Reptilia Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Opp gjennom tiden har jeg hørt at man bare skal bruke høyre fot for å gasse og bremse på biler med automatgir. Jeg kjører en automatbil i jobbsammenheng og har bestandig brukt høyre fot til gassing og venstre fot til brems. Om en trafikkskole-lærer hadde sett det, hadde han sikkert flippet ut. Men hva er egentlig så galt med det? Etter min mening går det fortere å bruke venstrefoten til å bremse siden den bestandig er ledig, istedet for å ta av høyre fot fra gassen og deretter presse ned bremsen.. Skulle gjerne likt å vite hvorfor det er så fy-fy å bruke begge føttene på biler med automat.. Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Det er vel så enkelt som at man skal unngå å bruke brems og gasspedalen samtidig. 7 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Eneste grunnen, er at du er mindre følsom med venstrefoten (som igjen kan trenes opp) bremsingen skjer litt "digitalt" Større sjans til å bremse og gasse samtidig (større slitasje, og forbruk) Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Flere ganger på jobb når jeg kjører automatgir så har jeg smelt foten hardt rett i gulvet fordi jeg er vant med clutchpedal Så jeg pleier å ikke bruke venstrebeinet i det heletatt når jeg kjører automat. 5 Lenke til kommentar
magb Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) 1: Unngå å gasse/bremse på likt 2: Dårligere kontroll på venstrebeinet 3: Unngå megabråbrems når du tror du skal klutche, men isteden bremser (Mange kjører flere biler) 4: Unngå å tråkke inn klutchen isteden for å bråbremse når du kjører bil med manuelt gir = brå død i en nødsituasjon. Edit: Det er faktisk ikke annet enn idiotisk å bruke vesntrebeinet til å bremse når det er så mange biler med manuelt gir som i dag. Det kan skape situasjoner som er livsfarlige når du en gang bytter om fra automat til manuellt. Dette er en kjørestil som kun passer inn hjemme i stua når du spiller Gran Turismo. Endret 1. mai 2012 av magb 4 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 magb skrev (På 1.5.2012 den 10.19): Dette er en kjørestil som kun passer inn hjemme i stua når du spiller Gran Turismo. Eller hvis man bor i USA Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Alle som kjører bane bremser med venstrefoten. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Reptilia skrev (På 1.5.2012 den 9.52): Etter min mening går det fortere å bruke venstrefoten til å bremse siden den bestandig er ledig, istedet for å ta av høyre fot fra gassen og deretter presse ned bremsen.. Skulle gjerne likt å vite hvorfor det er så fy-fy å bruke begge føttene på biler med automat.. Jeg antar at du ikke lar venstrefoten hvile på bremsepedalen hele tiden...for da lyser du opp hekken på bilen din konstant med bremselysa. Du hviler sikkert venstrefoten på "hvileputen" for automatbiler, eventuelt på gulvet rett foran bremsen. Så i praksis må du flytte venstrefoten din like lang distanse som høyrefoten fra gass til brems. Ergo er det liten eller ingen besparelse i responstiden ved å benytte venstre fot til bremsing. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Skulle gjerne kunne brukt venstrefoten til langlys av/på..... Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Er jo ikke akurat vanskelig å bruke venstrearmen heller da Lenke til kommentar
bimmerv8 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 xibriz skrev (På 2.5.2012 den 18.13): Alle som kjører bane bremser med venstrefoten. Ja dersom du skal slite ut bilen raskt, er vel det å bremse med venstrefoten å anbefale. Folk som kjører på bane har en betydelig raskere utskiftingstakt på deler og biler enn de som kjører på landevei. 2 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Ingen som ser for seg prinsippet ved en otto-motor (bensinmotor) og automatgir? Bremsekraftsforsterkeren henter vakuum fra innsuget, og om man gir gass samtidig som man bremser, kan man risikere å ikke få noen bremseeffekt i det hele tatt, da gasspjeldet er åpent og vakuumet forsvinner. Dette skaper logisk nok farlige trafikksituasjoner. Å dra inn hvordan folk kjører på bane er vell relativt urelevant. Jeg har også brukt venstrefoten til å bremse, men det var når jeg kjørte traktor og skulle bremse mer på ene bakhjulet for å svinge mer effektivt. Hva det har å si med trafikksikkerhet å gjøre, er ikke godt å si ... 2 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 TMB skrev (På 4.5.2012 den 5.38): Er jo ikke akurat vanskelig å bruke venstrearmen heller da Hehe nei, men må flytte på armen hele tiden. Hadde være mye bedre med en bryter som kunne betjenes med venstrefoten. Vet enkelte biler fra 60-tallet hadde en slik løsning. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Skal man burne, så er jo venstrebremsing en nødvendighet enten man har manuell eller automat. Skal du bli en god råner, må du altså legge deg i hardtrening på dette! lol! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå