Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor må man bruke bare 1 fot ved automatgir?


Anbefalte innlegg

Opp gjennom tiden har jeg hørt at man bare skal bruke høyre fot for å gasse og bremse på biler med automatgir.

 

Jeg kjører en automatbil i jobbsammenheng og har bestandig brukt høyre fot til gassing og venstre fot til brems.

 

Om en trafikkskole-lærer hadde sett det, hadde han sikkert flippet ut. Men hva er egentlig så galt med det?

Etter min mening går det fortere å bruke venstrefoten til å bremse siden den bestandig er ledig, istedet for å ta av høyre fot fra gassen og deretter presse ned bremsen..

 

Skulle gjerne likt å vite hvorfor det er så fy-fy å bruke begge føttene på biler med automat..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Unngå å gasse/bremse på likt

 

2: Dårligere kontroll på venstrebeinet

 

3: Unngå megabråbrems når du tror du skal klutche, men isteden bremser (Mange kjører flere biler)

 

4: Unngå å tråkke inn klutchen isteden for å bråbremse når du kjører bil med manuelt gir = brå død i en nødsituasjon.

 

Edit: Det er faktisk ikke annet enn idiotisk å bruke vesntrebeinet til å bremse når det er så mange biler med manuelt gir som i dag. Det kan skape situasjoner som er livsfarlige når du en gang bytter om fra automat til manuellt. Dette er en kjørestil som kun passer inn hjemme i stua når du spiller Gran Turismo.

Endret av magb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter min mening går det fortere å bruke venstrefoten til å bremse siden den bestandig er ledig, istedet for å ta av høyre fot fra gassen og deretter presse ned bremsen..

 

Skulle gjerne likt å vite hvorfor det er så fy-fy å bruke begge føttene på biler med automat..

 

Jeg antar at du ikke lar venstrefoten hvile på bremsepedalen hele tiden...for da lyser du opp hekken på bilen din konstant med bremselysa. Du hviler sikkert venstrefoten på "hvileputen" for automatbiler, eventuelt på gulvet rett foran bremsen. Så i praksis må du flytte venstrefoten din like lang distanse som høyrefoten fra gass til brems.

Ergo er det liten eller ingen besparelse i responstiden ved å benytte venstre fot til bremsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som kjører bane bremser med venstrefoten.

Ja dersom du skal slite ut bilen raskt, er vel det å bremse med venstrefoten å anbefale.

Folk som kjører på bane har en betydelig raskere utskiftingstakt på deler og biler enn de som kjører på landevei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen som ser for seg prinsippet ved en otto-motor (bensinmotor) og automatgir? Bremsekraftsforsterkeren henter vakuum fra innsuget, og om man gir gass samtidig som man bremser, kan man risikere å ikke få noen bremseeffekt i det hele tatt, da gasspjeldet er åpent og vakuumet forsvinner.

Dette skaper logisk nok farlige trafikksituasjoner.

 

Å dra inn hvordan folk kjører på bane er vell relativt urelevant. Jeg har også brukt venstrefoten til å bremse, men det var når jeg kjørte traktor og skulle bremse mer på ene bakhjulet for å svinge mer effektivt. Hva det har å si med trafikksikkerhet å gjøre, er ikke godt å si ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo ikke akurat vanskelig å bruke venstrearmen heller da :p

 

Hehe nei, men må flytte på armen hele tiden.

Hadde være mye bedre med en bryter som kunne betjenes med venstrefoten.

Vet enkelte biler fra 60-tallet hadde en slik løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...