dostojevski Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Helinkapslende drevrammer ala SilentDrive virker jo å være en effektiv løsning på støy fra hd. Imidlertid er det jo ikke akurat anbefalt å putte varme disker inn i denne soveposen. At det ikke er sunt for disken er jeg altså klar over, men hva blir konsekvensene av å bruke en slik på feks en WD Raptor? Ca. hvor lang tid vil disken overleve? Hvis disken går fløyten etter en uke eller oppfører seg unormalt er det selvsagt uaktuelt, mens feks. en halvering av forventet levetid er jo noe en kan akseptere. Noen som tør å begi seg ut på en kvalifisert gjetning her? Erfaringer? Lenke til kommentar
Star Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 IBM -> varme -> dør etter en uke Har selv en WDC og en WDR Knallfornøyd, og selv inni mitt tower inni en cooler som ikke er i bruk holder begge diskene under 40c Tror ikke det er noe hurtig død.. litt redusert levetid kanskje... lite.. sjekk med et temp. måle prog:) star* Lenke til kommentar
t3p0s3 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hvordan kan et prog måle tempen på diskene dine? Er det en tempmåler på diskene kanskje? Eller bare gjetter programet? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hvordan kan et prog måle tempen på diskene dine? Er det en tempmåler på diskene kanskje? Eller bare gjetter programet? Litt interresant å vite hvor på diskene den måler ja, alle mine disker er ihvertfall glovarma på selve den metallplata som er på "toppen" av disken. AtW Lenke til kommentar
Bach Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 På både Seagate 7200.7 og Maxtor D740X ser det ut til at føleren sitter på printet. Tror ikke den måler tempen inne i disken, men heller noe i retning av lufta på undersiden av printet. Omtrent som termistoren i prosessorsokkelen. Tror det skal bli forferdelig varmt før lageret i motoren skjærer seg eller platene og ramma slår seg. Problemet med enkelte serier fra IBM var vel at elektronikken røk. Vet ikke om tempen inne i disken kan påvirke lesehodene? Men de er styrt av en ganske kraftig magnet. Bare tenker litt høyt her... og jeg er trøtt. Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Hvis du er redd for temp'en på diskene dine kan du jo sjekke med DTemp som holder rede på disk temp'en ved å lese fra S.M.A.R.T. Har målt hvordan denne måleren stemmer med virkeligheten (lasermålt disken og sammenlignet) og kommet fram til at DTemp holder seg innenfor +-3 grader, noe jeg må si er svært bra. [infected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå