Gå til innhold

Spørsmål til SSD-brukere: Hvor mange GB bruker du?

35 stemmer

1. 1. Hvor stor SSD skal jeg kjøpe?

• 60-64GB
      0
    • 80-120GB
      6
    • 128GB
      16
    • Større+?
      13

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en SSD men jeg er usikker på hvor mange GB jeg skal ha/trenger.

På SSDen kommer jeg til å ha: Windows 7, Photoshop, After Effects, Sony Vegas, spill som BF3 og Steam spill og annet hvis jeg har plass.

Hvor mange GB tror dere jeg trenger? Vil 60GB holde? Vet at Windows 7 tar sånn 10-12GB så da har jeg rundt 50GB igjen.

Mange GB har dere på SSD'en deres? Og har dere mange programmer, kanskje lignende de jeg har tenkt å ha på min? Er det plass til alt?

Ser også at MPX har tilbud på Corsair Force Series 3 60GB. Tenker jeg går for denne hvis jeg skal ha meg en SSD på 60GB.

Så hva mener/synes dere? :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Windows 7, komplett utviklingsmiljø for Java, SWTOR og Skyrim installert på SSDen, og har 45GB ledig av 120GB.

Hadde 80GB SSD før, men syntes det ble for smått.

Edit: Windows-folderen tar 17GB her.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg ville nok gått for minimum 90gb, men anbefaler 120gb så du har litt å gå på. Det er riktig at 10-12gb til windows, men så kommer drivere, office, et par spill og photoshop. Jeg sitter av 120gb (111gb effektivt) ca. igjen med 90gb.

Har aldri vært fan av å sprenge kapasiteten på lagringsmedier.

Lenke til kommentar

Problem nr 2 er "C: forelskelsen" til programer som du kan møte på underveis.

Det vil si at programmer som du kjører stuer og stapper data inne i AppData mappa for eksempel, og at denne blir stor og feit på mange Gb er ikke rart.

Beste løsningen er minimum 128Gb SSD, men har du råd så gjerne mer avhengig av hvor lenge du skal kjøre systemet, for plassen den spises raskt opp.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt Crucial m4 SSD 2.5" 128GBSATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/175MB/s read/write eller Intel SSD 520 Series 120GB 2.5"SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/500MB/s read/write SSD disk isteden for consair sandforce.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Planen var å ikke bruke atlfor mye penger på SSD ta jeg tenker jeg kun vil prøve ut å se hvor raskt det er, og forsatt ha penger igjen til kabinett og vannkjøling i PCen min. Etter å ha sett oppstartstiden og loading av Photoshop så ser det veldig deilig ut med en SSD.

Men har lest at det ikke er så mye vits å ha spill på SSD'en da disse ikke lastes så mye raskere? Da forsvinner ihvertfall en par og 10GB.

Men det høres ut som at dere bruker fint opp 60GB så da må jeg nesten gå for en større en. Kanskje prisen på SSD synker etterhvert? Kanskje en 80GB? Går jeg tom for plass så kan jeg sikkert enkelt flytte over det jeg bruker minst, på en snurredisk?

Hvis jeg skal ha større enn 64GB så tenker jeg å gå for Crucial M4 sine SSD'er da etter hva jeg har lest skal være ganske så gode, så det har jeg inne :) Ellers takk for tipset LMH1.

Lenke til kommentar

Steam-mappa mi er på 39gb, så den har jeg på annen disk. (snip)

Om man har et Steamspill man gjerne skulle kjørt fra SSD, er det verdt å ta en titt på Steammover. Det flytter spill og lager symbolsk link automatisk.

Såååå dårlig tid har jeg ikke når jeg skal spille, og RAIDet jeg har leverer mer en raskt nok, så den mappa ligger og koser seg på 1.5tb disken min :D

Lenke til kommentar

Jeg har et system med Windows for spilling som har 80+40GB SSD. Jeg har ikke mer ledig diskplass og vil måtte avinstallere spill når Diablo III kommer. Jeg har også måtte avinstallere ting når Skyrim kom ut. Min plan er å putte inn en eldre ubrukt 750GB disk og ikke lengre ha spill på SSD, men la Windows ligge der alene.

Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg alt av programmer, spill, OS osv liggende på en snurredisk og jeg har kun brukt 250GB.

En SSD på 256GB tror jeg ikke blir nødvendig i første omgang.

Blir spill raskere med en SSD disk? Hvis nei så kommer jeg kun til å bruke SSD'en til operativsystem, og nevnte programmer i førstepost. Kan dette ta mer enn 80/84GB?

Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg alt av programmer, spill, OS osv liggende på en snurredisk og jeg har kun brukt 250GB.

En SSD på 256GB tror jeg ikke blir nødvendig i første omgang.

Blir spill raskere med en SSD disk? Hvis nei så kommer jeg kun til å bruke SSD'en til operativsystem, og nevnte programmer i førstepost. Kan dette ta mer enn 80/84GB?

For å svare kontant.

Blir spill raskere? Lastetiden blir kuttet ja, men om du får mer FPS? Nja, men i de tilfellene hvor man kan se en liten boost så snakker vi 1-2 FPS.

Lenke til kommentar

Det er all lasting/respons ifm spill, programmer og os som blir raskere. Resten må gpu/cpu ta seg av.

For min del så kjører jeg enkelt istedet for å splitte og ha det som skal kjøres på forskjellige drev/disker når prisene har blitt såpass gode for store ssd'er.

Lenke til kommentar

Oi.. så en video på YouTube, tok Crucia m4 SSD 13sec å laste et mission i BF3, og 37sec på en snurredisk. Akkurat det jeg trenger.

Tror det eneste spillet jeg kommer til å ha på SSD'en blir BF3 atm.

Lenke til kommentar

128GB er minimum synes jeg. Har stort sett Windows, Pro Tools og alt av programmer som brukes ofte på SSD, mens spill og annet går på vanlig disk. Det blir fort en 80-90GB uten å legge inn mer enn det nødvendigste. Husk også for all del å ikke ha brukerne på SSD-disk (inkludert documents, music osv.), da dette fort sluker plass.

Med det sagt så merker jeg ikke så stort forskjell i det daglige, annet enn at Windows starter opp litegrann fortere og at det å laste skrivebordet aldri blir sirup.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Merker du ikke stor forskjell? :/

Blir det bortkastet penger å gå for SSD?

Leste også at det er best å gå for små men mange av SSDer. Hva mener dere? Kan jeg ikke først gå for en 64/80/84GB for OS, Photoshop, Vegas og BF3 og så evt kjøpe en til hvis jeg trenger mer plass?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Bortkastet er det ikke men vil anbefale det for laptop først og fremst.

Så hvis man også er opptatt av støy så kan SSD anbefales.

Foreløpig er det problemer med å ha 2 STK SSD med raid 0, men ytelsen blir bedre.

Det er bare trim som forsvinner der.

OCZ RevoDrive 3 X2 er vel også veldig bra men støtter ikke alle hovedkort.

Man kan jo håpe på Western Digital VelociRaptor 1 TB får hybrid SSD så kan man muligens droppe SSD i stasjonær der verken strømbruk eller støy er så veldig stort problem.

Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å kjøre noe RAID ennå :p

Men hvordan er det med installering av programmer? Er jeg nødt til å velge plassering hver gang jeg skal installere noe hvis jeg skal ha noe på SSD'en og noe på harddisken? Er ikke dette veldig tungvindt?

Frister veldig mye med OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB som komplett.no har på tilbud, men leste på tomshardware som hadde en stor test med flere SSD'er, at leverte kun 3.5x bedre ytelse enn en 2 TB Barracuda XT? Er dette veldig ille og kan bare se langt ifra den OCZ SSD'en hvis jeg vil merke forskjell på en SSD og hdd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...