Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne kjøpe en ny bolig som ligger til salgs for 1.000.000.

Jeg eier en selveierleilighet i dag som vil bli lagt ut til salgs for 1.050.000 og har med denne 900.000 igjen i lån.(Jeg vil bare selge om jeg får den andre boligen)

Dealen er at når jeg kjøpte leiligheten var jeg i full jobb, men nå er jeg student med 100 000 i inntekt fra arbeid + fullt stipend og lån 90 000.

Jeg har en samboer som har ca. samme inntekt + stipend og lån. Vi har 100 000 i egenkapital. Nåværende lån er bare mitt lån.

Jeg ser for meg at jeg "overfører" mitt lån til den nye boligen og får min samboer med på lånet, slik at det kan økes med det beløpet hun ville fått i lån. (300 000?).

Skal til banken, men ser for meg å måtte forsvare min sak og overbevise de skikkelig for å få dette til og vil dermed være godt forberedt.

Vil dette fungere?

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har mine tvil om at de godtar det, prøvde selv å refinansiere selveierleiligheten min fra 800 000,- til 870 000,- med en salgsverdi på ca 1,2mill, blankt avslag, og jeg er i fast jobb.. Men du burde nok ta en tur ned i banken å snakke med de, ikke ring eller send over nett, lettere å snakke med dem personlig!

Lenke til kommentar

Jeg fikk lånet av banken, men jeg fikk ikke lov til å ha begge lånene samtidig så jeg må selge min nåværende leilighet før jeg kan by på den andre :/ siden det tar litt tid er den sikkert solgt allerede da..

God info for andre er i vertfall at stipend og studielån teller som inntekt når du søker lån.

Lenke til kommentar

Syns det høres rimelig ut. For banken burde det ikke bety noe til eller fra om du bytter bolig, så lenge total gjelden er den samme. Kan skjønne at banken liker deg mindre som låntaker nå, uten inntekt, men det er nå det situasjonen er, og bankens risiko øker ikke ved at du har det samme lånet med sikkerhet i en annen bolig.

Det krever naturligvis at sikkerheten er minst like god.

Hvorvidt man får mellomfinansiering eller ikke i en slik situasjon, vil nok variere.

Det strengste vil være å kreve at du har solgt og gjort opp den gamle før du kjøper ny. Da får man ingen mellomfinasiering.

En mildere mellomvariant vil være at du solgt og kjøp, men ikke gjort opp ennå. Dvs. at du trenger en mellomfinansiering, men usikkerheten er vesentlig lavere fordi eksakt behov nå er kjent, både i forhold til beløp og tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...