Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

helsyntetisk olje gml.motor/høy km. dumt?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Etter å ha fylt Castrol Magnatec 5-40 på en Peugeot 1.4 '95 (180 000 km) så er det som det kommer en slags klakke-lyd. Ikke ventil-tikking, men altså en "dypere" klapring (veivaksel?)

 

Eneste grunn til at oljen ble kjøpt egentlig, var at Mekonomen nylig solgte 4 ltr. kanne på tilbud til kr.399

 

Litt synd å tappe den ut igjen.. men kan motoren ta skade? Bilen har forøvrig aldri hatt nevneverdig oljeforbruk.

 

Er denne oljen for "tynn" (dårlig formulert) og er det stor forskjell i viskosietet(?) vs. feks. 10-40 mineralolje?

 

Andre som har måttet bite i gresset å hive ut igjen helsynt. olje noen gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at det er større forskjell mellom merkene, enn det er mellom en som er 5 eller 10. Har hatt motor (gammel Camry) som har brukt anseelige mengder olje med en 10W-40 mineralsk, som brukte langt mindre med en 5W-30 helsyntet.

En bekjent med en liten 4t MC-motor slet med høyt oljeforbruk. Han brukte da den oljen fabrikken anbefalte. Byttet til en Valvoline med samme spec, og oljeforbruket sank til "normalen".

Istemmer å bruke 10W-40, selv om 5W-40 i et annet merke nok vil kunne fungere fint.

Forøvrig har Opel en longlife-olje på 5W-30 til en hyggelig pris (114,-/liter) som jeg vet flere mekanikere velger å bruke også på eldre maskiner med godt resultat. Uten at jeg skal påstå at dette er "den beste" oljen...!

Lenke til kommentar

takker for innspill

 

Det sitter langt inne å tappe ut olja igjen.. Men må jeg så må jeg som jenta sa..

 

Filtret var også nytt, det får vel jaggu stå?

 

Får vel prøve en halvsyntetisk 10W-40 da. Egentlig kunne jeg tenkt å prøvd Castrol (mineral) 15W-40 High milage, men er litt skeptisk mht. vintern.

 

Snublet forresten over denne "finne riktig olje" hos Castrol;

 

http://www.castrol.c...ntentId=7066587

 

Jeg sjekket for morro skyld opp diverse gamle bil typer/motorer, og dem anbefaler helsyntetisk omtrent over hele linja. (god-bedre-best)

 

Men det er vel anbefalinger med utgangspunkt i ny motor/lav km? Eller "salgstriks" for å selge mest mulig dyr olje. Når ca. (årstall) ble helsynt. olje lansert på markedet egentlig?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med denne saken, Mr.M?

 

Er litt interessert i dette emnet selv, fordi jeg innbiller meg at min gamle Nissan King Cab bråkte mer (høylydt tikking) da jeg kjørte den på helsyntetisk Biltema 5W 40. Det virker som den går stillere på mineralsk Biltema 10W 30.

 

På Valvoline sin oljevelger kan du velge anbefalinger basert på om bilen har gått <100.000 km eller >100.000 km. På mitt reg.nr. får jeg opp 5W 40 hvis jeg velger under 100.000 km, og 10W 40 om jeg velger over 100.000 km. Dette understøtter vel teorien til de som mener du bør bruke tykkere olje på gamle og slitte motorer.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke sagt det nok: Ikke kjøp Biltema-olje! Ikke kjøp bildeler på Biltema i det hele og det store! Dette er søppel! Det er alltid noen som har "gode erfaringer" med Biltema, men jeg har vært mekaniker i mange år og sett hva Biltema består i når det kommer til kvalitet i lengden. I lengden må man gjøre samme reparasjoner to ganger med Biltema-deler på den tiden kvalitetsdeler varer. Da vil man gå i tap hvis man ser i et lengre perspektiv.

 

Kjøp Valvoline 10W-40 halsyntetisk! Dette er en meget bra ojle! Castrol er ikke en spesielt bra olje. Har sett en del motorer havarere over tid med bruk av denne. Motorer som er kresene på olje vil ødelegges av dritt som Biltema o.l.

 

Det er to ting man ikke er gnien på når det kommer til bil og det er dekk og olje!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jau, er selv skeptisk til Biltema-oljen, og ville ikke fylt det på den nyeste bilen min. Kommer ikke til å bruke det mer på den gamle pickupen heller. :)

 

Har hørt og lest at additivene i billigoljer blir fort ødelagt. Selv om oljen på papiret skal oppfylle alle kravsspesifikasjoner, gjør den ikke nødvendigvis det etter en tids bruk.

 

Hva tror forresten folk om Fuchs sine oljer (Titan GT1 osv.)?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Fuchs leverer til bla.a VAG og GM (men ikke nødvendigvis bare Fuchs som leverer til disse). Uten at jeg skal påstå at det derfor har vært brukt Fuchs i min Opel 2.2DTi som jeg kjøpte ved 100.000KM (fulgt service, ergo 2 oljeskift siden ny), var oljen jeg tappet av ved 104.000KM en temmelig seig masse, men ellers så motor ut til å være relativt ren. Ingen magnetiske partikler i oljefilteret, og det slammet som var på filteret så ut til å stamme fra oljen selv og ikke aluminium. Så jeg ville vel kalle det godkjent, men ikke noe mer. Oljen som er brukt er GM sin 5W-30 longlife, med relativt stor sannsynlighet Fuchs sin. Denne oljen er ganske rimelig for å være longlife, hos Opel 118,-/l.

Når jeg ved rundt 120.000KM (kjører 30-40.000/år) byttet til Royal Purple 10W-40, opplevde jeg etter bare et par måneders kjøring varsel om oljebytte. Sjekket filteret først, og det viste seg at det var pottetett av slagg. Oljen virket fin mellom fingrene. Byttet kun filter, og byttet filter 2 ganger i løpet av et par måneder. Sist filterbytte var filteret tilnærmet rent. Varsel kom ikke opp flere ganger.

Min tanke er at RP-oljen har løsnet gammel morro rundtomkring, og dette har lagt seg i filteret. Så det kan virke som at både olje og filter har gjort jobben sin. Tar jeg av ventildekselet ser det ut som nytt. Rent og pent.

Nå har jeg kjørt 10mnd / 25.000KM siden sist filter og oljebytte (RP olje og GM filter), og tenkte å sende inn en skvett til oljeanalyse, mest for morro skyld.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, Fikse.

 

Jeg tenkte spesifikt på denne oljen (Titan GT1 Pro Flex). Dette skal være en premiumolje, og med den prislappen bør den være bra. Koster omtrent det dobbelte av Castrol Magnatec C3 som jeg bruker nå.

 

Det er vel kanskje litt rimeligere oljetyper som leveres fra fabrikk og påfylles på merkeverksteder?

 

Hva tror du forresten om å bruke 5W30 helsyntetisk på en motor som ifølge de fleste produsenters tabeller skal bruke 5W40? Oljelageret.no hadde kun førstnevnte viskositet på lager da jeg snakket med dem, og de mente det ville gå helt greit.

Lenke til kommentar

Har generell dårlig erfaring med Castrol, vil anbefalle å bytte til Valvoline så fort som mulig.

Ulyder er ikke bra og fører til slitasje.

 

Her er mine erfaring når det gjelder Castrol,

1, brukte den på en cross sykkel jeg hadde og etter kort tid så hadde jeg ett fri gir mellom 2 og 3 gir

2. en mitsubishi som begynte å tikke noe voldsomt i de hydrauliske ventil-løfterne, dette ble borte når jeg byttet over til Valvoline

3 en saab som fikk problemer med synkringene etter jeg byttet gir olje(castrol), ble også betraktelig bedre med å bytte over til en annen olje, men har fått seg en knekk.

 

Så nå bruker jeg kun Valvoline på bil, Castrol er bannlyst for min del.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

 

 

Hva tror du forresten om å bruke 5W30 helsyntetisk på en motor som ifølge de fleste produsenters tabeller skal bruke 5W40? Oljelageret.no hadde kun førstnevnte viskositet på lager da jeg snakket med dem, og de mente det ville gå helt greit.

Kjenner ikke Fuchs spesielt, men generelt ville jeg prøvd å gå for oljer med minst mulig "spenn", altså at 5W-30 er å foretrekke fremfor 5W-40, så lenge begge ligger innenfor det bruksområdet du har. På en ordinær bruksbil i Norge vil en 5W-30 eller 10W-30 være en grei viskositet, selv om fabrikanten sier noe annet. Det er utrolig mye synsing og skremselshistorier om oljer, personlig velger jeg å stole mer på uavhengige leverandører og oljeanalyser som viser reell kvalitet over tid. Viktigere er typen olje, renheten, og hvilken base. På nettsiden http://www.bobistheoilguy.com/ finner du mye god info (men og litt synsing inne på forumet) om oljer. Der finner du et hav av oljeanalyser foretatt på helt ordinære biler som med helt ordinær (dog er mange kjørt i USA, så ikke 100% representativt for norske forhold).

Det jeg sitter igjen med inntrykk av der, er at en motor generelt har det best med å få bruke samme olje hele tiden, og at "single grade" oljer er å foretrekke, om temperaturforhold er noenlunde stabile (f.eks med å bytte olje vår og høst, så bør en i Norge kunne kjøre med single grade, lav for vinter og ikke fullt så lav om sommer) men mulitgrade med lavt spenn også er "en fin ting". Jo større spenn på en olje (f.eks 0W-50) jo mer tilsetninger for å få dette til, og jo større sjanse er det for at oljen varierer i kvalitet og levetid. Et ikke helt ukjent fenomen på oljer med stort spenn er at de kan finne på å "sprekke" og bli ustabile, noe som du ikke nødvendigvis merker noe til før skaden er skjedd. Single grade oljer er altså lettere å få stabile over tid, og det er det som er interessant; hvor godt funker oljen, helt til du tapper den ut.

Fuchs er lite representert på den siden.

Valvoline kommer godt ut, spesielt i forhold til pris.

Castrol også, dog med enkelte oljer som virker til å være unormalt dårlig. Men på det jevne er dette absolutt et merke å regne med.

Mobil1 kommer overraskende dårlig ut, spesielt i forhold til pris.

Royal Purple kommer generelt meget godt ut, men får slakt for svært høy pris. Her i Norge er prisen på RP noe over middels olje, men lavere enn "de dyre".

 

Problemet med oljer fra Biltema, er at en ikke vet nøyaktig hva en egentlig får. Det kan i en periode være toppers kvalitet, men og kan en finne oljer som blir svært fort "oppbrukt".

Lenke til kommentar

Spenol: Så først nå på den lenken til den Fuchs-oljen. Heftig pris... Kan som sagt ikke uttale meg spesielt om Fuchs (annet enn tidligere nevnt egenerfaring, samt at jeg vet om folk som jobber med motor som handler olje hos Opel pga god pris/kvalitet, men dette blir bare synsing).

 

Personlig ville jeg heller ha fylt på RP-olje, siden jeg finner mer uavhengig dokumentasjon om den oljen enn Fuchs. En tilsvarende olje 5W-30 hos RP koster 630,- for 4 liter, dvs du får halv pris første gang du handler, så 315,- for 4 liter, levert på døren...

Lenke til kommentar

ok, orket ikke tvilen og fått byttet til halvsynt. Valvoline MaxLife 10W-40

 

Litt anderledes lydbilde, men støyer fortsatt

 

btw, lurer på andre årsaker, noe "løst" eller kan feks. "defekt" katalysator elle lambanda gi ulyd? Har ikke fått lagt meg ned å undersøkt/lyttet skikkelig enda, men synes jeg fornemmer noe lekk eksoslyd en plass fremme et sted.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...