Gå til innhold

For intens hvitfarge på bildene, hvordan justere den ned ?

Anbefalte innlegg

Har bestillet en 550d bok, samt en instruksjonsvideo på dvd om kameraet så tar jeg og studere det samt guider på nettet og mye prøving og feiling av og ta bilder :)

En god måte å finne ut av ting på. Sjekk også Adobe sine Lightroom videoer - mye nyttig i de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en kjapp titt på histogrammet og det bekreftet det som er ganske åpenbart allerede: høylysene er kraftig utbrent. Du har bare tre alternativer i ditt tilfelle her, enten eksponere for de lyseste partiene, eller benytte HDR, eller eventuelt vente til det blir overskyet eller går mot kveld. Hver av disse alternativene har sine fordeler å ulemper, eksempelvis vil resten av bildet bli helt sort om du eksponerer for de lyse partiene. HDR krever som oftest stativ, og å vente på ideelle lysforhold er ikke alltid en mulighet.

Se gjerne her for mer informasjon angående overeksponering.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

For HDR må man ikke ha et kamera som har HDR funksjon ?

Hadde et kompakt kamera med denne funksjonen på 1 år siden.

Ser dem snakker om "høylys alarm", hvor jeg skrur på denne må jeg finne ut, står det kansje i manualen ?

Samme gjelder historygram hvor jeg slår på dette, ja det er veldig mangen fine guider på nettet men det gjelder og få det in på en rolig måte for det er veldig mye informasjon der ute.

Et fotokurs hadde vel heller ikke våre til og forakte :)

takk fargoth for linken, ser dem linket igjen videre til en guide på foto.no.

Lenke til kommentar

For HDR må man ikke ha et kamera som har HDR funksjon ?

Hadde et kompakt kamera med denne funksjonen på 1 år siden.

Ser dem snakker om "høylys alarm", hvor jeg skrur på denne må jeg finne ut, står det kansje i manualen ?

Samme gjelder historygram hvor jeg slår på dette, ja det er veldig mangen fine guider på nettet men det gjelder og få det in på en rolig måte for det er veldig mye informasjon der ute.

Et fotokurs hadde vel heller ikke våre til og forakte :)

takk fargoth for linken, ser dem linket igjen videre til en guide på foto.no.

For å ta spørsmålet ditt om HDR; nei, du trenger ikke noe kamera med denne funksjonen innebygget. Det handler bare om at du tar to eller flere eksponeringer av samme motiv og kobler disse eksponeringene sammen med et egnet program. Men for de bildene du så langt har vist frem bør det kunne holde med en enkelt eksponering, det er antagelig ikke større dynamisk spenn i de.

Pass på lyset du fotograferer i så gjør du det enklere for deg selv.

Og ja, et fotokurs er nok lurt...:-/

Lenke til kommentar

Der var histogrammet ja, va fin funksjon.

Høylysvarsel ser det ikke ut til jeg finner så jeg trokkler manualen her som er på Engelsk da jeg kjøpte kameraet i Thailand.

Noe annet som plager er at popupp blitsen har satt seg fast, komme opp error 05 og at blitsen ikke vil poppe opp, høre den prøve og slippe den 3 ganger men så må jeg skru kameraet av og på for og resette det og lirke den opp idet den skal løse ut.

Pokker, så nytt kamera så skal blitsen sette seg fast, blir vel reparasjon nå eller glemme den innebygget blitsen og kjøpe en og sette oppå... :hm:

Lenke til kommentar

Det er jo ikke det du spør om, men hvis du vil ha et billig "fotokurs" koster Understanding Exposure av Bryan Peterson en hundrings eller så hos Play.com (gratis frakt), Amazon, og 149 (hvis jeg ikke tar helt feil) hos norske nettbokhandlere.

Det er en svært lettlest bok som kommer til å lære deg en hel masse, og fotograferinga kommer til å bli enda morsommere. :)

Lenke til kommentar

Pokker, så nytt kamera så skal blitsen sette seg fast, blir vel reparasjon nå eller glemme den innebygget blitsen og kjøpe en og sette oppå... :hm:

Kjøp en ekstern blits eller dropp blitsen fullstendig. Innendørs vil den innebygde blitsen gi skarpe, harde skygger og du vil få mye bedre resultat om du bare bruker naturlig lys. Utendørs er den for svak til å brukes som utfyllingslys og bilder tatt utendørs i mørke belyst av den innebygde blitsen vil stort sett bli dårlige uansett. En ekstern blits gir deg store muligheter både innendørs og utendørs, for med den kan du retningsbestemme lyset, du kan kaste det av flater som vegger og tak og du kan bruke softbokser og annet utstyr for å gi et mykt naturlig lys. Jeg har ikke brukt den innebygde blitsen i mitt kamera mer enn en gang de siste fem årene.
Lenke til kommentar

Når den innebygde blitsen ikke popper opp er det pga. av at den lille bryteren som man ser inne i høyre slide-spor "sett bakfra" har satt seg fast, det er den bryteren som gir beskjed til kameraet at en ekstern blits er montert, da må man pirke litt forsiktig med en nål eller lignende så den blir fri igjen, bare vær forsiktig så du ikke dytter bryteren forlang inn for da må du demontere blitsskoen, dette er en feil som skjer med omtrent alle Canon-kameraer etter bruk av tredjeparts blits.

post-151946-0-23427700-1336069211_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når den innebygde blitsen ikke popper opp er det pga. av at den lille bryteren som man ser inne i høyre slide-spor "sett bakfra" har satt seg fast, det er den bryteren som gir beskjed til kameraet at en ekstern blits er montert, da må man pirke litt forsiktig med en nål eller lignende så den blir fri igjen, bare vær forsiktig så du ikke dytter bryteren forlang inn for da må du demontere blitsskoen, dette er en feil som skjer med omtrent alle Canon-kameraer etter bruk av tredjeparts blits.

Nei, det er den andre typiske Canon innebygget blits-feilen du beskriver. Her er det en mekanisk feil, ref trådstarter:

Noe annet som plager er at popupp blitsen har satt seg fast, komme opp error 05 og at blitsen ikke vil poppe opp, høre den prøve og slippe den 3 ganger men så må jeg skru kameraet av og på for og resette det og lirke den opp idet den skal løse ut.

Jeg har opplevd begge typer feil, og denne typen er verre å fikse.

Lenke til kommentar

Her er et bilde jeg tok i dag med lavere eksponering, har bare satt opp litt kontrast, oppskarping og justert fargetemp

Hold deg unna kontrast justeringen. Det er dette som blåser opp (ut) hvitt for deg.

Hvis kamera står på Standard picture style så er det kontrast nok i massevis for de aller fleste bilder.

Hvis du ønsker at bildene skal ha dypere sort farge i skyggene så er det bedre å bruke Shadow slideren i Shadow/Highlight verktøyet.

Hvis du setter picture style i kamera til Neutral vil du ha et bedre utgangspunkt før du begynner å justere bildet.

Prøv også å bruke Digital Photo Professional som fulgte med kamera og se om du får et litt annet utgangspunkt.

Jeg bruker aldri kontrast for å øke kontrasten på et bilde.

Min mest brukte verktøy for kontrast justering;

Levels.

Highlight/Shadow.

Eksponerings justering i DPP.

Lenke til kommentar

Takker for tips arthon om kontrasten :)

Ja det med blitsen er at den har kilt seg fast, får den opp med og hjelpe den opp i det jeg trykker på knappen for og løsne den.

Har prøvd og rengjort med luft og børste rundt men det er ikke noe synligt som holder den nede, så det må ligge noe i det mekaniske der.

Bruker den aldri uansett, men det som er plagsomt er at noen av modusene så glemmer jeg og skru den av for hver gang.

Og det at kameraet må skrus helt av og så på igjen er litt vrien måte dem har laget det på.

Skal ut og skyte litt flere bilder nå siden været holder seg fint ut dagen.

Lenke til kommentar

Enig i at det er et godt tips å holde seg til Neutral style dersom du skyter i raw. Raw filene vil nok ikke bli mer utbrent av å øke kontrast i kamera, men det er absolutt en fordel om det er nogenlunde samsvar mellom hva du ser på kameraet og hva du får i raw filen. Spesielt om du aktivt bruker histogrammet for å sjekke eksponeringen. Histogrammet i kameraet er vel forøvrig basert på JPEG fremkallingen i kameraet, og dermed påvirket av Picture style?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...