Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygg: Helt uten skjermaktivitet(MemOk lyser)

Anbefalte innlegg

Hei!

Først litt om PCen:

Motherboard: Asus M4A89TD PRO/USB3 Rev 1.01GX

(http://www.asus.com/...4A89TD_PROUSB3/)

PSU: Chieftec CFT-750-14CS(http://www.komplett....ku=386812#extra)

CPU: AMD Phenom II 6 core 1055T 2.8ghz (http://www.newegg.co...N82E16819103851)

CPU Heatsink(satt inn i forrige uke):Noctua NH-U9B SE2(http://www.komplett....aspx?sku=572572)

Skjermkort(satt inn i forrige uke): ASUS Radeon HD 7850 2GB GDDR5 (http://www.komplett....aspx?sku=745978)

Ram(satt inn i forrige uke): Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 x 3 = 12GB Corsair Value S. (http://www.komplett....aspx?sku=604394)

Bygget min første PC for 1,5 år siden nå, den fungerte fint fram til fredag da jeg skiftet ut Skjermkort, CPU heatsinken (da prosessoren kjørte seg varm med stock vifte) og nye ram brikker, jeg renset også PCen for støv og la kablene bedre for bedre kjøling i kabinettet.

Etter at jeg hadde gjort dette hadde jeg små problemer med å få PCen igang, problemet med at ingen skjermsignal/helt svart bilde før noe som helst av bios eller liv har vist seg på skjermen kom ved første oppstart etter at jeg hadde vært inne i PCen.

MemOK/DRAM-Led lampen lyste konstant da den sto i denne tilstanden hvor PCen ser ut til å kjøre med vifter og alt slikt, men ikke noe skjermbilde. Etter å ha prøvd en gang til med å bare slå av og på maskinen, fungerte da PCen fint fram til idag (mandag), hvor problemet har blitt mye værre, og jeg kommer meg ikke inn på PCen uansett hva jeg har prøvd så langt.

Idag gikk strømmen i huset 2 ganger rett etter hverandre pga en støvsuger som har en tendens til å gjøre dette. Første gangen strømmen gikk hadde PCen problemer med å starte, MemOk begynte å lyse men dette forsvant etter å ha restartet PCen en gang igjen. 15 minutter senere går strømmen igjen, og nå kommer den ikke til bios boot screen eller noe lengre MemOk knappen lyser når PCen står på og ingenting skjer, i det hele tatt.

Jeg begynte med å åpne kabinettet, trykket inn MemOk Knappen til den begynte å blinke, etter dette begynte den og blinke fortere å fortere, til den til slutt sto og lyste konstant igjen, lot PCen stå slik i 10 min da jeg leste at PCen visstnokk skulle restarte når den hadde ordnet rammen, men dette skjedde aldri.

Neste steg ble å ta ut det lille bios batteriet som ligger i hovedkortet i ett minutt, men dette hadde heller null virkning. Da dette ikke fungerte begynte jeg å ta ut ram brikker, testet med 1 av brikkene som er på 4 GB (en av dem jeg kjøpte i forrge uke) Dette funket ikke, jeg prøvde da alle 4 slottene til ram, samt flere av brikkene, en om gangen. Ingen fungerer. Prøvde da å sette inn de gamle ram brikkene mine som er på 2x2GB. Disse har fungert problemfritt i 1,5 år, men nå har de samme problemet som resten av oppsettet, ingenting å se av skjermbilde, helt svart. MemOk lyser.

Er tom for ideer på hva dette kan være? Er godt mulig det er PSU/hovedkort, men har rett og slett ikke kompetanse til å finne ut dette uten å engang komme inn i bios.

Hvis dere trenger noe mer informasjon for å kunne hjelpe er det bare å spørre, kommer til å sitte oppe med dette en stund. Holder for øyblikket på å ta ut hovedkortet for og kjøre dette uten alt av komponenter som ikke er nødvendig.

Håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva som er feil, så jeg kan prøve å fikse dette. Om jeg må ha nye deler får det heller være så, PC må mann ha!

Takk for hjelp :)

(mulig en del skrivefeil, begynner bli litt småtrøtt etter å ha sittet med denne boksen i noen timer)

Edit: Har nå også prøvd med det gamle skjermkortet uten noe virkning, fremdeles samme problem. Har også tatt ut alt av deler untatt ram og CPU, MemOk lyser fremdeles, men hadde ikke mulighet til å teste skjermbilde da jeg ikke hadde skjermkort i, men i og med at MemOk lyste ville jeg tro problemet da enten ligger med hovedkortet, CPU eller PSU. Da jeg har prøvd forskjellige ram brikker etc skulle det være utelukket ivertfall.

Vurderer da å skifte ut hovedkort og CPU med intel oppsett, tror dere dette fikser problemet?

Endret av Sander92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis PC-en blir plutselig avslått (strømbrudd, trekke ut kontakten) mens den er på, kan den bli litt "gal". Kjenner selv en som har vært borti dette, og da kræsjet pcen så fort han skrudde den på...

Ett tips: Få den på verksted, eller vent til noen som har peiling på området kan guide deg igjennom hvordan man fikser den :)

Lenke til kommentar

Har ikke noe garanti da denne er bygd selv, helt ærlig bruker jeg heller penger på nye komponenter å setter dem inn selv enn å betale en for å gjøre det samme, + komponentene. Har vurdert å bytte til Intel i noen måneder nå uansett, blir kansje det jeg gjør.

Lenke til kommentar

Tok nettop av den nye heatsinken, her var det noe merkelig... Brukte thermal paste jeg fikk med den nye heatsinken da jeg satte den inn, denne pasten ser ut til å nærmest ha limt CPU fast til heatsinken? Den sitter rett og slett fast, selvom alt av skruer er vekke som skal holde den på plass, kan tenkes at dette er grunnen eller?

Hva kan foråsake noe slikt??

Lenke til kommentar

Fikk ut CPU, vasket den med utstyr og la på ny thermal paste av annen type, dette hjalp ikke. Ingen som har noe forslag til hva som kan være galt, og hvordan jeg kan finne ut om det er nettop dette som er galt? Vil gjerne få fikset maskinen iløpet av et par dager :)

Lenke til kommentar

Har prøvd dette, fikk akkurat samme problemet, så skjermkortet er vell ikke problemet ville jeg tro.

Noen som vet hvordan det kan sjekkes om den er PSUen det er noe gale med? I og med at dette ble så ille som det er etter to strømbrudd er det vell en mulighet... Hadde vært greit å vite før jeg skaffer nytt hovedkort og CPU da jeg kjøper billigere av disse hvis jeg trenger noe annet også

Blir muligens til at jeg bestiller nytt hovedkort og prosessor ikveld.

Lenke til kommentar

Tok nettop av den nye heatsinken, her var det noe merkelig... Brukte thermal paste jeg fikk med den nye heatsinken da jeg satte den inn, denne pasten ser ut til å nærmest ha limt CPU fast til heatsinken? Den sitter rett og slett fast, selvom alt av skruer er vekke som skal holde den på plass, kan tenkes at dette er grunnen eller?

Helt normalt at CPU-en setter seg fast etter en stund, men den skal helst ikke gjøre det.

Samtidig, har du plugget i alle strømkontakter som skal i hovedkortet? Pleier å være to kontakter på det...

Lenke til kommentar

Helt normalt at CPU-en setter seg fast etter en stund, men den skal helst ikke gjøre det.

Samtidig, har du plugget i alle strømkontakter som skal i hovedkortet? Pleier å være to kontakter på det...

Ja begge kablene er koblet i, har også demontert hele hovedkortet fra kabinettet, tatt ut skjermkort, ram, CPU, alt av ledninger etc. Vasket deretter CPU, uten virkning, rammen prøvde jeg i mange forskjellige kombinasjoner, fra 1-4 brikker hvor jeg også prøvde en brikke av gangen, noe som heller ikke gjorde noe med problemet. Prøvde og kjøre hovedkortet med ram, CPU, men uten skjermkort og hard disker (for og ivertfall komme inn til boot screen) dette fungerte heller ikke. Kan vel da utelukke Skjermkort, Ram og CPU som problemet siden den har det samme problemet uten disse komponentene.

Ellers har jeg bestilt meg et nytt hovedkort med intel socket, og en ny prosessor til å gå med denne. Etter en del søking på google fant jeg ut at det kan være "the capacitators" som de kaller det på engelsk, noe som kan stemme da jeg sjekket hovedkortet og så at noen av disse var litt bøyd å så litt skeive ut i forhold til noen av dem andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...