Gå til innhold

Kjøp av Manage switch

Anbefalte innlegg

Hallo vi skal da ha et nytt internett system hjemme, og har da tenkt til å legge opp CAT6. Vi skal ha 7-8 punkter, med internett og 7 punkter med TV.

Har da sett på en switch:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609680

Men har da dog ikke noen erfaring med manage switch.

Jeg vil da kjøre tv og internett på samme router, og det er derfor jeg velger manage switch. Det eneste jeg har hørt om er at du må sette de på forskjellige Vlan, ikke noe mer :hmm:

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt - ikke kjøp en switch med vifter, switcher bråker temmelig mye, omtrent som en støvsuger, bare med høyere frekvens.

Såvidt jeg kjenner til IPTV, så er deling av IPTV og internett trafikk allerede satt opp av leverandør i form av en router som er preconfet, så den kan du ikke gjøre så mye med.

Bruk heller enkle unmanaged switcher, og gjerne flere (eks 1 til IP TV og 1 til internett + litt flere). Ikke koble switcher for IPTV og internett sammen, så slipper du å dele opp med VLAN. VLAN krever dessuten en router med VLAN støtte (det er ikke nok med en switch) og svært få hjemmeroutere støtter VLAN. I tillegg krever VLAN og routing og firewall og alt det der, enten høyere utdannelse eller lang erfaring fra nettverk (altså ikke for den vanlige entusiasten).

Lenke til kommentar

Først av alt - ikke kjøp en switch med vifter, switcher bråker temmelig mye, omtrent som en støvsuger, bare med høyere frekvens.

Såvidt jeg kjenner til IPTV, så er deling av IPTV og internett trafikk allerede satt opp av leverandør i form av en router som er preconfet, så den kan du ikke gjøre så mye med.

Bruk heller enkle unmanaged switcher, og gjerne flere (eks 1 til IP TV og 1 til internett + litt flere). Ikke koble switcher for IPTV og internett sammen, så slipper du å dele opp med VLAN. VLAN krever dessuten en router med VLAN støtte (det er ikke nok med en switch) og svært få hjemmeroutere støtter VLAN. I tillegg krever VLAN og routing og firewall og alt det der, enten høyere utdannelse eller lang erfaring fra nettverk (altså ikke for den vanlige entusiasten).

Hva i all verden er det du har fått i deg?

Svitsjer med vifter lager lyd, ja, men du vet da ikke hvor svitsjen skal stå? Så lenge de står i et eget skap eller rom, så vil de ikke høres. Og jeg må si at jeg har til gode å høre 1U svitsjer som kan sammenlignes med støvsugere i støynivå. Så mye bråker de ikke.

Når det kommer til IPTV, trenger du adskilte nettverk. Det letteste er to enkle svitsjer, eller en svitsj som støtter VLAN. Dersom den støtter VLAN, er det bare å legge f.eks halvparten av portene i et annet VLAN enn default, og bruke disse til TV. Når du deler en svitsj slik, funker den ca som to uavhengige svitsjer. Du trenger da to kabler mellom hjemmesentral og svitsj. Den ene mellom TV-port i sentral, til en port som er satt i det VLAN-et du vil bruke til TV. Tilsvarende med internett.

Ruteren trenger ikke støtte VLAN, så lenge du ikke skal sette den opp til å rute mellom VLAN, og det vil du ikke så lenge det ene VLAN-et er TV...

Ofte har hjemmesentralen innebygget ruter, som er god nok og, og i slike tilfeller trenger du ikke tenke på ruter i det hele...

Lenke til kommentar

Vel, jeg har en HP Procurve 2510G stående hjemme, og den bråker temmlig mye, selv om den står i et eget rom. Og tro meg, når det begynner å bli varmt i været, går viftene for fullt og ja, det høres. Og trådstarter sier ikke noe om hvor den skal plasseres.

VLAN er ikke nødvendig som sagt, 2 enkle swithcer som er koblet direkte i hjemmesentralen gjør samme nytten. Billigere og enklere spør du meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Støtter xcomiii her. Switcher med vifter bråker relativt mye sett i forhold til private hjem. Og det er sjeldent vits i ulempen.

Skal man ha vifteløs managed switch til privat bruk så anbefaler eg HP ProCurve 1810G. Denne har kun 8 porter, men alle er gigabit, vifteløs og stabil switch. Eg har flere av disse hjemme og aldri hatt en eneste feil med de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...