bapeape Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 OPPGAVE 1. Bjelken AB er belastes med en last F = 20 kN. Bjelken er opplagret i B, og den er festet til veggen med et stag fra A, se figur. a) Regn ut kraften i staget AC og opplagerkraften i B. b) Beregn største bøyemoment som opptrer i bjelken. c) I staget AC benyttes et materiale med flytegrense 300 N/mm2. Sikkerheten mot flytning skal være 2,5. Beregn nødvendig diameter til staget når staget er et massivt rundt stag. (hvis du ikke fikk til oppgave a) så setter du kraften i staget lik FAC = 30 kN) Kunne noen vært super greie og forklart meg litt grundig hvordan man løser en slik oppgave? Tusen takk Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Lar vær å svare inntill jeg ser om det er andre som husker stoffet bedre enn meg. I alle fall så fant jeg en ganske bra link, synes jeg. http://www.slidefinder.net/l/leksjon_mekanikk_297_353_bøyning/leksjon-14/10442495 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Hei, satt og moret meg litt med denne i går kveld og poster et forslag til svar. Når jeg løser sånne oppgaver, så henger jeg meg ikke opp i å løse oppgaven etter rekkefølge a) b) c) F står vinkelrett (normalt) på bjelke. Kraft kan derfor benyttes uten å dekomponeres. (Fx= 0 og Fy=20 kN) C) klarer du sikkert selv! nøtt.pdf Endret 2. mai 2012 av Luske_Ludvig 1 Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Oppgave a. Tegn et fritt legeme diagram for bjelken. En tegning du tegner på alle krefter som virker. Reaksjonskreftene i B, kraften F og kraften i staget. Slik som dette; Så setter du opp moment- og kraftlikevekt likningene, ut i fra tegningen ovenfor. Summen av moment = 0Nm, og (Summe tegn)F=0N (Husk; moment = arm * kraft) Deretter løs for de ukjente. Oppgave 2. Her må du legge inn snitt mellom hver kraft som virker Deretter løse for bøyemomentet. Legger ved et vedlegg som viser hvordan man gjør dette. (En foreleser på UiA, som har skrevet det) http://www.filedropper.com/internal-effects-in-beams Oppgave 3. Denne kan jeg ikke. Men ikke stol på alt jeg sier. Kanskje arne22 kan se over hva jeg har skrevet, og se om han er enig. Endret 2. mai 2012 av pistasj Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Dette er virkelig ikke greit og forstå, takk for løsningsforslag, nå har jeg i allefall noe og se etter Lenke til kommentar
Nader Afani Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 hei på dere jeg har et problem med en mekanikk oppgave er noen av dere kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Hei, velkommen som bruker av forumet. Post oppgaven, så har jeg noe å more meg med! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå