Okeblol Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Har fått dilla på å legge filmer over på USB brikken og se de på TVn. Enten har jeg dårlig hørsel eller så er høyttalerne på TVn dårlig, men jeg synes i alle fall det er vanskelig å høre hva de sier i filmene, så jeg vil derfor få subtitle .srt filene lagt inn i filmen (er det dette som er hard-coded subs?) Handbrake kan ikke gjøre dette, og det står på wiki'en at .srt filer ikke kan hardcodes. Jeg prøvde lell og fikk en fil som var ca. 3 ganger større enn kildefila, og ingen subtitles. Det tok riktignok ikke spesielt lang tid, i motsetning til neste program; xvid4psp programmet får det til, men vokalsporet forsvinner (filmmusikk o.l gjenstår), og filene blir rundt 8 ganger større enn før jeg omkoder de. Det tar også ca 10 timer å kode om en film... Jeg har fulgt de guidene jeg tror er relevante på videohelp.com, uten at det ser ut til at det var så nyttig. Finnes det en kjapp måte å få subtitles inn i en film, uten at filstørrelsen blir større eller at bildekvaliteten forandes, og som bevarer lyden, og som ikke tar så lang tid? Gjerne link til en tutorial/guide hvis det er lettere! (googling på dette emnet får fram ca 100 lenker fra slike showelvare sider som prøver å prakke på deg programmer til 100vis av dollar) Endret 1. mai 2012 av Okeblol Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 .srt-filer er rene tekstfiler som du kan redigere i Notisblokk. Bare åpne ei .srt-fil du har så ser du hvordan de er laget og hvordan det funker. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Takk men jeg vet ikke helt hvordan det har med hva jeg spurte om? 1 Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Det første jeg skrev var litt flåsete, derfor skal jeg nå prøve å være litt mer konstruktiv. Jeg skjønte egentlig ikke problemet ditt, det var derfor jeg skrev det svaret og tenkte at da ville du kanskje utdype litt, noe du ikke gjorde. Når jeg skal se en film på et språk jeg ikke skjønner, har jeg under "subtitles" valget "open file", og da er det hele veldig enkelt. Det var derfor jeg ikke helt skjønte hva du ville fram til. .srt-filer er veldig enkle saker og burde derfor ikke være noe stort problem, det er enkle tekstfiler som alle lett kan lage sjøl; du skriver teksten og hvor langt ut i filmen den skal vises på skjermen. Om du forklarer problemet ditt litt mer inngående er det sikkert noen her som kan svare deg, for det kan være flere enn meg som ikke helt oppfattet hva du egentlig spør om. Endret 2. mai 2012 av ottoskj Lenke til kommentar
filmfan Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg ser mye pc-lagrede filmer på tv'n, og bruker da VLC som avspiller. HDMI kabel fra en bærbar til tv'n. Den bærbare er en 13" som står fast plasset bak TV'n og opereres med en fjernkontroll. Filmene ligger på serveren min i kjelleren og streames trådløst til den bærbare. Dersom filmen er i avi eller divx format er det bare å gi .srt fila samme navn som filmen (lagres på samme sted som filmen), så kommer subtitles automatisk ved avspilling. Hvis du har en tv med usb-inngang og ønsker å spille av derfra funker det ovenstående selvsagt ikke, da må subtitles hardkodes inn på filmen, eller konverteres til dvd format hvor subtitles legges inn. Litt mer omstendelig, men det funker bra. Om du kan spille av et dvd format fra usb plugget inn i tv'n er uvisst. Se evt linken http://www.videohelp.com/guides/how-to-hardcode-subtitles-to-avi-files-id1184 mvh Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Det med "subtitles" og "open file" som jeg beskrev var nettopp fra VLC player. Men jeg ser aldri film på tv, så den begrensning du beskriver er derfor ukjent for meg. Jeg kan likevel ha en mulig løsning: Bruk opptaksknappen du har i VLC etter at du har lagt til teksten, for jeg mener at VLC-spilleren tar opp det du ser på skjermen, og den nye videofila VLC lager tipper jeg kan brukes på tven din. Å legge inn teksten tar da like lang tid som å se filmen, så spesielt kjapp kan metoden neppe kalles. Men det melder seg sikkert flere ... Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Det trådstarter spør om her (etter hva jeg forstod) er om det finnes en enkel og kjapp måte å hardcode inn en subtitlefil inn i en video. Gitt at du har .avi filmer bør http://www.my-guides...t-recompression fungere (har ikke prøvd). Ellers er det vel mulig å google seg til noe. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Beklager om jeg var uklar, jeg vet ikke om noen annen måte å forklare det på, da jeg ikke er spesielt dypt inne i sjargongen i videoredigering. Det jeg trenger er at underteksten, som jeg har fått fra for eksempel en .srt fil, blir "brent inn" i bildet og altså en del av film-fila, altså at de 2 filene (filmen og underteksten) blir 1 fil. Problemet mitt var at jeg ikke har funnet en tutorial på hvordan jeg kan kombinere disse filene, uten at ting går til helvete. Med handbrake så ble filstørrelsen ca. 3 ganger større (jeg trenger altså å finne ut hvordan jeg kan gjøre ting med filmer i handbrake uten at den gjør noe med bildekvaliteten), men handbrake lar en ikke kombinere .srt filer og filmer. xvid4psp derimot greier å kombinere en film og en .srt fil, men lyden forsvinner, det tar ca 8 timer å gjøre det på 1 film, og filstørrelsen blir 8 ganger større... Håper jeg fikk forklart meg bedre. skal også se på guidene postet ovenfor, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå