Gå til innhold

Vikeplikt ved vending i kryss

Phelge

Anbefalte innlegg

Bil A og bil B kjører på en strak vei, bil B først. Bil B svinger så opp til høyre i et kryss for å vende, slikt at bil B kommer på bil A sin høyre hånd. Vanlige vikepliktsregler gjelder forøvrig i krysset. Hvem har vikeplikten her? Bil A har bil B på sin høyre hånd, men bil B har vendt i krysset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du tegne bilene slik de står helt til slutt.

Det er det samme hva bilene har gjort før, det er akkuratt der de må vike som teller.

Du mener de kjører samme veg, men bilen forran vrenger inn til høyre og rekker å snu bilen for å så kjøre ut igjen? Da skal bil A stoppe

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om bil B som har lagt seg ut blir rekna som ein bil som kjem frå høgre slik at bil A har vikeplikt eller om bil B har vikeplikt fordi bil B skifter fil.

Slik som eg tolker situasjonen så er det bil B som tar u-svingen som skal vike sidan bil B skifter fil ved å legge seg ut til høgre og deretter svinge til venstre.

Lenke til kommentar

Trafikkreglene §11:

"§11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade."

Se http://www.lovdata.n...60321-0747.html for hele forskriften.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Den har jo kjørt inn og snudd eller bare kommer derifra er jo samma ulla, sånn de står nå har jo A vikeplikt, A behøver jo ikke vite at den bare har snudd.

Tenk om jeg møter en bil i et kryss, så tenker jeg fuck it , gass på , kanskje den bare har snudd?

Lenke til kommentar

Bil A ser at den har snudd, det må jeg kanskje legge til. Krysset er ganske stort og åpent også.

Spørsmålet her er om høyreregelen gjelder, eller om fører av bil B må vite om at han skal vike fordi han har snudd.

Lenke til kommentar

Tegninga gir eit dårleg bilete av korleis bil B har kjøyrt.

Eg såg for meg at bil B ikkje hadde svinga heilt av vegen men berre lagt seg langt til høgre for deretter å svinge hardt til venstre.

Det er vel også tvilsomt at bil A har fått med seg om bil B har snudd eller kjem frå høgre. Dersom bil A er så nært krysset på tegninga som biletet viser så har jo bil A passert krysset lenge før bil B får snudd.

Dersom bil B har snudd og er på veg utigjen når bil A er så nært krysset så krever det at bil A har hatt veldig god sikt langt fram for at bil A skal ha fått med seg at bilen snur.

Lenke til kommentar

Bil A skal uansett sjekke om det kommer noen der, så om den har snudd eller ikke betyr lite.

Det jeg kan skjønne utifra dette er at dette har skjedd og trådstarter var i bil A?

Bil A skal uansett sjekke om det kommer noen der, det betyr i et uoversitelig kryss 1 km/t og er det god sikt, nesten ikke bremse i det heletatt. I begge disse situasjonene ville bil A ha oppdaget bil B om reglene ble fulgt.

Dette blir i samme kategori hvor to kompiser kjører etterhverandre, så bråbremser den forran bare for å bære ekkel så krasjer den bak inn i. Fortsatt den bak sin skyld pga 1.2.3-regelen, avstad til bilen forran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...