Gå til innhold

Underklokke / modde vifte på znote 2003

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en z-note 2003 som jeg er relativt fornøgd med men jeg syns den bråker alt for mye til at jeg eventuelt kan ha den med på skolen for å notere osv så det jeg lurer på er om det går an å underklokke den for å få mindre varmeutvikling? I såfall hvordan gjør man dette har sett i biosen men fant ingenting der. (har også lett etter ny bios på nettet men fant ingen så om noen har tips til hvor jeg kan finne dette er det bare å si i fra.)

Om dette med underklokkingen ikke er mulig er det da mulig å modde vifta slik at den går på f.eks halv fart hele tiden i steden for den turboen som kobler inn hvert 2 minutt nå?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter akkurat nå på en likedan maskin som deg og vurderte også dette for en stund siden. Det jeg vet er at denne maskina støtter NW-prosessorer med 400 mhz fsb, og da er den raskeste P4 2.6. Ved en slik prosessoroppgradering må man flytte jumpere på hovedkortet iflg. Zepto, sendte en mail angående dette. Dermed er det sikkert innstillingsmuligheter av et eller annet slag. Har prøvd å åpne maskina for å ta en titt, men det virker ikke som om det er så lett. Sikkert en framgangsmåte på det...

Å modifisere viftene til å gå pa halv fart ville jeg IKKE gjort. Legg merke til at når cpu har 100% load går viftene hele tiden, og det blir uhyggelig varmt. Dermed tviler jeg noe på at det blir tilstrekkelig kjøling om man gjør dette.

Dette kunne kanskje være mulig dersom man fikk underklokket prosessoren og ikke minst satt ned kjernespenningen. Spørsmålet er om man vil underklokke agp/pci i samme slengen, i så fall vil man vel miste ytelse på alle områder.

Har prøvd å finne informasjon på dette hovedkortet rundt om kring, men det er ikke veldig enkelt. Tror kortet heter MTC 650. AIDA sier ihvertfall det.

Post gjerne her hvis du finner info på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...