balder Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Har ein Peugeot 406 1,8 bensin stasjonsvogn 1997 modell gått 190000. Har ein slags lyd framme som om det er noko som tar borti når eg kjører i viss fart. Slags romlelyd eller som det kjennes på rattet at det er noko som er borti. Trudde det var eine hjullageret som laget lyd, men ein verkstad seier at dei kan høre ein slags lagerlyd inne i girkassen(diffen). Hjullageret er ok. Det eine hjullageret framme har aldri vore byttet på bilen. Viss eit lager i girkassen er dårleg er det farleg å kjøre med? Kan eg kjenne dette på rattet? Korleis kan eg føle meg fram på feilen? Det var ein som sa at dette kan eg kjøre med i fleire år, men han har ikkje sjekket feilen. No lurer eg på om det er nokon her inne som kan forklare korleis eg kan føle det på bilen. Bilen går som normalt ellers. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Vibrasjoner fra dårlige lagre forplpanter seg så det er ikke uvanlig at du kan kjenne det på bilen. Spørs hvor lenge du kan kjøre med det. Få sjekket oljen på girkassa Lenke til kommentar
Indian Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Jeg fikk rumlelyd når jeg svingte til venstre og det var høyre endeledd. Du trenger noen til å feilsøke. Lenke til kommentar
balder Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Giroljen er nettopp byttet, men fortsatt rullelyd. Viss det er drivknute så vil vel den knase? Synnes det er foskjellig vibrasjon i rattet alt etter grovheten på asfalten. Merker det når eg trykker inn bremsen også for å stoppe bilen. Endret 2. mai 2012 av balder Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Drivknute trenger ikke knase. Det skjer når de er helt utslitte. Vibrasjon kan være steget før. Lenke til kommentar
balder Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 Jamn lagerlyd fra girkassen er det farlig da? Har kjørt eit år uten utvikling. Samme lyd om eg trykker inn clutchen eller setter bilen i fri Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Forresten så har jeg lest det du skrev om igjen. Du sier du har vibrasjon i ratt og det påvirkes av asfalten. Videre beskriver du vibrasjon i bremsepedalen når du bremser. Så sier du at du har en jamn lagerlyd, og at det er samme lyd dersom du trykker inn clutchen. De to først her, vibrasjon i bremsepedal: kast i bremseskiver, bytt bremseskiver. Dersom bremsesko henger på skive, vil det skape vibrasjon under kjøring hele tiden. Såfall bytter du caliper eller overhaler. Vibrasjon i ratt som påvirkes av asfalt. Dersom det foreslåtte bremseproblemet er sjekket ut av verden, er det nærliggende å tenke på balansering av dekk. Så sier du at du har en ulyd som du tenker at er fra girkassen. Dersom en bremsekloss henger, så vil det bli en ulyd, så det kan jo være relatert til det andre symptomet du beskriver. Videre sier du at du trykker inn clutchen og det er samme lyd. Jeg går da ut i fra at du står stille med clutchen trykket inn. Da er selvfølgelig ikke lyden fra girkassen, siden ingenting i girkassen roterer (utenom utløserlageret, men det kan jo ikke lage lyden når du kjører uansett, for da er det jo ikke i bruk). Da er det selvfølgelig nødt til å være noe annet som lager lyden. Da er det servopumpe, vannpumpe, dynamo, viftereim eller registerreim. Sannsynligvis. Varierer lyden i forhold til antall omdreininger da? Lenke til kommentar
balder Skrevet 2. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Når eg skriver når eg holder clutchen inne er når bilen er i bevegelse uten belastning. Samme når den står i fri og slipper den nedoverbakke. Viss bremsene henger inn på så vil vel det lukte svidd av bremsene og det gjør det ikkje. Det er ikkje kast i skiven, men kjennes meir som det er noko som skraper bort på noko. Samme som du sykkler og kjenner skjermen tar borti hjulet. Skjønte du den:) Endret 2. mai 2012 av balder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå