-ɐMoԀ- Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Jeg hadde planer om å teste nye ubuntu idag, men det ble en veldig rask test, resultatet ble seff. at den ikke klarer installasjonen...."Høreyyyy" Problemet er tydligvis at jeg har 1 stk. revodrive 120 GB, 1 stk. revodrive 2x 240 GB Når skal dem som lager feks. i dette tilfellet ubuntu gjøre ting litt mere brukervennlig?? Problemet der tror jeg ble rapportert inn som en bug til ubuntu 2010, så har den enda ikke fiksa det. Jeg fant muligens en løsning på dette, det var at jeg måtte inn med en vanlig disk, så legge inn en annen "grub"? så ha den som en bootdisk.. NÅR SKAL DEM LÆRE? Da sier vi takk til min syting for idag, så venter vi heller til ubuntu versjon 21.04 Beta, så kansje det er håp ;s Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Linux er desverre for avanserte brukere som liker å sette opp ting selv. Jeg tror enkelte ikke ser behovet for revodrive støtte, når en vanlig SSD er mere tilstrekkelig. Prøv f.eks SLI/crossfire oppsett eller Raid 0 med sata 600 kontroller ved bruk av 2 SSD disker? Desverre kan jeg bare anbefale ubuntu i virtualbox/vmware. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 For det første, ignorer alle poster av LMH1. For det andre: hæ? hva er faktisk problemet ditt? Får du ikke bootet liveCD/usb? Får du ikke installert? Får du ikke bootet etter komplett installasjon? 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Jeg hadde planer om å teste nye ubuntu idag, men det ble en veldig rask test, resultatet ble seff. at den ikke klarer installasjonen...."Høreyyyy" Driverproblemer? Siden det virker med annen sata harddisk. Det er altså slik at installasjonen henger seg opp? Eller det ikke skjer noe. Greit nok med printscreen eller å si hvor den henger seg. Når skal dem som lager feks. i dette tilfellet ubuntu gjøre ting litt mere brukervennlig?? Problemet der tror jeg ble rapportert inn som en bug til ubuntu 2010, så har den enda ikke fiksa det. Jeg har stilt lingdene spørsmål en del ganger men aldri fått svar. For det andre: hæ? hva er faktisk problemet ditt? Får du ikke bootet liveCD/usb? Får du ikke installert? Får du ikke bootet etter komplett installasjon? Og du spør hva problemet mitt er? Jeg er enig samme spørsmål. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Jeg hadde planer om å teste nye ubuntu idag, men det ble en veldig rask test, resultatet ble seff. at den ikke klarer installasjonen...."Høreyyyy" Problemet er tydligvis at jeg har 1 stk. revodrive 120 GB, 1 stk. revodrive 2x 240 GB Når skal dem som lager feks. i dette tilfellet ubuntu gjøre ting litt mere brukervennlig?? Problemet der tror jeg ble rapportert inn som en bug til ubuntu 2010, så har den enda ikke fiksa det. Jeg fant muligens en løsning på dette, det var at jeg måtte inn med en vanlig disk, så legge inn en annen "grub"? så ha den som en bootdisk.. NÅR SKAL DEM LÆRE? Da sier vi takk til min syting for idag, så venter vi heller til ubuntu versjon 21.04 Beta, så kansje det er håp ;s Hæ? Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Linux er desverre for avanserte brukere som liker å sette opp ting selv. Jeg tror enkelte ikke ser behovet for revodrive støtte, når en vanlig SSD er mere tilstrekkelig. Prøv f.eks SLI/crossfire oppsett eller Raid 0 med sata 600 kontroller ved bruk av 2 SSD disker? Desverre kan jeg bare anbefale ubuntu i virtualbox/vmware. Tja jeg hadde et håp på at det hadde fungert, selv jeg også har de diskene + ati 6990 "Crossfire" kort, For det første, ignorer alle poster av LMH1. For det andre: hæ? hva er faktisk problemet ditt? Får du ikke bootet liveCD/usb? Får du ikke installert? Får du ikke bootet etter komplett installasjon? Problemet er at den ikke finner installfilene under første boot, jeg kjører "wubi" (Ubuntu installer) Fra win, så velger jeg hvem disk ubuntu skal ligge på, den laster ned install filene, så ber den meg om en reboot, under den rebooten så finner den ikke install filene, screenshot er ikke mulig da jeg må ctrl alt del (reboote). jeg prøvde ctrl alt F2-F4 får og se om jeg kommer inn i en console, men njett det var bare svart-skjerm. Ubuntu installasjonen ber meg faktisk boote windows igjen Jeg hadde planer om å teste nye ubuntu idag, men det ble en veldig rask test, resultatet ble seff. at den ikke klarer installasjonen...."Høreyyyy" Problemet er tydligvis at jeg har 1 stk. revodrive 120 GB, 1 stk. revodrive 2x 240 GB Når skal dem som lager feks. i dette tilfellet ubuntu gjøre ting litt mere brukervennlig?? Problemet der tror jeg ble rapportert inn som en bug til ubuntu 2010, så har den enda ikke fiksa det. Jeg fant muligens en løsning på dette, det var at jeg måtte inn med en vanlig disk, så legge inn en annen "grub"? så ha den som en bootdisk.. NÅR SKAL DEM LÆRE? Da sier vi takk til min syting for idag, så venter vi heller til ubuntu versjon 21.04 Beta, så kansje det er håp ;s Hæ? Hva? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 første tabben du gjør er å rote med det der WUBI mølet, legg in ubuntu på en USB-pinne eller cd og installer via den. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 ..jeg kjører "wubi" (Ubuntu installer) Fra win.. There's your problem. Siden Wubi bla. bruker Windows' bootloader og filsystemmontering er det mindre kompatibelt med diverse RAID-kontrollere og mer. Skal du teste GNU/Linux anbefaler jeg deg absolutt å teste "ekte"-installasjon og ikke Wubi siden du tydeligvis har en litt uvanlig maskinvarekonfigurasjon. Tittelen her er "Ubuntu 12.04 + Meg = Failed", men du har ikke engang startet Ubuntu, tittelen er egentlig "Wubi 12.04 + Meg = Failed". Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 første tabben du gjør er å rote med det der WUBI mølet, legg in ubuntu på en USB-pinne eller cd og installer via den. ..jeg kjører "wubi" (Ubuntu installer) Fra win.. There's your problem. Siden Wubi bla. bruker Windows' bootloader og filsystemmontering er det mindre kompatibelt med diverse RAID-kontrollere og mer. Skal du teste GNU/Linux anbefaler jeg deg absolutt å teste "ekte"-installasjon og ikke Wubi siden du tydeligvis har en litt uvanlig maskinvarekonfigurasjon. Tittelen her er "Ubuntu 12.04 + Meg = Failed", men du har ikke engang startet Ubuntu, tittelen er egentlig "Wubi 12.04 + Meg = Failed". Okey, da skal jeg gi den et forsøk til Kommer med en tilbakemelding Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Flott, det er en rekke dyktige, hyggelige og hjelpsomme personer her i GNU/Linux-avdelingen her på forumet som uten tvil vil assistere deg dersom du i postene dine er åpen, positiv og løsningsorientert. Mitt vanlige stalltips angående førstegangsbruk av Linux: BRUK systemet slik det er i ganske lang tid før du endrer det. Det er kult med 3D-skrivebord og Conky og de nyeste spillene i Wine og slikt, men det er avansert bruk som i min mening krever at du har BRUKT systemet i et par måneder for å garantere at det går 100% problemfritt. Med andre ord: Fokusér i første omgang på hva du pleier å gjøre, ikke hva nytt du nå kan gjøre i tillegg. Det første du bør lære deg er surfing, chatting, videospilling, musikkspilling, synkronisering med MP3-spiller/telefon, fildeling og eventuelt annet som trolig står for mye av det du gjør til daglig, og så bare gjør de tingene (problemfritt) over et par uker. I løpet av den tiden vil du merke mange av de små tingene som skiller GNU/Linux/Unity fra Windows. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Å lære seg å bruke terminalen vil jeg si at er noe man bør lære seg jeg da, kanskje også teste ut andre skrivebordsmiljø (kan ha noe med at jeg genuint hater unity å gjøre ) Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Å lære seg å bruke terminalen vil jeg si at er noe man bør lære seg jeg da, kanskje også teste ut andre skrivebordsmiljø (kan ha noe med at jeg genuint hater unity å gjøre ) Da er jeg tilbake i windass igjen. Unity så ikke direkte overbevisende ut nei Tilbake til install problemet: Tok et screenshot, som du/dere ser så "ser" den ikke partisjonen, så det er vel her problemet er? Ps den ene disker er 120 GB den andre er 240 GB, (4 GB er minnepinnen) Ubuntu skal ligge på 120 GB disken Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Unity så ikke direkte overbevisende ut nei Bruk det før du dømmer det. Tok et screenshot, som du/dere ser så "ser" den ikke partisjonen, så det er vel her problemet er? Ps den ene disker er 120 GB den andre er 240 GB Er dette fortsatt via Wubi? Tips #1 når det gjelder installasjon av operativsystemer, om det er GNU/Linux eller Windows: Alltid koble ut alle andre disker mens du installerer. Har du én 120GB og to 240GB og skal installere på 120GB-disken kobler du ut de to 240GB diskene til operativsystemet er installert. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Unity så ikke direkte overbevisende ut nei Bruk det før du dømmer det. Tok et screenshot, som du/dere ser så "ser" den ikke partisjonen, så det er vel her problemet er? Ps den ene disker er 120 GB den andre er 240 GB Er dette fortsatt via Wubi? Tips #1 når det gjelder installasjon av operativsystemer, om det er GNU/Linux eller Windows: Alltid koble ut alle andre disker mens du installerer. Har du én 120GB og to 240GB og skal installere på 120GB-disken kobler du ut de to 240GB diskene til operativsystemet er installert. Dette er ikke med wubi nei, usb minnepinne boot. Skru ut disken/e jeg ikke skal installere på er ikke så brukervennlig, men ok, la oss si jeg gjør det, men jeg vil fortsatt sitte igjen med 2 stk partisjoner på 55.90 GB som er en disk, jeg ønsker at den skal være 1 stor feks 90 GB til dilldall + event noe til boot+ swap ext4 er det vel ubuntu bruker idag? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 ..men jeg vil fortsatt sitte igjen med 2 stk partisjoner på 55.90 GB som er en disk, jeg ønsker at den skal være 1 stor feks 90 GB til dilldall + event noe til boot+ swap ext4 er det vel ubuntu bruker idag? Men du gjør vel ikke dette manuelt? Koble ut alle disker utenom den du vil installere på og når installasjonen velger hvor det skal installers velger du å automatisk slette alt innhold og installere Ubuntu på hele disken som valg #2 i menyen under: Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Da vil jeg få opp 2 stk på 50.90 GB ikke 120GB, grunnen til det er at på revodrive ligger det et raid array som tydligvis ikke Ubuntu skjønner/fikser. Endret 1. mai 2012 av -PoWa- Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Vel, nå ser vi hva som skjer da i det minste, ubuntu ser ikke revodriv'en som en enkelt disk men som to, regner med det er noe raid innebygd på revodrives osv... Regner med det er en driver eller noe du mangler her, men på dette området har jeg absolutt null peiling, men skal henge med, dette var litt intressant. Unity så ikke direkte overbevisende ut nei Bruk det før du dømmer det. Uten at jeg skal dra diskusjonen videre så vil jeg nå anbefale at nye brukere prøver ut xfce, KDE og gnome-shell også jeg da, det er mange gode prinsipper som er lagt inn i unity men jeg mener utførelsen er elendig og at gnome-shell er det bedre alternativet. EDIT: Har lest litt rundt nå, ser faktisk ut som om det som er nevnt av meg og OP at det faktisk ikke er linux drivere for revodriven. kom over denne tråden, hvor det da tydelig vis er en som har skrevet om windows-driverne, men jeg hadde nok vært skeptisk til dette. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?95151-Linux-patch-support-for-RevoDrive3-RevoDrive3-X2-zDrive-R4 Endret 1. mai 2012 av weebl Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Vel, nå ser vi hva som skjer da i det minste, ubuntu ser ikke revodriv'en som en enkelt disk men som to, regner med det er noe raid innebygd på revodrives osv... Regner med det er en driver eller noe du mangler her, men på dette området har jeg absolutt null peiling, men skal henge med, dette var litt intressant. Jepp, kan se slik ut. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) shameless self quote, etter som at ikke alle ser edits.. kom over denne tråden, hvor det da tydelig vis er en som har skrevet om windows-driverne, men jeg hadde nok vært skeptisk til dette. http://www.ocztechno...e3-X2-zDrive-R4 Endret 1. mai 2012 av weebl Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 shameless self quote, etter som at ikke alle ser edits.. kom over denne tråden, hvor det da tydelig vis er en som har skrevet om windows-driverne, men jeg hadde nok vært skeptisk til dette. http://www.ocztechno...e3-X2-zDrive-R4 Hehe, der var det mye "gresk" for win hue mitt gitt. Ps. linken din virker ikke i quote nr 2. Men den er uansett til feil disk, skal ha til revodrive, ikke RevoDrive3, RevoDrive3 X2, zDrive R4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå