg

Hei

Som overskriften sier så er jeg ute etter et nytt skjermkort til en litt eldre PC.

Pc-en har jeg arvet fra jobben, og den består av en Core 2 Duo E6300 samt 4gb DDR2 ram. Mindre viktige ting er et Intel DG965RY hovedkort.

Strømforsyningen er jeg mindre sikkert på, men det bør vel gå greit med mindre jeg går får et mer krevende skjermkort.

Grunnen til det hele er at jeg vil kunne spille Diablo 3 uten å investere mer penger enn absolutt nødvendig.

Har lekt meg med tanken om et billig oppsett på ny PC, men føler at det vil koste en del tusenlapper uansett hva jeg bygger.

Diablo 3 krever vel heller ikke det allere sykeste innen hw etter hva jeg har forstått, så her håper jeg at jeg kan klare meg med et skjermkort til rundt 1000-lappen.

Kandidatene, som alle skal støtte "high" i følge Blizzard, er:

Radeon HD 6750

Radeon HD 6770

Radeon HD 6850

GeForce GTX 550 ti

GeForce GTX 560 ti

Krav: billigst mulig, men det bør kunne spilles i 1920x1200 med greie innstillinger.

Noen innspill? Setter stor pris på alle svar :)

Edit: Maskinen kjører Windows XP, men visst jeg bør/må oppgradere til Win7 så kan det vurderes.

Endret av treskjegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disse krever 1-2 pcie 6-pins strømkontakter, noe du først må undersøke om strømforsyningen har.

Radeon HD7750 er det sprekeste kortet nå til dags som holder seg under 75W og dermed ikke krever egen strømtilkobling.

Lenke til kommentar

Apropos Windows 7, man kan kjøpe en OEM versjon i diverse nettbutikker til over tusenlappen for Windows 7 Professional. Ellers må man ut med mer for de "vanlige" versjonene av Windows 7.

En ulempe med såkalt OEM versjonen av Windows er at man må belage seg på å kjøpe Windows 7 på ny ved bytte av hovedkort. Ikke umulig at brukerstøtte også er begrenset for OEM versjonen.

Har selv brukt OEM versjonen av Windows 7 Pro og det har gått helt greit.

Edit: Hm, jeg ser nå at fullversjonen koster det dobbelte har jeg inntrykk av etter å ha sett i prisguiden. En annen ting med fullversjonen er at man får med OS for både 32 bit og 64 bit Windows.

Engelsk versjon av Win7 OEM koster visst 995,- uten frakt (muligens begrenset antatt)

Vil også bare nevne at noen kaller produktene sine "Windows 7 Pro" og andre kaller dem "Windows 7 Professional".

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

HD7750 er vesentlig sprekere enn både HD6750 og HD6770, Blizzard sin liste er utdatert. Jeg ville ikke satset på overgang fra molex uten å ha stålkontroll på 12V-kursene på PSU'en, det er fort gjort at en rail blir overbelastet.

Det unngår du lett ved å velge et kort med kun 1 6-pins tilkobling. GTX560Ti trenger 2, de andre kortene i listen klarer seg med 1.

Edit: I siste avsnitt snakker jeg om kortene du listet opp, ikke blizzard sin liste.

Endret av Krei
Lenke til kommentar

Apropos Windows 7, man kan kjøpe en OEM versjon i diverse nettbutikker til over tusenlappen for Windows 7 Professional. Ellers må man ut med mer for de "vanlige" versjonene av Windows 7.

En ulempe med såkalt OEM versjonen av Windows er at man må belage seg på å kjøpe Windows 7 på ny ved bytte av hovedkort. Ikke umulig at brukerstøtte også er begrenset for OEM versjonen.

Har selv brukt OEM versjonen av Windows 7 Pro og det har gått helt greit.

Edit: Hm, jeg ser nå at fullversjonen koster det dobbelte har jeg inntrykk av etter å ha sett i prisguiden. En annen ting med fullversjonen er at man får med OS for både 32 bit og 64 bit Windows.

Engelsk versjon av Win7 OEM koster visst 995,- uten frakt (muligens begrenset antatt)

Vil også bare nevne at noen kaller produktene sine "Windows 7 Pro" og andre kaller dem "Windows 7 Professional".

Har vurdert dette som du sier her. I så fall må det bli en OEM til rundt tusenlappen.

Har også sett på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498272, og en evt. oppgradering fra eksisterende XP lisens, men er ikke helt sikker på om dette lar seg gjøre da lisensen egentlig ikke er min?

Krei: Min liste har utgangspunkt i Blizzards liste :p

Så da kan to gode kandidater være HD 7750 eller GTX 550Ti?

Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

Dyrere bør jo bety bedre (7750 vs 7770) så da blir det nok opp til lommeboken å bestemme.

Så da kan dette bli ein OK budsjett-rigg til Diablo 3 med enten 7750 eller 7770?

Edit: Er det noen produsenter av de respektive skjermkortene som utmerker seg positivt eller negativt på noen måter?

Endret av treskjegg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...