Gå til innhold

Flere enn 4 IDE enheter, hvordan?

Anbefalte innlegg

OK, her viser jeg at jeg egentlig er litt newbie :oops: .... men, drev å satt sammen toweret til foreldrene mine her om dagen, og hadde planer om å flytte over min 80GB disk som skal erstattes av en større en når jeg så følgende:

Det er bare to IDE kanaler (visste jeg jo), og en IDE kanal støtter maks to enheter, correct? Hvordan får man da f.eks. DVD, CDRW + 3-4 hardisker?

Eneste løsningen jeg har funnet er å kjøpe et PCI-raid kort... men det virket ikke som verdens vanligste hardware bit, og jeg ville tro det var mange som har mer enn 4 IDE enheter?

So, spørsmålet er: Hvordan får dere flere enn 4 IDE enheter satt opp i en PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du planlegger kjøp av flere harddisker lønner det seg kanskje å kjøpe en PCI Serial-ATA kontroller i stedet for een vanlig IDE-knotroller. Tror også det finnes kort med begge type kontrollere på. Dette fordi parallell ATA gradvis vil forsvinne ut av markedet. Kjøper du S-ATA er du bedre rustet for fremtiden. Men noe must er det jo ikke.

Lenke til kommentar

så lenge du ikke bruker dem i raid, så skal det ikke være noe problem, det er 160GB/disk begrensingen går på, ikke total lagringsmengde...

forresten så kan du se deg om etter en BIOS oppgradering hvis det skulle bli problemer med evt. RAID oppsett...

men som sagt, det skal gå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...