Annoyed Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Hardware: Mobo: MSI P7N Sli Platinum CPU: Core 2 Quad Q8200 PSU: Corsair AX750 GPU: GeForce 9500GT Club 3d RAM: OCZ (husker ikke eksakt, men noe generisk. Dersom det er viktig, kan jeg jo åpne kabinettet og sjekke). HDD: 2x Seagate Barracuda 1TB / 7200 / 32mb Problemet lyder som følger. Får iblant bootet pc'en, og den første meldingen som da følger er "Your attemt at overclocking has failed..." og noe annen tekst jeg ikke helt klarer å huske. Men faktum er at jeg verken har prøvd, eller ønsker å gjennomføre en overklokking. De aller fleste gangene jeg prøver å skru på, er det kun en svart skjerm som møter meg. Alt av vifter, hdd etc. jobber, men ikke "intensivt" nok til å kunne starte. Rett før jeg begynte å skrive dette innlegget resatte jeg BIOS, og da måtte jeg selvfølgelig oppdatere dato & tid. Kommer meg inn i Windows, men etter kort tid får jeg BSOD. Har nettopp formatert pc'en, da det også var et par BSOD som oppstod tidligere. Fikk aldri med meg innholdet, da dataen skrudde jeg av ganske umiddelbart. Mulig min forklaringsevne forhindrer meg fra å fullstendig tegne bildet over hva som foregår, men dersom dere har noen spørsmål som kan hjelpe meg til å løse problemet skal jeg svare etter beste evne. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Prøvd å sjekke ram med Memtest86+ ? Og så må du finne ut hvilken RAM du faktisk har. Om ikke annet prøv å les hva som står på ram-brikkene, tell opp antall ram-brikker. Hvor mye ram har du (på hver brikke)? Har du prøvd å starte opp maskinen med kun én ram-brikke montert? Er bios-batteriet utladdet? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 (endret) Antar personlig at det kan være hovedkortet som har tatt kvelden. Voltregulatorene til MSI hovedkort er relativt søppel , kun de dyreste og beste modellene har 8+2 og av kurrant kvalitet. Uansett, feilsøking må gjøres : *Napp ut alle rambrikkene og se om det er enklere å starte opp med 1 av gangen. Kjør en memtest86+ som nevnt over på en og en av brikkene og hvis disse er feilfri bytt til flere spor (1 så 2 , 3 og 4 ). *Om pcen faktisk har greid å kjøre memtest86+ uten feil så er som regel cpu og minne ok , da er synderen enten skjermkortet eller psu (selv om det ikke utelukker noen andre komponenter ) . Disse må prøves hver for seg i en annen pc som er feilfri og se om man kan framprovosere noen feil. Eventuelt om man har kunnskap til måling av strøm så kan man sjekke at psu'en holder det den lover under belastning og ikke fluktuerer. Endret 30. april 2012 av Malvado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå