Emancipate Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hvordan får jeg teksten i formelen til å sitte på samme linje som teksten ellers? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Etter litt googling og leiting: Sjekk i innstillingane, Tools --> Options --> LibreOffice Writer/Web --> Formatting Aids og sjekk at «Math baseline alignment» er haka av. Om det er det, prøv å skru det av og på. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Det var allerede slått på. Så jeg slo den av - ingen forskjell - og på igjen, fortsatt ingen forskjell. Men uansett så har jeg droppet LibreOffice fordi den ikke støtter farger i formlene (unntatt et par ferdigdefinerte og ubrukelige farger). Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Forøvrig såg eg same oppførsel som deg til å byrje med. Fyrst rota eg litt rundt i posisjonsinnstillingane for formlar i Formel-stilen (sjå vedlagt skjermskot) utan hell. So googla eg litt og kom då over nemnte avkrysningsboks. Etter å klikka på den virka det plutseleg. Eg laga eit nytt dokument ein eller to gonger medan eg dreiv med dette, so er usikker på kva som gjorde utslaget, virka litt tilfeldig ... Menmen, har tydelegvis ingenting å seie for deg, og sjølv bruker eg LaTeX, so eg kjem ikkje til å prøve å finne ut av det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Grunnen til at det virker for deg nå er at du ikke har a^0 med i formelen. Men vi gir opp dette. Jeg begynte heller med MathJax (med latex-syntax) og det gir bedre resultater. Selv om det er endel andre ting jeg ikke har funnet ut av. En av de er at jeg vil ha ting under hverandre i kolonner, men det funker ikke skikkelig. Det er dette jeg har: \begin {align} (&a^2)^3 = \\ (&a^2)(a^2)(a^2) = \\ &a^2 \cdot a^2 \cdot a^2 = \\ &a^{2+2+2} = \\ &a^{2\cdot3} = \\ \end {align}\ To problemer: Ved bruk av align kommer det et åpenrom mellom første parentesen på linje 1 og 2 og a på de respektive linjer. I tillegg vil jeg at a nr. 2 og 3 på linje 3 skal komme under tilsvarende aer på linje 2. Sånn det er nå er de jo ca under, men jeg vil gjerne vite hvordan jeg gjør det eksakt. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Grunnen til at det virker for deg nå er at du ikke har a^0 med i formelen.*flaut* Orsak. Jeg begynte heller med MathJax (med latex-syntax) og det gir bedre resultater. Selv om det er endel andre ting jeg ikke har funnet ut av. En av de er at jeg vil ha ting under hverandre i kolonner, men det funker ikke skikkelig. Det er dette jeg har: \begin {align} (&a^2)^3 = \\ (&a^2)(a^2)(a^2) = \\ &a^2 \cdot a^2 \cdot a^2 = \\ &a^{2+2+2} = \\ &a^{2\cdot3} = \\ \end {align}\ To problemer: Ved bruk av align kommer det et åpenrom mellom første parentesen på linje 1 og 2 og a på de respektive linjer. I tillegg vil jeg at a nr. 2 og 3 på linje 3 skal komme under tilsvarende aer på linje 2. Sånn det er nå er de jo ca under, men jeg vil gjerne vite hvordan jeg gjør det eksakt. Antar du vil ha fyrste a på kvar linje rett under kvarandre (elles kunne du berre putta & før parentesane i dei fyrste to linjene). Er dette godt nok? \begin{align} &(a^2)^3 = \\ &(a^2)(a^2)(a^2) = \\ &\phantom{(}a^2 \cdot a^2 \cdot a^2 = \\ &\phantom{(}a^{2+2+2} = \\ &\phantom{(}a^{2\cdot3} = \end{align} Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Antar du vil ha fyrste a på kvar linje rett under kvarandre (elles kunne du berre putta & før parentesane i dei fyrste to linjene).Ikke bare første a, men alle a skal under hverandre: Er dette godt nok?Det er bedre, men ikke perfekt. Momenter: 1. Virker lite generelt å måtte legge inn en falsk parentes. Hvis jeg skal legge aene under hverandre i dette stykket er jeg tilbake til start med et "hull" foran aen i linje 2: \begin{align} &abc = d \\ zyx&ab = 8 \\ \end{align} 2. a nummer 2 og 3 i linje 2 og 3 er ikke over hverandre. Det bare ser sånn ut fordi skjermen har så lav oppløsning, og det er en ren tilfeldighet at \cdot har ca samme bredde som )(. Hvis man zoomer inn ser man at det er rimelig skeivt. Det er ikke det at det ser så ille ut, men jeg skulle gjerne lært meg dette på den riktige måten til neste gang. For avhengig av stykket er det ikke alltid mulighet for å legge inn falske tegn. Selv om det var et bra triks. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Forresten la jeg plutselig merke til at det der hadde et stort problem, nemlig at det fortsatt er et hull. Bare at det er flyttet til foran parentesen, noe som gjør at margen blir ujevn sammenlignet med andre stykker på samme side: Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Trur eigentleg det er eit ganske uvanleg krav (personleg hadde eg ikkje gadda, ser ikkje poenget), so eg veit ikkje om det finst nokon «riktig» måte. Eg kan lage ein stygg hack som fungerer i LaTeX (men tilsynelatande ikkje med MathJax, etter denne sida å dømme), men veldig generell er den ikkje. Biletet ditt i førre innlegg virker ikkje forresten. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 Jeg skulle gjerne strøket ut noe i en brøk på denne måten: Jeg har \cancel installert, men den jeg får den jo ikke til å virke på tvers av en brøk. Og det er jo ingen andre steder man stryker enn i en brøk, så hva skal man da med \cancel? Jeg begynner å lure på om de som har lagd latex er riktig logga på. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Sjølv om syntaksen er lik, er ikkje MathJax det same som LaTeX. Når det er sagt, er det ingen rett fram måte å gjere det der på med LaTeX heller, men so er poenget at du skal skrive slik: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå