Gå til innhold

Oppsett av Ubuntu 12.04 på Lenovo ThinkPad T420s

Anbefalte innlegg

Denne tråden skal være min notatbok og hjelpetråd for et perfekt oppsett av Ubuntu 12.04 på ThinkPad T420s. Målet er at den skal fungere som guide for meg selv skulle jeg trenge å gjøre dette igjen og for andre som har lignende maskin.

Utgangspunkt: Maskinen ble kjøpt inn i Januar og jeg la inn 11.10 på den. Her funket det meste ut av boksen, men med litt hikke. Videre oppgraderte jeg til betaen av 12.04 en ukes tid før final release og nå ønsker jeg en ren installasjon.

Mål for oppsettet: Optimal batteritid, ytelse (ved behov) og oppstartshastighet.

Punkter som skal fikses:

• Installering med støtte for (U)EFI for raskere boot
  • Fikse trådløsdriver hvis samme problemer som 11.10
  • Optimalisere viftestyring
  • Annen batterioptimalisering
  • SSD-optimalisering
  • Installering av programvare

Premisser:

Det er som nevnt en ThinkPad T420s. Prosessoren er Intel® Core™ i5-2540M CPU @ 2.60GHz × 4 og 8gb RAM. Integrert Intel-grafikk.

128 gb Intel SSD med 10gb / og resten /home. Ingen swap grunnet 8gb ram (Er aldri i nærheten av å gå over de 8 pluss at eneste gevinst ville vært hibernation, men jeg er ikke villig til å ofre 8gb harddiskplass for det). Home skal ikke røres ved nyinstallasjonen.

Status:

(U)EFI installasjon - Gitt opp etter en del knoting. Prøvde å boote fra DVD-en med kun EFI-modus, men fikk da ikke bootet etter ferdig installasjon. Leste litt rundt og virket som om jeg trenger ny partisjonstabell noe som såvidt jeg vet ville fjernet /home -partisjonen. Virket ikke verdt det med tanke på at jeg sjelden starter maskinen på nytt. Altså ikke aktuelt i denne omgang. Hvis det er en enkel måte å fikse dette på i etterkant så si ifra.

Trådløsdriver - Før var det stort pakketap ved tilkobling til n-rutere og jeg måtte derfor deaktivere n i driveren for å få surfet normalt. Opplever ikke noe nå, men misstenker at jeg bare ikke har vært borti noen n-ruter her i Kina. I tillegg må jeg fikse den blinkende LED-indikatoren så den er på uten å blinke ved dataoverføring.

Viftestyring - Ut av boksen har viftene en tendens til å være litt for aktive noe som gikk sterkt utover batteriet. Jeg har derfor fulgt denne guiden. Er relativt fornøyd med resultatet, men kunne tenkt meg at den slo inn litt før så den ikke lager så mye lyd når den først setter i gang. Tips til tweaking tas imot.

Batterioptimalisering - Her tar jeg imot tips. Foreløpig er viftestyring alt jeg har gjort.

SSD - intet gjort på /, kun på /home ved opprinnelig installasjon av 11.10.

Installering av programvare: Driver på. Liste kommer etterhvert.

Fremgangsmåte:

Kommer

Oppdateringer følger. Setter pris på input!

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har gode tips for batterisparing?

Kommer også med en liste for all programvare jeg legger inn når jeg er ferdig.

Videre kunne jeg tenkt meg tips til programvare for versjonshåndtering av filer :)

Lenke til kommentar

Trådløsdriver - Før var det stort pakketap ved tilkobling til n-rutere og jeg måtte derfor deaktivere n i driveren for å få surfet normalt. Opplever ikke noe nå, men misstenker at jeg bare ikke har vært borti noen n-ruter her i Kina. I tillegg må jeg fikse den blinkende LED-indikatoren så den er på uten å blinke ved dataoverføring.

Du kan prøve dette for å fikse den blinkende LED-indikatoren:

sudo nano /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf

and paste

options iwlwifi led_mode=1

and reboot or unload module with

sudo modprobe -r iwlwifi

and reload with

sudo modprobe iwlwifi

Lenke til kommentar

SSD - intet gjort på /, kun på /home ved opprinnelig installasjon av 11.10.

Aktiver TRIM på SSD'en:

Bruk terminalen og rediger filen /etc/fstab med gedit, og gjør "disk" linjen lignende denne ved å legge til "discard":

UUID=d65e4ad3-6315-4838-97a1-ec574cb8575f / ext4 noatime,nodiratime,discard,errors=remount-ro

Må gjøres fra ROOT:

sudo gedit /etc/fstab

For å redusere "disk writes" kan du legge til parametre som noatime eller nodiratime (nodiratime "inkluderer" noatime, så du trenger ikke bruke begge). Personlig bruker jeg ingen andre parametre enn "discard"

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Takk til Omnithunder som traff blink for led-indikatoren og som sparte meg googling for å legge til trim og nodirtime. Å legge til webupd8 ppa-et er jeg litt skeptisk til da det er så mye programvare i den brønnen at jeg er redd det skal overskrive noe ved en oppdatering.

Powertop har jeg lagt inn, men er ikke helt sikker på hvordan jeg manuelt får lagt inn tipsene i en fil.

Førstepost oppdateres etterhvert som jeg finner tid :)

Lenke til kommentar

Å legge til webupd8 ppa-et er jeg litt skeptisk til da det er så mye programvare i den brønnen at jeg er redd det skal overskrive noe ved en oppdatering.

Du kan eventuelt legge til ppa-et, installere Jupiter for deretter å deaktivere ppa-et.

Edit:

Nå er det vel bare Jupiter som ligger i det ppa-et (ppa:webupd8team/jupiter)

https://launchpad.net/~webupd8team/+archive/jupiter

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Aktiver TRIM på SSD'en

Dette gjør jeg for min SSD:

PS: Kjører Ubuntu 10.04 (med 2.6.35-kjerne som støtter TRIM). Mulig senere versjoner av Ubuntu gjør noe av dette som standard.

I tillegg til discard i /etc/fstab for TRIM er det flere ting man kan gjøre mtp SSD, f.eks. skifte I/O scheduler til "noop". Dette kan gjøres i GRUB (vil da gjelde for alle harddisker, og det er ikke anbefalt for spinnedisker), eller med en kommando per disk (som du kan legge til i /etc/rc.local for å kjøre ved oppstart). Les hvordan i linken.

Kan også være greit å redusere "swappiness" (neste avsnitt i linken). Det reduserer bruken av SSD-en. Ubuntu har 60 som standard. De fleste med en grei mengde RAM, uansett disktype, vil kunne få en ytelsesbedring ved å redusere denne.

Kjører også /tmp i RAM, som reduserer SSD-bruken. Bruker dette i /etc/fstab:

tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,size=1G,mode=1777 0 0

1G betyr at /tmp maks kan bruke 1 GB av RAM (men reserverer det ikke).

Endret av oj88
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Okei, etter en del tids bruk nå er det et par ting som irriterer. For det første vil jeg kunne utføre alle powertops strømsparingstips automatisk med et script, men jeg har ikke peiling på hva jeg må skrive for å oppnå resultatet. Gidder rett og slett ikke gjøre det manuelt lenger.

Videre er det en irriterende bug der hver 3-5. gang jeg starter maskinen fra suspend så dukker ikke login-boksen opp. Skjermen er svart med kun mus. Når jeg beveger musa reagerer den på knapper som om login-boksen skulle vært der. Det hjelper ikke å skrive passord og faktisk prøve å logge inn. ctrl+f1 fungerer og jeg prøver å restarte unity med litt forskjellige kommandoer "unity", "untiy &", "unity --replace" og "unity --replace &" har alle blitt prøvd. Det mest vellykkede har vært at login boksen har dukket opp, men ingen vinduer har hatt vindusdekorasjon ved innlogging. Selv ikke "unity --replace" fra Synapse fikser det (skjermen alle vinduene blir borte og skrivebordsbakgrunnen er det eneste jeg ser). Ender alltid med at jeg alt+PrtSc+k og restarter X.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Kommandoene får du fra å kjøre powertop. Altså kjør "sudo powertop" og kopiér kommandoene den anbefaler inn i bunnen av rc.local før exit(0);

Angående det siste leste jeg feil. Jeg trodde det var vanlig oppstart og ikke fra suspend, min løsning vil selvsagt ikke fungere når du våkner fra suspend. Jeg vet ikke hvordan det kan løses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...