Luske_Ludvig Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det er egentlig bare 2 kandidater i Tromsø... Og jeg har funnet forbruket på begge. Bykjøring 1.14 l/mil Blandet kjøring ? l/mil Landeveiskjøring 0.86 l/mil http://www.finn.no/f...nnkode=34543964 Bykjøring 1.81 l/mil Blandet kjøring 1.22 l/mil Landeveiskjøring 0.88 l/mil http://www.finn.no/f...nnkode=32798059 Justert etter forventet forbruk og forskjell på forsikring vil den ene bilen være 1000,- billigere pr. mnd enn den andre. Som dere ser er det blandet kjøring som vil gjelde mest for meg.. Jeg har store problemer med å tenke rasjonelt folkens.. man lever bare en gang Dersom du for det meste bare kjører 7 km om gangen, så har du et helt annet og mye høyere forbruk. Dersom du virkelig er opptatt av forbruk tilpasset din bruk, så trenger du en bil med liten bensinmotor. Du får ikke i pose og sekk! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hvis det er snakk om 1000kr per mnd i forskjell, hadde jeg gått for 2.7 biturbo pga jeg er gutt! Hvis forbruk er viktig, velger du diesel med motor/kupevarmer.. Da vil det gå bra i forhold til batteri og lignende som man må tenke på når det gjelder korte turer med dieselmotor i kulden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Mtp. på korte kjøreavstander er vel ikke turbo generelt helt greia. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Dersom du for det meste bare kjører 7 km om gangen, så har du et helt annet og mye høyere forbruk. Dersom du virkelig er opptatt av forbruk tilpasset din bruk, så trenger du en bil med liten bensinmotor. Du får ikke i pose og sekk! Jeg har ikke vært oppdatt av forbruk til nå. så jeg har brukt mottoet "man kan ikke sette en pris på kjøreglede". Tenkte at min neste bil skulle bli økonomisk, men jeg skjønner at det blir vanskelig så lenge jeg har snøscooter som vintersport. Ikke det at snøscooteren med sine 2.7 liter på mila er noe økonomisk hobby det heller Mulig jeg utsetter det fornuftige valget en bil til Skal dra å prøvekjøre 2.7 litern på mandag. Kanskje jeg avtaler prøvekjøringen av 1.8 literen samtidig slik at jeg får sammenlignet de to. Jeg spurte samboeren hvilken bil jeg skulle velge, men la det fram litt taktisk. "Rød eller søvgrå bil?" 1 Lenke til kommentar
formann Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 130hk TDI fra VAG kan anbefales. Motorene er nærmest udødelige og yter svært godt med chip. 175-180hk og 400-420nm går overaskende bra. Jeg har selv hatt en slik, og selv etter 170.000km hvorav 100.000 med chip var motoren og turbo like fin. Ikke tegn til slitasje (noe som var litt kjipt, siden jeg ville kjøre den ihjel så jeg kunne kjøpe en større.) 0.45 brukte min Passat på langkjøring, så A4 og A6 havner nok meget nær. Finn en med fjernstyrt Eber eller Vebasto, så blir du mer en fornøyd, Lenke til kommentar
Mez Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Har selv en A6 2.7, og i snitt så ligger den vel ca på 1,2l/mil i forbruk, men forbruket går betydlige opp med mye småkjøring selvsagt. Dette er da en Allroad... Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Man hører jo så mye ondt om Audi sine forstillinger... er det noen som har en oversikt over hvilke modeller dette gjelder? Forsvant det i 2001 (som jeg har lest) eller forstatte det? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Ingen som har noen formeninger om forsillinger på Audi? Jeg har nå solgt bilen min... og tror ikke jeg holder ut så veldig lenge med bare sykkelen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Audi er jo VAG og forstår ikke at en A3 forstilling skal slites fortere enn en Golf av samme plattform. Sjekk forstilling for rust. Foringer er slitedeler og 10000i reparasjoner kroner er ingenting i forhold totalkostnadsanalysen til en moderne bil for et år. Verre er det med kamalselhavari og automatgearhavari som oppstår skjeldnere, men dyrere! Støtter også utsagnet til formann. 130 hk motoren er mer moderne med pumpedysesystem. Dreiemoment er vesentlig bedre enn sine lillesøstre med vanlig dieselpumpe.Dette er en meget god og driftsikker motor! Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) For å skifte turbo på en slik 2,7 biturbo motor så må du ha ut motoren mener jeg å huske. Kanskje greit og tenke på hva det vil koste i vedlikehold å ha en slik motor i Norge med tanke på verkstedprisene. Da hadde jeg mye heller gått for 1,9 tdi. Den har sikkert multilink aka multiknirk oppheng, da bør du få sjekka forstillinga nøye. Mansjetter osv er kjent feil. Vindusheiser som ikke virker o.l Endret 6. mai 2012 av Gryterett Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg er ikke enig i at slitedeler er en liten del av kostnaden.. minst 1/3 av totalkostnaden på en bil pr. år. Hvis man blir veldig plaget så blir fort slitedeler 1/2 kostnaden av å eie en bil. Og da er det ugunstig med slitedeler som slites fort. Jeg skrur selv så det er kun delekostnaden som vil bli et "issue" Lenke til kommentar
Timster Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Både A4 b5 og A6 c5 har multilink forstilling som slites, bedre på litt nyere modeller. Forøvrig er 2,7 biturbo motoren sinnsvakt dyr å reparere fordi det er svært trangt i motorromet. Uansett hvilken du velger sørg for at den ikke har vært chippet om den er med automat, og så kan det være greitt å sjekke om Audi's såkalte "evighetsolje" har vært skiftet på girkassa. Utover dette er det climatronicen som streiker, samt låsekasser i dørene. Quattroen er uendelig slitesterk så den trenger du ikke tenke på. 1,8t med automat bruker ca 1,1 liter på mila småkjøring med litt snill pedal, det skal godt gjøres å få 2.7tt til å bruke under 1,6 liter på småkjøring. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Bra info Jeg blir så sinnsykt usikker.. ender vel opp med at jeg ikke finner meg bil Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Det finnes vel piggdekk for sykkel, så den kan du bruke hele året Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Hehe ja, har allerede syklet i over 45 minutter i dag (til og fra trening). Også er det 25 min til jobb i morgen.. blir fort god trim Blir litt uhøvelig på vinteren når jeg skal dra å kjøre snøscooter Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Nå fikk jeg sikkelig lite lyst på den 1.8T motoren, ref Audi A4 '02 - deffekt girkasse Det blir vel en bil ala dette tenker jeg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Det er vel hellet multitronic girkassa som er problemet. Audi = manuell Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 1,8 t(røbbel) som den også kalles er jo kjent for sine problemer den også, hvertfall hvis det er slurva med oljeskift for da tetter oljesila seg også tetter oljerøret inn på turboen seg så det er jo også et sjansespill. Ville hvertfall holdt meg milevis unna de multitronic kassene. Å ha en bil med automatgir er svindyrt hvis det skjer noe med kassa. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Skal dra å se på denne i dag: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34543964 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Det ble nevnte bil, jeg er veldig fornøyd Han nevnte at bilen kunne kokse, så det var viktig med oljerens før oljeskift dersom man bruker bilen til mye småkjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå