Nortonis Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Hei jeg har litt problemer med mitt Canon EOS 550D med at hvitfargen på bildene mine blir så sterk at jeg ikke kan se noe detaljer på hvitt og det blender. Jeg prøver og justere litt i Lightroom på Exposure og diverse andre ting, men tar jeg det for langt ned til der jeg syns hvitfargen er ok så er jo resten av bildet for mørkt! Under farger der jeg kan tone ned de forskjellige fargene manuelt så mangler det hvit, kunne gjort det enkelt. Finnes det noe enkelt svar på hvorfor akkurat kun hvitfargen blir så intense på bildene mine ? PS! Jeg er ny ang speilreflex så håper det er en lett og forståling måte og forklare det på ) EDIT: Her er et eksempel: Endret 1. mai 2012 av NorTrek Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Når noe er brent ut i hvitt så er dataene borte. Et "hull" i bildet, som bare er rent hvitt. Skyter du i Raw kan du "hente inn" litt av det utbrente, hvis det ikke er for utbrent, men er det for lyst, så er det "borte". For eksempel - tar du bilde av en person i skyggen mot en lys himmel, så blir lett himmelen så lys at den blir helt hvit og utbrent - kameraet klarer ikke fange like mye dynamikk som øynene dine. Les for eksempel denne tråden. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Det er antakelig hvitpunktet i kameraet ditt som ligger for lavt. Men siden jeg er en veldig trofast nikonbruker aner jeg ikke hvordan du gjør det på en Canon. Men du kan jo gå inn og redusere kontrasten; det kan godt hende at det hjelper. Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 La til et bilde i første post, sånn du ser på husene der så blir veldig mangen bilder når det er noe hvitt på dem. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Prøv "recovery" i Lightroom, eller prøv å dempe kontrasten, som ble nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 "Recovery" funksjonen ble borte da jeg har oppgradert til LR 4, har den fått et nytt navn? Prøvde og ta ned contrast men da ble bare bildet hvitere og blessere uten effekt på hvitfargen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hvis du bruker noen av de andre kommandoene en full auto "grønn firkant" kan du justere eksponering-kontrollen til og enten undereksponere et bilde eller overeksponere et bilde. Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Bruker den en del på landskap, portrett osv men har samme problem der,men dem går vel under "semi" auto dem også. For bildet i seg selv blir jo ok men det er hvitfargen, undereksponere jeg med kameraet så må jeg vel booste det opp igjen i Lighroom og vil få samme hvite effekt eller ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Nei sålenge du har bildeinformasjonen vil du ikke få utbrente områder uten bildeinformasjon. Er det veldig vanskelige motiver med store kontraster kan du bruke en såkalt HDR funksjon ved og ta flere bilder med forskjellig eksponering og "sy" de bildene sammen igjen til et korrekt eksponert bilde. Endret 1. mai 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) "Recovery" funksjonen ble borte da jeg har oppgradert til LR 4, har den fått et nytt navn? Prøvde og ta ned contrast men da ble bare bildet hvitere og blessere uten effekt på hvitfargen. Med Highlights og Lights i LR4 har du samme funksjonen som du tidligere hadde i Recovery. Hold ned Alt-tasten når du drar i slideren for å se hvordan det påvirker utbrente partier. Edit: Du har ikke samme funksjonen. Du har betydelig bedre funksjoner. Endret 1. mai 2012 av Keyzer28 1 Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Virket forsåvidt det men ikke nok! Eneste måten jeg klarte det på va med og bruke adjustment brush og merke huset og ta ned eksponeringa, men det blir jo teit og gjør på hver hvite objekt Er det uansett vanskeligt og ta bilde av et hvitt hus med sola skinnende på eller skal det gå greit ? Ellers så er det nok og undereksponere ser jeg og så heller booste det i LR! Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Du må nok sørge for at du ikke brenner det ut i utgangspunktet. Eksponer så lyst som mulig - men uten at du brenner ut høylysen. Bruk høylysvarselet og histogrammet bak på kameraet aktivt, så du får det rett. Du bør også fotografere i RAW, og du gjør det enklere for deg selv hvis du sørger for at histogrammet du ser bak på kameraet stemmer med histogrammet du ser i Lightroom når du legger bildet over på maskinen. Dette gjøres ved å velge en av profilene i kameraet, og justere den så den blir så nøytral som mulig. F.eks. vil mye kontraster i kameraets jpeg-innstillinger lure deg til å tro at du har brent ut noe som egentlig ikke er utbrent. Ved å knote litt med dette vil du etter hvert vite hvor mye histogrammet kan klatre på høyreveggen uten at bildet blir ødelagt av utbrente lys. Det over gjelder kun hvis du skyter i RAW. Et annet tips er for øvrig at du tar disse bildene når sola ikke står sånn på himmelen at det skal veldig lite til for å brenne ut det hvite. Endret 2. mai 2012 av Keyzer28 Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Jepp skyter i Raw og jusere i lightroom, de jpg bildene kameraet tar syns jeg er veldig dårlige, blir veldig blesse og hvite generelt utover alt. Har tatt noen bilder samme plass i dag med litt undereksponering så jeg skal legge dem inn nå og sammenligne dem for og se om det ble bedre. Det er mye avansert og lære ser jeg ang de instillingene du sier så det er nytt for meg I dag brukte jeg CA modusen på hjulet som er litt mer justerbart en Auto og landscape, der kunne jeg stille ned mørkere og skal nå prøve det ut. Kommer tilbake med mer info Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Her er et bilde jeg tok i dag med lavere eksponering, har bare satt opp litt kontrast, oppskarping og justert fargetemp "]http://[/url] Man ser bildet er mørkere da jeg har brukt lavere eksponering, men igjen ser du det hvite skiller seg veldig mye ut her.. Ser ikke ut som noen av de semi auto programmene virker noe bra på den hvitfargen. Får lære meg og bruke mer manuell instillingen og se om jeg får det til sånn. Hva mener dere er feil her utenom brukeren lol, skal ingen av de autoprogrammene virke på hvitfarge med sol på ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Grunnen til at de hvite veggen blir såpass hvite, er at du har tatt bilde mens det er et meget hardt lys. Du kan dempe de hvite feltene noe med å dempe highlights - men med såpass hardt lys, vil det aldri bli 100% bra. Da er det bedre å vente til lyset er mykere. Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Grunnen til at de hvite veggen blir såpass hvite, er at du har tatt bilde mens det er et meget hardt lys. Du kan dempe de hvite feltene noe med å dempe highlights - men med såpass hardt lys, vil det aldri bli 100% bra. Da er det bedre å vente til lyset er mykere. Ok da er det forstått at det ikke er noe enkel vei utenom dette en og vente til solen er litt på vei ned/opp ? Fikk samme resultatet når jeg tok noe bilder av noen seilebåter som passerte også. Takk for tipset da jeg trodde det kansje va noe feil med linse/instilling i kameraet en plass. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Det er ingen enkel vei ut av slikt desverre - lyset er en av faktorene som bestemmer hvor bra et bilde kan bli. Det er mulig å bruke det harde lyset bevisst for å skape en effekt. Men da er det kort vei mellom suksess og fiasko edit: Hvilken versjon av Lightroom bruker du? Endret 2. mai 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Nyeste - LR 4,står det. Det gjør det - lengre opp i tråden enn jeg tittet Tror at justeringene som Keyzer28 kan avhjelpe noe i det siste bildet. Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Jepp takker for mye god info her, de justeringene jeg fikk der må jeg nok lese meg litt frem til for og finne frem i. Historiegram osv og hvordan sammenligne dem mellom kamera og pc. Har bestillet en 550d bok, samt en instruksjonsvideo på dvd om kameraet så tar jeg og studere det samt guider på nettet og mye prøving og feiling av og ta bilder 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå