sivertaa Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hei, jeg skal snart opp til privatisteksamen i Matematikk X. Ett av opplæringsmålene innenfor faget er: "planlegge, utføre og presentere en oppgave knyttet til statistiske anvendelser av sannsynlighetsregning i hypotesetesting eller utvalgsundersøkelser" Dette opplæringsmålet blir dekket igjennom denne oppgaven: "Gjør en undersøkelse der du finner et konfidensintervall for forventningsverdien til en variabel. Ta gjerne flere stikkprøver og regn ut konfidensintervaller med forskjellige konfidensnivåer. Finn ut mest mulig om intervallene." Men for og få gjort dette må jeg finne på noe og studere. Jeg har ikke kommet opp med en god oppgave selv så jeg håper det er noen her som har noen idéer til en oppgave. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hei, jeg skal snart opp til privatisteksamen i Matematikk X. Ett av opplæringsmålene innenfor faget er: "planlegge, utføre og presentere en oppgave knyttet til statistiske anvendelser av sannsynlighetsregning i hypotesetesting eller utvalgsundersøkelser" Dette opplæringsmålet blir dekket igjennom denne oppgaven: "Gjør en undersøkelse der du finner et konfidensintervall for forventningsverdien til en variabel. Ta gjerne flere stikkprøver og regn ut konfidensintervaller med forskjellige konfidensnivåer. Finn ut mest mulig om intervallene." Men for og få gjort dette må jeg finne på noe og studere. Jeg har ikke kommet opp med en god oppgave selv så jeg håper det er noen her som har noen idéer til en oppgave. Her er det jo kilovis med muligheter! Ta et naturlig fenomen som ikke gir eksakt resultat hver gang, og get crackin'! Må selvsagt være sikker på at sannsynlighetsfordelingen er normalfordelt da. Du kan for eksempel måle: Høyden på alle i klassen Hvor langt et papirfly går når du kaster det x ganger Klassens ytelse på coopertesten Hvor fort vann renner ut av en vannflaske holdt opp ned, målt x ganger Hvor mange biler som passerer en gitt vei klokken 12, målt mange dager. Kort sagt, alt som er noe villkårlig, men som har en forventningsverdi, stort sett! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå