Gå til innhold

Til dere ateister

RWS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vel enig i førstepost.

Jeg tror mange tror på gud fordi vi enda ikke har funnet noen forklaring på hvorfor vi er her, de tror derfor på gud fordi de er svake da de kan ikke bære med seg tanken om at livet er meningsløst i en større form og at livet etter døden kan være ikke ekisterende, å klamre seg til religion er derfor det tryggeste.

Jeg ser ingen grunn til at det noen gang skal ha skjedd noe gudommelig på vår planet i vår historie, Gud vil miste sin eksistens den samme dagen som oss mennesker .

Jeg tror det er veldig varierende grunner til at folk tror, eller i alle fall sier de tror på Gud.

Jeg har selv trodd på Gud, i barndom, og i tidlig ungdom. Mine grunner var helt andre enn den du nevner. Jeg hadde på det tidspunktet ikke satt meg ordentlig inn i det hele. Hadde ikke satt meg inn i naturvitenskaplige forklaringsmodellene, eller sekulær humanistisk tenkning. Jeg hadde heller ikke lest eller hørt noen formidle og argumentere for ateisme, eller et annet livssyn. I min barndom så lærte jeg, både på skolen, og av morfar at det fantes en Gud som hadde skapt alt. Dette gav jo mening, den gang...

Men da hadde jeg jo ikke tenkt noe særlig over det heller. Det er vel ikke evolusjonsteori, eller vitenskap som "omvendte meg" egentlig, selv om det er det man som regel forholder seg til etter man har innsett at det ikke er særlig sannsynlig at det finnes en overnaturlig allvitende, allgod og allmektig, skapergud...

Det var egentlig filosofi og logisk tenkning som fikk meg på andre tanker. Som fikk meg til å miste troen på ordentlig. Alle problemstillingene jeg stod ovenfor som en sannhetssøkende og åpensindig person. Troen måtte vike, for ny viten etc.

Jeg trodde en stund på intelligent design. Eller rettere sagt var vel hovedgrunnen før jeg mistet troen helt på Gud, at alt virker så velskapt. Øynene, ørene, måten vi er skrudd sammen på forøvrig., dyrene, alt sammen. Jeg forestilte meg at det måtte være en designer bak, som hadde bestemt at det skulle være slik. Det var utenkelig da, på daværende tidspunkt, at alt skulle blitt til helt av seg selv, helt tilfeldig. Og dette ser jeg argumentasjonen til mange er den dag i dag. Men det jeg ikke visste noe om, var at alt dette blir nøye og godt forklart av vitenskapen. Bare man gidder å sette seg litt inn i den å forstå den... Alt dette forklares i minste detalj, og er tvers igjennom logiske. Naturlig utvalg/seleksjon. Arv. osv...

Mange tror at evolusjonsteori, bare er en teori... Som i hypotese. En alternativ forklaring... Det er den ikke. Jeg måtte lære at det heter teori fordi det stadig kan dytte mer informasjon til den, altså viten til den. Det er stadig noe å oppdage og tillegge teorien.

Teorien er forklaringen på den mekanismen vi kan observere i naturen som heter: Evolusjon. Evolusjonen er ikke teori, det er et faktum som vi kan observere. Evolusjonsteorien derimot er den menneskelige forklaringen på det vi ser/observerer i naturen, og som vi kan påvise skjer, og har skjedd. Bare nevner det, siden det er godt mulig at noen her ikke vet det... =P

OK. Så når jeg forstod det litt bedre, så fant jeg ut at det ikke var noe som helst behov for noen Gud der... Vel, så på både evolusjonen og Gud, men så begynte jeg å filosofere over det igjen... Og konkluderte med at en allmektig Gud som brukte evolusjonen som verktøy bare var noe vås, fordi en allmektig Gud ikke ville hatt behov for det... Eller om han hadde behov for det, hva da med paradiset/himmelen etterpå? Måtte han bruke evolusjon og slike ting da? Vel, i så fall ble det ikke noe bedre enn denne jorda, med dette livet. Det ville fremdeles eksistert død og fordervelse...

En allmektig Gud kunne like-gjerne skapt alt på sju dager, å være kristen og gammel jord kreasjonist, er egentlig enda mer irrasjonelt slik jeg ser det enn ung jord kreasjonist. Man burde da egentlig vite bedre enn å tro...

Så hovedgrunnen min, tidligere, var at jeg anså det som en god løsning på problemet... Det var for meg en god nok forklaring på hvorfor vi ser ut som vi gjør etc. Det gav mening der og da... Det fylte ikke-kunnskapen min med en Gud, slik at jeg kunne gå rundt å tro at jeg visste, mens jeg i realiteten ikke visste noen ting... :)

Videre fant jeg vel interesse av å studere det. Det tror jeg svært få gjør, men de som gjør det ender som regel opp opp som ateister/agnostikere. Sannhetssøkende mennesker, som er ærlige med seg selv, og som begynner å grave i dette temaet av interesse, vil ende opp som enten ateist eller agnostiker... Dersom de har den intelligensen som skal til da... Og det tror jeg de aller fleste har... :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...