Gå til innhold

Lurt å bytte fra D7000 til brukt D700 nå? Innspill mottas med takk!


Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt min D7000 siden januar i år, og tatt ca 7500 eksponeringer med den. Er veldig fornøyd, men det begynner å bli en del småting jeg irriterer meg litt over og en del ting jeg gjerne skulle hatt annerledes. Et par tanker jeg har om temaet følger:

 

-Større og klarere søker hadde vært veldig fint.

 

-Bedre innstillingsmuligheter og grensesnitt når det gjelder knapper, som f.eks måten man bytter modus på (PSAM osv) på D700. Svitsjing mellom forskjellige lysmåling- og autofokus-moduser og slikt er mye bedre på D700.

 

-Mulighet for mindre dybdeskarphet, som følge av at det jo blir FX-format istedenfor DX-format.

 

-Hvor godt autofokusen fungerer i praksis på D700 vs D7000 er jeg neimen ikke sikker på, så her kunne jeg godt tenkt meg noen innspill. Det er dog ikke griseviktig for meg, jeg skal ikke ta masse actionbilder hele tiden, og jeg er forsåvidt fornøyd med D7000 på dette området.

 

-D700 er jo et gammelt kamera, og så har vi jo rykter om en D600 nå, som kanskje kommer til å ligge på et greit prisnivå.

 

-Jeg kommer til å miste litt oppløsning, og vistnok litt dynamisk rekkevidde?

 

-Litt bedre ytelse på høyere ISO på D700.

 

-I praksis kommer oppgraderingen til å koste meg rundt 4000 kroner, da jeg kommer til å selge D7000'en min.

 

-Jeg kommer til å trenge nytt vidvinkelobjektiv ganske så fort, og dette koster jo en del tusen.

 

-Jeg kommer ikke til å ha råd til D800 på en god stund, men vil oppgradere til FX-format.

 

-Jeg liker tanken på et litt større og mer solid bygget og værtettet kamera enn D7000.

 

-Jeg kunne hatt god bruk for bedre buffer og 8 bilder/sek (med batterigrep)

 

 

Det er vel det jeg kommer på av tanker rundt en evt. oppgradering. Hva ville dere gjort? Uansett om jeg oppgraderer eller ikke skal jeg ta meg råd til en Nikon 24-70 2.8, og jeg har en Nikon 50mm f/1.4G allerede, pluss en Tokina 12-24 (som da ikke vil fungere skikkelig på D700)

 

Jeg har sett flere D700 med batterigrep ute på bruktmarkedet til ca 11-12 tusen nå i det siste, i god stand og med få eksponeringer, samt nylig overhalt. Er dette en pris som kommer til å gå vesentlig nedover nå som folk får D800'ene sine fremover, tror dere? Jeg vil jo tro ganske mange kommer til å ville kvitte seg med D700 nå etter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Lurt å bytte fra D7000 til brukt D700 nå? Innspill mottas med takk!"

 

Nei, det ser ikke ut som det noengang vil bli lurt...mer som to steg fram - og ett tilbake.

Den fototeknologiske utviklingen gir deg bedre bildekvalitet hvert år...

 

Det ser mer ut som om du har mer "uoppdaget" mark å pløye med D7000 - og surrer rundt med selvmotsigende argumenter for å skifte kamerahus...

 

Skift til Pentax K-5 hvis du er spesielt opptatt av værtetting...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke kommentere om det er lurt eller ikke.

Jeg skal heller ikke kommenterte om eventuelle teknologiske forskjeller mellom disse kameraene.

Jeg har heller ingen erfaring med D7000.

 

Men jeg har erfaring med forgjengeren D90 og D700, og bruker disse om hverandre.

Og det jeg har opplevd som den største forskjellen/fordelen med D700 kontra D90 er ergonomien og justeringsmulighetene du finner på D700. Etter å ha brukt dette en stund så er det nesten irriterende å måtte gå inn i menyer for å stille på diverse modus på D90

 

F.eks så var jeg i en lokal fugledam forrige lørdag, og hadde med begge kamerahus. Et med normalzoom og et med telezoom montert på. Tanken var at jeg kjapt kunne skifte mellom disse i stedenfor å bytte objektiv. Men jeg ble såpass lei av å bruke D90 i en litt "hektisk" situasjon med mye modus skifte, at jeg bare måtte legge det fra meg og konsentrere meg å bruke D700. Her ligger alt mye mer tilrette for kjappe og effektive endringer uten å måtte knote for mye med menyer.

 

For meg så har ergonomi og justeringsmuligheter vist seg å være mye viktigere enn eventuelle bildemessige fordeler D700 gir meg.

 

Så hvis du har disse mulighetene i D7000, så ville jeg vurdert å holde på denne litt til. Hvis ikke, så skjønner jeg fristelsen av å oppgradere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

D700 har i mine øyne bedre bildekvalitet enn D7000, spesielt på høyere iso! Har brukt D7000 som lånt nr2 hus noen ganger ved siden av D700en min til konsertfotografering, og D700en er klart bedre på AF i mørket, mye bedre bildekvalitet selv når ISOen stiger over 3200 \ 4000. Ikke at D7000'en er dårlig, men det er en forskjell.Som du selv er inne på er også D700 enklere i bruk når man må skifte på lysmålingsmetode raskt osv. Fysisk større hus er det også, så det ligger bedre i min hånd ihvertfall.

Lenke til kommentar

Når du allerede føler begrensningene med D7000: Ja, det kan definitivt være lurt. Og det at brukte D700 holder seg såpass godt oppe i pris, er en god indikator på hvordan folk stemmer med føttene i denne saken. Skyter du mye på lav ISO, kan det faktisk til dels oppleves som et tilbakeskritt i bildekvalitet å gå over til D700, men jobber du godt i RAW, burde ikke det være noe særlig å bekymre seg over.

 

Det viktigste reelle tapet, er rekkevidde: DX-cropen på D700 er jo på 5MP, nok til mange formål, men ikke alle. For min del, har rekkevidde-problemet vært mindre enn forventa med D700, men det er jo ikke for å fotografere småfulger på langt hold du kjøper D700.

 

Prisen på D700 vil sikkert gå ned etter hvert som folk skaffer seg D800. Men det kan godt være mange tenker som meg: D700 er så bra som backup-kamera, at jeg heller beholder det. Jeg har sjøl et D5100 for å ha noe mer ryggsekk-vennlig og være dekka på DX, men det er definitivt ikke backup!

 

Når du likevel tenker på FX, er det absolutt et moment å starte overgangen heller før enn seinere. Og D700 er veldig greit, de fleste objektiver med litt kvalitet blir seende bra ut, opptaksteknikken trenger ikke være helt topp osv. Og det er forskjeller til DX. Jeg veit ikke hvorfor, men jeg bruker f.eks. 24mm på FX mye mer enn jeg brukte 16mm på DX, sjøl om jeg var omtrent like bra dekka med optikk.

Lenke til kommentar

Takk for innspill! Rekkevidde er ikke noe problem for meg, da jeg har svært lite interesse for fuglefoto og slikt. Føler sjelden jeg trenger noe mer enn 50mm på DX. Uansett hva jeg gjør akkurat nå så vet jeg at jeg skal over på FX etterhvert, og jeg vet at jeg kommer til å skaffe meg 24-70 og 70-200. Det som jeg tenker mest på er bedre ergonomi, som ringperm jo prater om, samt større søker, og at jeg rett og slett like gjerne kan gå over til FX først som sist. Jeg føler helt ærlig at jeg har vokst litt ut av D7000, og kunne dra mye nytte av bedre grensesnitt og ergonomi. Jeg tror kanskje jeg skaffer meg en 24-70 først mens jeg sparer og skyter litt mer med D7000 foreløpig, men jeg får se. Er neimen ikke sikker...

Lenke til kommentar

Mye av kritikken mot D700 har vært at søker er mindre enn det faktiske bildet.

Om det er full krise om man må "croppe" bildet opp til 5% så ja, ikke gå for D700! *ironisk*

LER! ;)

 

Litt sånn mindre ironisk: Ja, mangelen på 100% søkerdekning er noe som merkes, litt. Det, sammen med den relativt sett mindre dekningen av AF-punkter, var de to eneste momentene av noen betydning som gikk i fordel D300 etter min erfaring. Men dette er noe en kan tilpasse seg rimelig bra, og det er slett ikke alltid det er en ulempe heller, f.eks. med tette komposisjoner og dårlig tid.

Lenke til kommentar

Jeg synes 24-70mm gir et nyttig zoomområde på DX, så hvis en orker å bære beistet, er det et riktig bra verktøy. Til mer "mobil" bruk er AF 24-85/2.8-4D (ikke den gamle AF-S-versjonen av 24-85mm) meget brukelig, jeg tenker faktisk på å kjøpe et nytt eks., fordi det bruktkjøpte jeg har, er unødig svakt i hjørnene. (Oppdaga det nylig da jeg gikk gjennom MTF-kurvene på DXOmark.) Etter hvert som FX-1.8G-serien blir fylt ut, kan det være en tanke å plukke fastbrennvidder fra den, de vil fylle ut enhver aktuell zoom bruksmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...