TheLittlePoet Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Hei! La oss ta for oss følgende scenario: Jeg tar opp et serielån med fastrente på 10 år. Hva skjer, når jeg etter 5 år, finner ut at jeg ønsker å betale tilbake hele lånet? Har lest litt om dette med under/over -kurs, men blir ikke helt klok på det. Hvis kursen er høyere etter 5 år, enn det jeg har i fastrente, da må jeg betale underkurs. Vil det da si at jeg betaler for de 5 årenes kommende avdrag med denne renten, og deretter dagskurs-rente på resten av lånet? Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Over-/underkurs gjelder renten, på restbeløp og blir regnet mot fastrenten, på det tidspunkt du går ut. Forklares veldig greit, her. http://www.spama.no/filer/markedskommunikasjon/fastflytende/indresogn/index.html Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Så det er slik at man må betale rentetapserstatning hvis man betaler ned lånet raskere enn planlagt? For eksempel hvis man klarer å betale 2000 ekstra i måneden, så må man betale det banken taper på at du betaler ned raskere? Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Ekstraordinære innbetalinger på fastrentelån, kan du regne med å få i retur (hvor mye det praktiseres, er jeg usikker på). Fastrentelån er i utgangspunktet låst og skal betjenes som avtalt, i bindingsperioden. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Over-/underkurs gjelder renten, på restbeløp og blir regnet mot fastrenten, på det tidspunkt du går ut. Forklares veldig greit, her. http://www.spama.no/...sogn/index.html Jeg har gått igjennom linken og det står bare noe sånt som at "over/under -kursen kommer an på renteforskjellen (åpenbart) og lengden det er igjen på lånet." Så, hva betyr sistnevnte her? Er det 2 år igjen, betaler man da under/over -kurs på de avdragene som skulle vært i perioden, for så å betale resten til markedspris? Eller hva betyr det egentlig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Ekstraordinære innbetalinger på fastrentelån, kan du regne med å få i retur (hvor mye det praktiseres, er jeg usikker på). Fastrentelån er i utgangspunktet låst og skal betjenes som avtalt, i bindingsperioden. De aller fleste forbruker-rettede fastrenteavtaler er vel noe mer fleksible enn som så? 1 Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Ekstraordinære innbetalinger på fastrentelån, kan du regne med å få i retur (hvor mye det praktiseres, er jeg usikker på). Fastrentelån er i utgangspunktet låst og skal betjenes som avtalt, i bindingsperioden. De aller fleste forbruker-rettede fastrenteavtaler er vel noe mer fleksible enn som så? Joda, det er sant. Bankene kan være fleksibel, men de må vel strengt tatt ikke. Tok en runde på nett. Noen banker sier ja, (men det vil bli beregnet. over/under kurs) og noen banker sier klart nei.. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Synes ikke dette har vært særlig oppklarende så langt Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Tror det kommer klart fram i den linken jeg postet, men skal prøve å forklare.. Velger du å bryte kontrakten, og innfrir lånet! Da skal du betale, lånesaldo + påløpte renter, (siden sist forfall) og så til slutt.. (Alt etter hvordan renten er), beregnes det en over-/underkurs.. Håper det var bedre, fant en kalkulator som du kan gjøre en beregning med.. http://www.abcnyheter.no/penger/kalkulatorer/2010/07/08/overkurs-og-underkurs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå