TheClown Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hei diskusjon punktum enno. Jeg planlegger for tiden noe som skal bli et stort MMO-spill basert på en tv-serie. Spillet blir en Facebook-applikasjon og jeg ser for meg en relativt lang utviklingstid. Jeg prøver derfor å planlegge så mye som overhode mulig på forhånd. Jeg har kommet til det punktet hvor jeg leter etter frameworks, kodesnutter og systemer som kan gjøre programmeringen min enklere. Av de jeg allerede har kommet frem til at jeg skal bruke følgende ting: Smarty - Template-system som gjør at jeg enklere kan skille mellom html og php i koden xpdo - Lager objekter av tabeller i databasen som gjør at spørringer kan gjøres i en pen oop-måte. Det finnes kanskje et samlebregrep for slike type "systemer", men jeg er ikke sikker på hva det kalles. Jeg leter altså etter ting som kan gjøre større prosjekter enklere å utvikle. Jeg skal programmere hele systemet i OOP, om det har noe å si. Feillogging, session-behandling osv. Om dere har noen erfaring med slike ting, post det her All hjelp mottas med et stort takk. Pling på meg om dere trenger mer detaljer rundt prosjektet Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Med mindre du trenger noe av det Smarty har å tilby av funksjonalitet, så kan du like så godt bare bruke PHP. Det var jo tross alt et slags template-språk til å begynne med. En template-motor trenger i bunn og grunn ikke være stort mer enn et array populert med dataen din, extract for å sette variabler og require for å inkludere templaten. Hvis du ikke vil skrive det selv, så vil jeg i hvert fall anbefale å titte på Twig. Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Tja. Godt poeng, men jeg har erfart av Smarty er ganske godt optimalisert, og dette kommer uansett ikke til å være snakk om store filer uansett. Hele appen skal bruke ajax slik at det bare loades små deler av siden om gangen. På denne måten må minst mulig loades, noe som er en fordel når man lager Facebook-app fordi den returnerer error om den ikke får svar fra serveren i løpet av 4-10 sekunder (husker ikke helt hva tidsrammen er). Grunnen til at jeg vil bruke Smarty er egentlig fordi jeg har gjort dette i maaaange av mine tidligere prosjekter. Jeg liker syntaksen og hvordan den har mange muligheter, som man ikke trenger å bruke med mindre man vil. Tror ikke en parser jeg lager selv vil være i nærheten like bra. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Tror ikke en parser jeg lager selv vil være i nærheten like bra. Du ville jo ikke ha laget din egen parser hadde du gjort noen av delene jeg foreslo. Endret 5. mai 2012 av Jonas Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Hva med å bruke CodeIgniter? Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 til styling/css kan du se nærmere på LESS, eller SASS... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå