Grongster Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Håper dette er riktig sted å spørre, men jeg er blitt innkalt til Garden neste år, og har et par spørsmål: 1. På sesjon del 2 fikk jeg beskjed om at jeg ville få en mer administrativ rolle i garden. Noen som vet forskjellen på denne typen rolle og det som da er standard gardist? 2. Hvordan er kravet til fysisk form i garden? Jeg er pdd. i veldig dårlig form, men tenkte å bruke tiden fram til August på å trene meg opp. Lenke til kommentar
roggan89 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Fysiske krav For vanlig førstegongsteneste er det generelt sett ikkje nokre fysiske minstekrav, men du må vere tenestedyktig etter sesjon del 2. Alle soldatar har likevel testplikt på øvingane: 3000-meter Hangups Pushups Situps Det vil seie at du må gjennomføre øvingane (til vanleg under rekruttskulen og ved dimisjon), men at det ikkje er nokon formelle minstekrav. Merk: Ein del tenestetypar i førstegongstenesta har minstekrav til mellom anna 3000-meter og andre fysiske testar. Du finn meir om desse krava under kvar enkel tenestetype. hentet fra forsvaret.no Lenke til kommentar
roggan89 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 har ingen erfaring med garden men har lest litt innpå www.forsvaret.no Garden har to typer gardister: Paradegardist og Vaktgardist. Siden paradegardistens stillinger krever annen type utdanning, utdannes de ikke som vaktsoldater, de går derfor ikke vakt. Paradegardister besitter stillinger som hele troppen, kompaniet eller bataljonen benytter: Som paradegardist kan du tjenestegjøre som: bilmekaniker vognfører slottsdonnans personellassistent postmann skytebaneassistent presteassistent velferdsassistent idrettsassistent læremiddelsentralassistent presse- og informasjonsassistent regener med at administrativ stilling inngår under noen av disse viss du ikke skal ha vakttjeneste =) Lenke til kommentar
Teig Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) har ingen erfaring med garden men har lest litt innpå www.forsvaret.no Garden har to typer gardister: Paradegardist og Vaktgardist. Siden paradegardistens stillinger krever annen type utdanning, utdannes de ikke som vaktsoldater, de går derfor ikke vakt. Paradegardister besitter stillinger som hele troppen, kompaniet eller bataljonen benytter: Som paradegardist kan du tjenestegjøre som: bilmekaniker vognfører slottsdonnans personellassistent postmann skytebaneassistent presteassistent velferdsassistent idrettsassistent læremiddelsentralassistent presse- og informasjonsassistent regener med at administrativ stilling inngår under noen av disse viss du ikke skal ha vakttjeneste =) Dette stemmer ikke. Man kan i hovedsak dele Garden opp i tre ulike "enheter": - Kp 1, kp2 og kp4 (geværkompanier): i disse kompaniene finner man det vanlige folk ofte tenker på som "vanlige" gardister. Disse gardistene er vaktgardister, men får også mye felttrening og har sammen med kp3 ansvaret for det høytidelige ved statsbesøk o.l. - Kp3 (drill og musikk): dette kompaniet består kun av gardister utdannet innen musikk og drill. Disse står ikke vakt og har minimal til null felttrening. - Kp5: dette kompaniet har støtteansvaret i Garden. Her finner man sjåfører av ulike slag, velferdsassistenter, sanitet, slottsordonannser o.l. Disse står meget sjelden vakt, men det skjer ved spesielle tilfeller. Det er i dette kompaniet du vil havne hvis du skal ha en administrativ stilling. Edit: du kan lese mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Majestet_Kongens_Garde Endret 1. mai 2012 av Teig 1 Lenke til kommentar
roggan89 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) informasjonen er tatt fra forsvaret.no. som sakt har jeg ingen erfaring. prøvde kun å hjelpe, men er i ferd med å be forsvaret oppdatere sidene sine. http://forsvaret.no/...vaktsoldat.aspx Endret 1. mai 2012 av roggan89 Lenke til kommentar
Importør Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Håper dette er riktig sted å spørre, men jeg er blitt innkalt til Garden neste år, og har et par spørsmål: 1. På sesjon del 2 fikk jeg beskjed om at jeg ville få en mer administrativ rolle i garden. Noen som vet forskjellen på denne typen rolle og det som da er standard gardist? 2. Hvordan er kravet til fysisk form i garden? Jeg er pdd. i veldig dårlig form, men tenkte å bruke tiden fram til August på å trene meg opp. Tips fra dimittert "soldat"; Drop hele millisen! Hvis du ikke har noen planer om å fortsette der, så har du mest sannsynlig kastet bort et år. Start på utdannelsen din! Eller få deg ett helt år med arbeidserfaring + masse penger til utdanning/andre ting(bil,ferie osv). Hvis du er ute etter en "opplevelse" ta deg heller et år på folkehøgskole isteden. Der kan du oppleve mye mer morsomt en triste dager foran slottet eller kalde og døds-kjedelige felt uker. Ta deg et år på Bali, Kina, eller Japan. Også hvis du tror; fremtidig arbeidsgiver er veldig interessert i om har fullført førstegangstjenesten så tar du FEIL! Har 2 jobber nå. Vært på 12 jobb intervjuer; Da jeg hadde med attest fra militæret så sa de fleste: "Den er jeg ikke veldig interessert i å se". Den er kun fin å ha hvis du skal bli politi, vakt på et hotell/butikk/Securitas , fengselsbetjent eller en annen under-paid jobb. Hvis du har store ambisjoner her i livet, ikke sats på Forsvaret. Enkelt å greit. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Importør: Snakker om å male fanden på veggen, selv om du ikke hadde et kongeår gjelder ikke dette alle som er i forsvaret. Kan forsåvidt forstå at vakttjeneste ikke er det artigste, ei eller gardens fokus på SLO og vask, men forsvaret er jo så mye mer. Jeg hadde et kongeår i Panserbataljonen, et år jeg virkelig ikke ville vært foruten. Tjenesteuttalelsen min, kombinert med min gamle vognkommandør som referanseperson, var så absolutt til min fordel når jeg skulle søke sommerjobber. Det har gått to år siden jeg dimma, men har fortsatt så godt som daglig kontakt med både nevnte vognkommandør og flere kompiser jeg tjenestegjorde med. Venner fra forsvaret er ikke som andre venner, man bor så tett på hverandre og jobber såpass tett sammen at de som blir venner, de holder sammen lenge. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Snip Så du kan svare for alle som har vært i forsvaret? Jeg har vel hva man kaller store ambisjoner i det sivile med lang utdannelse osv. men ville ikke vært foruten forsvaret. Noen har det drit morsomt andre har det drit kjipt verre er det ikke, personlig kunne jeg ikke tenkt meg et bedre år. Til og med et år med luksus i Thailand betalt av en eller annen random dude frister ikke framfor forfrysningene på tærne, de veldig våte dagene og de søvnløse nettene, selvom jeg nå nesten 2 år etter ennå kjenner at tærne er vonde når jeg fryser. så tips fra dimmitert soldat: gjør det beste ut av alt. Ikke la andre si hva som er morro osv. jeg kan bare fortelle hva jeg opplevde som Killswitch sier forsvaret er mye mer enn vasking og SLO selv om det kan føles sånn til tider. Jeg var hundefører i luft på Rygge og hadde det knall, lærte masse og fikk ro i sjelen at mine dager som orienteringsløper ikke var glemt da vi var på mestrings øvelsen. Når du sitter midt i Østfold skogene og har spist maks 2000 kalorier på tre dager og skal prøve å finne raskeste veien hjem, med en litt forfryst tå, og alle rundt deg begynner å mase på hvor vi er og ingenting stemmer på kartet(mind you vi var alene ingen offiserer eller befal osv de hadde vi bare over samband som ikke var mulig da det var et mindre fjell mellom oss og befalet). 30 minutter senere og strak gange vestover så ser du akkurat hvor du er og at det er 5 min igjen av gåinga, jeg sier bare dat feeling. Når vi da også grusa alle de andre lagene med henholdsvis 1 time og 2 og en halv time på å nå målet blir det beste feelinga ever. Og som Killswitch sier vennene i Forsvaret er ikke som andre venner. Jeg er vel ikke en type som er så hipp på å holde kontakten med gamle venner jeg siger litt vekk om jeg ikke får sett dem og snakket på en stund. Men de i Forsvaret chatter jeg med rett som det er, mye mer enn de jeg var på skolen sammen med. Reunion fester og møter opp på basen og hilser på hundene og befalet, før vi drar til Oslo på fest osv. det er good times. Det var et eget bånd som knytter seg når du hater sammen med noen være firbeint eller tobeint(hate er lov etter 18 timer på OP, og du har sittet i en sovepose og jerven duk i alle de timene og ingenting skjer, maten er kald for termosen lakk varme som bare det, hunden nekter å legge seg slik at den kan varme meg osv. good times) Som sagt kan ikke garantere at du kommer til å like deg der, men ikke tro at alt i forsvaret er hel svart selv om noen svartmaler oppleggett. Om du syntes det er kult eller ikke er helt og holdent opp til deg. Over til et av spørsmålene da: Men de på vernepliktskontoret kan vel ikke si hva du skal bli inne i Garden dette er vel de i Garden som ordner hvor du havner hen. Du har ennå sjansen på noe mer enn en admin jobb om det er det du har lyst til.Det er bare å sette seg i sælene fra nå til august/september. Det er langt tid om du gjør tingene riktig og ikke så lang tid om du ikke gjør noe med formen, men om du gjør dine ting riktig er det ikke vanskelig å komme i bra form på den tida. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå