Gå til innhold

Sydentur til Alanya?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har da tenkt å kjøpe flybilletter for familien i nær framtid.

Ser på Alanya, og ser utrolig interessant ut.

Masse fine strender, resturanter, pub og diskoteker.

Blir da en familie på en gutt på 17, en jente på 15, og to voksne.

Først og fremst, så har jeg noen spørsmål (håper noen har vært der!):

Er det mange sånne marked der hvor de selger fine klær? Tenker hovedsaklig på sommerklær (shorts, t skjorter), noen mote klær som jeans, skjorter og sånt, både gutter og jenter. Også litt hatter, solbriller, klokker "accessories".

Tenker også på grader, vær og sånt. Har de nok av det? Ikke minst mat!

Håper på svar!

Trenger å velge snabbert :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg var der i juli/august. ALT FOR VARMT. 35-45 varme grader. Uutholdelig å sole seg. Måtte være i vannet eller ligge under parasoll hele tiden. Når solen gikk ned ble det utrolig klamt. Ikke tro at du kan sitte på en fin restaurant uten å ha svetteringer på størrelse med hedmark.

I tillegg er selgerne i de små butikkene utrolig innpåslitne og irriterende. De lar deg ikke gå ut av butikken og holder deg fysisk tilbake. ALDRI si du er norsk, da stiger prisene rett til værs.

Om du er jente/dame kommer du til å få å slengt et utall med slibrige kommentarer til deg. Vi opplevde også at kelnere gjorde dette og tilogmed tok på jentene selv om de fikk klar beskjed om å slutte.

Når det kommer til diskotekene/pubene opplevde vi at bartendere prøvde alltid å lure deg ved å gi forlite penger tilbake. Hvis du gjorde dem oppmerksom på det fikk du noen sure blikk, eller så latet de som om de ikke forstod hva du mente.

Som du sikkert har forstått nå anbefaler jeg INGEN å reise til Alanya. Jeg har ingen gode minner i fra plassen, og kommer aldri til å reise der igjen. God ferie :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vert der en gang, og det var forsåvidt ganske OK , men litt for varmt i juli/august etter min smak. Det de selger av klær er stort sett fake av kjente merkevarer. Tyrkere er litt masete, men også veldig hyggelige.

Vi skal til Icmeler i juni. ser ut som en koselig liten tyrkisk by.

Maten er ikke noe å engste seg over. Det er utrolig mye god mat i Tyrkia.

Lenke til kommentar

Jeg var i tyrkia i fjor (side) og skal tilbake i år (alanya). Jeg reiser i august, og gleder meg. Det er veldig varmt i juli/august men så lenge du ikke er smellfeit så svetter du ikke mer enn du gjør andre steder.

Mange sier at tyrkere er masete, og det er dem nok. Men hvis du er bestemt og sier klart ifra, så er det ingen problem. Du må ikke så der som en tufs.

Tyrkia er absolutt et fantastisk land, det er BILLIG og maten er ekstremt god! Du får et måltid med drikke/øl for en 50-lapp, og da blir du stappmett!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okey, vil bare si det klart at vi skal resie enten nå i mai, eller tidlig i juni. Vil jo at det skal være varmt og godt og sole seg, men man må jo kunne overleve i varmen! :D

Det med at folk er innpåslitne er jeg ganske flink på, så det går bra. Ellers kan jeg utnytte det og få noen klesvarer ekstra billigere om det er mulig? :)

Men takk for svar!

Ser ut som om at det blir Alanya på oss!

Lenke til kommentar

Bare å prute for å få ned prisen..

det med at hvis du er jente så får du kommentarer etter deg osv.. er ikke engang like ille som oslo..

Alanya er flott sted, og du burde ikke la deg lure av de folka der som prøver å lure seg litt mer penger.. Hvis du synes noe høres litt rart ut spørr du en annen kunde.. de er som regel veldig glade i turister! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Helt enig, jeg har aldri vært vitne til at tyrkere oppfører seg slik som en ovenfor sa. Tyrkere er hyggelige, men noen er selvfølgelig mer ivrige på å selge enn andre.

Et tips: hvis tyrkere (særlig selgere) spør deg hvor du er fra, og om det er første gang du er der: si at du er norsk, men at du har leilighet her. Da skjønner dem at du kan prisene og at du vet hvordan det er å prute.

Lenke til kommentar

Jeg fikk mange gode erfaringer fra Alanya når jeg var der i fjor. Alanya kan definitivt anbefales dersom du er ute etter klær, sko og accessories. Alt du kjøper fra "jallabutikkene" er som regel fake produkter som gir seg ut for å være merkevarer, men kan av erfaring si at kvaliteten på klærne er veldig bra.

Når jeg var der i slutten av august var det rundt 35 grader i skyggen på dagtid. Mer enn dette ville vært for varmt, så vær nøye på at du ikke drar dit i en periode med for mye varme, da dette kan komme til å ødelegge ferien din. På ferie vil man gjerne gjøre andre ting enn å bare ligge i vannet eller være på rommet pga air condition på rommet. Ellers er det lite galt man kan si om strendene og aktivitene de tilbyr der. Utelivet er så bra at du aldri blir å se deg tilbake til Norge. ;)

Maten er som nevnt veldig god. Billig er den også, og du blir ihvertfall ikke å ha problemer med å finne deg spisested. Man bruker faktisk mesteparten av tiden på å unngå de fleste resturanter, ettersom du knapt kan gå et par meter uten å møte en innpåsliten innkaster. Innpåslitne selgere og innkastere er nok desverre en av ulempene med å reise til Tyrkia. :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk mange gode erfaringer fra Alanya når jeg var der i fjor. Alanya kan definitivt anbefales dersom du er ute etter klær, sko og accessories. Alt du kjøper fra "jallabutikkene" er som regel fake produkter som gir seg ut for å være merkevarer, men kan av erfaring si at kvaliteten på klærne er veldig bra.

Når jeg var der i slutten av august var det rundt 35 grader i skyggen på dagtid. Mer enn dette ville vært for varmt, så vær nøye på at du ikke drar dit i en periode med for mye varme, da dette kan komme til å ødelegge ferien din. På ferie vil man gjerne gjøre andre ting enn å bare ligge i vannet eller være på rommet pga air condition på rommet. Ellers er det lite galt man kan si om strendene og aktivitene de tilbyr der. Utelivet er så bra at du aldri blir å se deg tilbake til Norge. ;)

Maten er som nevnt veldig god. Billig er den også, og du blir ihvertfall ikke å ha problemer med å finne deg spisested. Man bruker faktisk mesteparten av tiden på å unngå de fleste resturanter, ettersom du knapt kan gå et par meter uten å møte en innpåsliten innkaster. Innpåslitne selgere og innkastere er nok desverre en av ulempene med å reise til Tyrkia. :)

De jallabutikkene selger ganske billigere "merke" klær?

Her snakker vi jeans under 100 lappen og skjorter under 50?

Lenke til kommentar

De jallabutikkene selger ganske billigere "merke" klær?

Her snakker vi jeans under 100 lappen og skjorter under 50?

Man må prute på alt, så utfallet blir forskjellige fra person til person.

Lenke til kommentar

Men jeg kan føye til at selgerne er veldig sleipe, og de lurer deg for alt det er verdt. Dette er jobben deres, og det er noe de kan godt. De begynner f.eks med å spørre hvilket land du kommer fra. Det å komme fra Norge betyr gjerne at man har grei økonomi, så da ender man gjerne opp på en verre utgangspunktpris enn mange andre. Så det er ikke alt som er like billig. Jeg erfarte å måtte forlate butikkene flere ganger på grunn av prisen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...