Gå til innhold

Boplass i Bergen

Anbefalte innlegg

Jeg skal kanskje studere på universitetet i Bergen til høsten, men er usikker på hvor jeg skal bo eller hvordan jeg skal gå fram for å finne boplass.

Er det noen spesielle studentbyer som er bra/man burde holde seg unna i forhold til gåavstand, standard og selve området?

Eller er det lurest å lete på finn.no eller legge inn annonse selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er (IMO) å bo via SiB i studentboliger. Da får du en viss standard til en rimelig sum.

Nå som bybanen er på plass er alle området fra sentrum og ned til Nesttun interessante boplasser.

Søk hos SiB (Studentsamskipnaden i Begen), let på Finn, og eventuelt legg ut en annonse selv.

Hvis du skal studere på NHH eller lærerutdanning er det andre plasser som er bedre å bo.

-Deluze

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som deg. Har bestemt meg for at jeg skal studere i Bergen, men er på stadig etter et sted å bo. Har lagt igjen en søknad hos de respektive studentleilighetene, og får egentlig håpe på det beste der. Det er billig og ikke særlig langt i fra universitetet. Jeg er ikke så fisefin på det, så om selve bygget er slitt og at rommet ikke er helt strøkent bryr meg ikke nevneverdig.

Om jeg skulle være så uheldig at jeg ikke får studentleilighet, så er jeg nødt til å begi meg ut på det private markedet. Sjekker daglig hybel.no og finn.no, men aldri noe som faller i smak hos meg. Enten er det prisen eller at det er et kollektiv. Er lite keen på å bo sammen med 4 eller 5 andre mennesker, da jeg stort sett har gjort det hele livet, i tillegg til at jeg har vært i militæret. Ikke at sistnevnte har noe med det valget å gjøre, men den følelsen av at man nærmest aldri får et privatliv kan bli litt vel mye for meg. Sikkert noen fordommer som går også, men foreløpig er kollektiv på et desidert sistevalg for meg.

Lenke til kommentar

Jeg jakter for tiden etter leilighet med 2-3 soverom i Bergen, skal bo ilag med et par kompisser og skal studere.

Den ene av dem er sikker, mens den andre får jeg vite helt sikkert om han skal til Bergen den 10. Mai.

Har leita etter 4 roms leiligheter og det kryr ikke akkurat av det men har kommet i kontakt med et par greie utleiere som virker lovende!

Så hvis det ikke blir Bergen for han vi venter svar fra kan det være at vi trenger en god nummer 3, så bare si ifra hvis det kan virke interessant :)

Kan også hende vi velger å ta en 3 roms istedenfor hvis vi blir bare 2, men det er kjekt å bo ilag med et par :wee:

Hvis det er noen som leser denne tråden som veit om noen som skal leie ut 3 eller 4 roms leilighet, eller som flytter ut av det nå er det bare å skrike ut!

Hva skal dere studere i Bergen da?

Skal selv ta Bachelor i Geografi :)

Dere har sikkert alle søkt via SIB men det er som å spille lotto :xmas: hoho!

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

For de av dere som er på utkikk etter private boliger, sjekk boliger til og med Nesttun. Dette er (foreløpig) endestasjonen til Bybanen, som er et veldig godt transportmiddel.

Eller er Laksevåg og Sandviken greit. Åsane og der ute fungerer sikkert, men det er en lengre busstur enn hva jeg har lyst på.

Når det kommer til SiB er det 3 grupper som er prioriterte; 1), førsteårsstudenter, 2) internasjonale studenter, og 3) de som allerede har en studentbolig. Selv var jeg ikke blant noen av dem når jeg flyttet i studentbolig her for noen måneder siden, men da sto jeg på venteliste i 5-6 måneder.

Om dere lurer på noe om UiB, eller Bergen er det bare å spørre. Jeg har bodd her nå i nesten 4 år, har tatt en bachelor i arkeologi og noen emner i filosofi + div.

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg skal muligens kanskje ta bachelor i utviklingsstudier hvis alt klaffer!

Tror vi alle kan være enig om at det suger at vi må vente helt til 20. juli på svar, det er litt upraktisk i forhold til boplass :nei: Kanskje kollektiv hadde vært noe! Bare man havner sammen med relativt stabile mennesker da.

Får vel bare bruke finn og SiB og håpe på det beste :)

Lenke til kommentar

Suger det ja.

Jeg ville satset på SIB. Men er du ganske sikker på å komme inn, så ville jeg leid privat på forhånd. Ingen tvil om at leiemarkedet bobler over den 20. juli... :) Da får plutselig flere tusen førstekullister beskjed om at de skal studere i Bergen og alle ringer de samme utleierne... :)

SIB er et greit alternativ ja. Hvis du får boplass på SIB, så er det billig, og du trenger ikke bo der lenger enn at du finner deg et annet sted å bo. Fins veldig mange SIB-steder i sentrum, ellers så har du jo også Hatleberg Studenthjem (SIB), men dette er i Ytre Sandviken, så da må du ta buss ca 10 minutter. Kjenner ikke til standarden på SIB-hjemmene i sentrum men Hatleberg er hvertfall nyoppusset og pretty decent.

Busskort koster 400 kroner for de over 20 og 300 for de under. :)

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg anbefaler TS å bo på "Chicago" det er et veldig innbydende "ghettostrøk", med masse kommunale boliger på Sletten. Det er dessuten også hybler i området som selvsagt er relevant i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...